Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lamborghini Aventador LP700-4: Stavba monokoku

David Bureš
Diskuze (14)
Postupně odhalovaný nástupce Murciélaga představuje své pojízdné šasi a proces jeho výroby.

Lamborghini pokračuje v odhalování nástupce modelu Murciélago. Týden před začátkem ženevského autosalonu ukázala italská automobilka podobu jeho pojízdného šasi, jehož základem je již dříve představený monokok z plastu vyztuženého uhlíkovými vlákny (CFRP - Carbon Fibre Reinforced Plastic).

Pojízdné šasi ukazuje hrubý základ podoby nástupce Murciélaga. Pomocný sloupek nedaleko A-sloupku naznačuje, že se profil automobilu bude podobat desetiválcovému modelu Gallardo. Lakovaný monokok pak představuje nový odstín Grigio Estoque, známý z konceptu čtyřdveřového sedanu Estoque.

Povědomá jsou i pětipaprsková kola, která jsme poprvé viděli na konceptu Sesto Elemento. Na zádi se pak rýsují čtyři uprostřed umístěné koncovky výfukového systému.

Lamborghini pro stavbu karbonového monokoku Aventadoru LP700-4 vybudovala u své továrny nové výrobní zařízení, které se rozprostírá na 5400 m2. Automobilka plánuje v roce 2013 používat na výrobu svých aut 300 tun karbonových vláken, v roce 2009 to přitom bylo 100 tun. Jeden monokok nástupce Murciélaga váží 147,5 kilogramu.

Výroba karbonového monokoku probíhá na pěti linkách. Na první jsou vyráběny předimpregnované kompozity, které jsou mimořádně pevné, s kvalitní povrchovou úpravou. Zároveň ale vyžadují pečlivou manuální výrobu. Jednotlivé kompozity musí být v první části výroby uchovávány při nízkých teplotách, v závěrečném tvarování při tlaku 6 bar ale jejich teplota vzroste na 135 °C.

Druhá linka vyrábí pěnu z epoxidové pryskyřice pro vyšší tuhost a utlumení vibrací a hluku. Zároveň je i vložkou mezi jednotlivými vrstvami.

Na třetí lince je využíván automatizovaný patentovaný proces RTM, který tvaruje uhlíková vlákna za pomoci nízkých teplot a minimálního tlaku, aniž by byla narušena kvalita, přesnost a úroveň povrchové úpravy. Do struktury jsou zakomponovány předimpregnované kompozity a pěna z epoxidové pryskyřice. Zajímavostí je fakt, že i jednotlivé formy jsou z uhlíku, a ne z oceli.

Čtvrtá část kompletuje celý monokok včetně střešní části a měří ho. Nakonec jsou k monokoku přimontovány přední a zadní pomocné rámy z hliníku. V této části bude rovněž probíhat přísná kontrola povrchových dílů ve speciálním osvětleném tunelu. Až poté monokok vyrazí na samotnou montážní linku.

Lamborghini se netají tím, že na vývoji hliníkových komponent šasi spolupracovala s mateřským Audi, které má s tímto materiálem větší zkušenosti. Opačným směrem zase mají putovat znalosti o karbonu.

Již v předchozích týdnech nás automobilka zásobila informacemi o své budoucí vlajkové lodi. O pohon se postará nově vyvinutý 6,5litrový vidlicový dvanáctiválec o výkonu 525 kW (700 koní) v 8250 min-1 a maximálním točivém momentu 690 Nm v 5500 min-1. Nová sedmirychlostní sekvenční převodovka ISR pak má v nejrychlejším režimu přeřadit za 50 ms.

Odpružení nového dvanáctiválcového modelu bude typu push-rod. Tlumiče a vinuté pružiny nebudou připojeny přímo ke kolům, ale pevně směrem dovnitř do skeletu karoserie. Budou umístěny napříč, vpředu pod čelním sklem a vzadu těsně za motorem.

David Bureš
Diskuze (14)
Avatar - kari.laz
23. 2. 2011 18:39
Re: Fakt smiesne auto
Tak s tím můžu jenom souhlasit a potvrdit
Avatar - da_b0mb
23. 2. 2011 14:35
Re: Fakt smiesne auto
:yes: >:D
Avatar - kari.laz
23. 2. 2011 14:07
Re: Fakt smiesne auto
Předpokládám, že celý tvůj Nick měl být "hledám zdravý rozum" ale nevešlo se ti to tam celý. >:D
Avatar - ManInBlack
23. 2. 2011 09:07
Morgan
Z jakéhosi neznámého důvodu jsem si vzpomněl na Morgan a jeho šasi ze dřeva
Avatar - positivemind
23. 2. 2011 08:53
Re: První foto
Proč to zakrejvaj, když to vypadá pořád stejně?