Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lamborghini Gallardo Superleggera: kolik stojí odtučňovací kúra?

Aleš Jungmann
Diskuze (45)
Podívali jsme se Superleggeře pod sukni, známe české ceny.

V showroomu oficiálního dealera automobilů Lamborghini pro Českou Republiku již můžete narazit na nejnovější supersport z nabídky stáje s rozzuřeným býkem ve znaku. Jedná se o vůz Lamborghini Gallardo Superleggera. Podívejme se na tento unikátní automobil poněkud podrobněji.

Začněme výbavou. Už na první pohled jsou vidět změny oproti klasickému Gallardu, Superleggera totiž dostala spoustu karbonových dílů. V exteriéru se jedná o zpětná zrcátka, sadu difuzorů, či zadní karbonové křídlo. V interiéru je z karbonu středový tunel nebo jsou z něj vyrobeny dveře. Boční a zadní konvenční skla byla nahrazena lehčími polykarbonátovými, z tohoto materiálu je také průhledné víko motoru. Co se týče výběru barev, zájemce může zvolit ze čtyř: žluté Giallo Midas, oranžové Arancio Borealis, šedé Grigio Telesto nebo černé Nero Noctis. Tyto barvy je možné objednat i na normální Gallardo, jsou však za příplatek (přijdete každopádně o nápis Superleggera na spodní části dveří).

Barevné změny ale nekončí u použitého laku. Superleggera má standardně černě natřené brzdové třmeny, zatmavěné zadní brzdové svítilny, čirá směrová světla nebo černé koncovky výfuků. Další viditelnou změnou je použití 19“ kovaných kol Scorpius s novým designem, která jsou standardně obuta do závodních pneumatik Pirelli P-Zero Corsa. Na přání a za stejnou cenu můžete mít klasické silniční. Stejná situace je i s automatickou převodovkou E-Gear (která byla upravena) – pokud jí chcete vyměnit za manuál, není problém.

Vypisovat seznam sériové či příplatkové výbavy ale jistě není tak zajímavé jako porovnat výsledky odtučňovací kúry, kterou Gallardo ve verzi Superleggera prodělalo, s jeho největšími soupeři: Porsche 911 GT3 RS a Ferrari 360 Challenge Stradale (již se nevyrábí, netrpělivě čekáme na představení jeho nástupce, F430 Scuderia). Jako výchozí model pro Porsche 911 GT3 RS uvažujeme 911 Carreru S, pro Ferrari 360 Challenge Stradale model Ferrari 360 Modena a pro Lamborghini Gallardo Superleggeru klasické Gallardo.

Redukční dieta

Zastavme se ale u Superleggery a nárůstu ceny oproti konvenčnímu Gallardu. Ten podle papírových hodnot dělá 19 %, když základní cena Superleggery činí včetně DPH 5.543.700,- Kč (191.768 EUR) a Gallarda 4.588.200,- Kč (161.840 EUR). Je ale nutné si uvědomit, že dovybavením Gallarda na základní úroveň Superleggery (příplatková barva, průhledné polykarbonátové víko motorového prostoru, kola Scorpius, E-gear, sportovní nastavení podvozku, Pirelli P-Zero Corsa) se tento rozdíl sníží na pouhá dvě procenta.

Kolik že tedy vlastně opravdu stojí jeden ušetřený kilogram? Vlastně pouze něco přes 1100 korun českých. To je poměrně zajímavá nabídka, že? A to mohla být Superleggera ještě o 60 kilogramů lehčí! Kdyby inženýři odstranili pohon všech kol a nechali pouze pohon zadních kol...to je ale proti zvolené strategii automobilky, která sází na supersporty s pohonem všech čtyř kol.

Modelnárůst výkonuúbytek hmotnostinárůst ceny oproti základní verzi
Ferrari 360 Ch. Stradale18 kW (25 k)110 kg+ 32 %
Porsche 911 GT3 RS40 kW (54 k)47 kg+ 46 %
Lamborghini Gallardo Superleggera7,5 kW (10 k)100 kg+ 19 %

Výsledkem navýšení výkonu a snížení hmotnosti je zlepšení poměru hmotnost/výkon z 2,75 na 2,5 kg/k. Pro názornost Porsche GT3 RS má tuto hodnotu rovnou 3,3 kg/k a Ferrari 430 2,96 kg/k. Superleggera se pyšní vůbec nejlepším poměrem hmotnost/výkon ve své třídě, připravované Ferrari F430 Scuderia jej ale má šanci ohrozit, protože u něj očekáváme velmi podobný poměr hmotnosti a výkonu. Jak bylo u Superleggery zlepšení dosaženo? Vezměme nejprve úsporu hmotnosti: 47 kg bylo ušetřeno v interiéru, 17 kg v exteriéru, 12 kg v motoru, 17 kg v převodovém ústrojí a 7 kg připadá na „ostatní“. Zároveň díky novému výfukovému systému, přeprogramování řídicí jednotky a upravené převodovce výkon povyskočil o již zmíněných 10 koníků.

A jak jezdí? Z vlastní zkušenosti musím potvrdit že poměrně ďábelsky. Stačí se ostatně podívat na čísla: výkon 530 koní (390 kW), hmotnost 1330 kg, zrychlení z klidu na 100 km/h trvá 3,8 s (o 0,15 s méně než u Gallarda, obě hodnoty s automatickou převodovkou E-gear), z 0 na 200 km/h 11,8 s, maximální rychlost se rovná 315 km/h. Nejvyšší točivý moment zůstal nezměněn, jeho hodnota je 510 Nm při 4250 ot./min. Brzdná dráha při zastavení ze 100 km/h se zkrátila o jeden metr na 33 m (s klasickými brzdami, nikoliv příplatkovými karbon-keramickými).

Superleggera je určitě zajímavý supersportovní automobil, který má zároveň velkou šanci zlepšit finanční bilanci společnosti Automobili Lamborghini. Po jejím uvedení na trh generují prodejci v prvním pololetí roku 2007 o 30 % vetší tržby ve srovnání s prvním pololetím roku 2006. Vyrábí se pouze v sídle automobilky v Sant´Agata Bolognese a roční limit je 400 vozů.

Lamborghini Gallardo vs. Gallardo Superleggera
ModelGallardoGallardo Superleggera
Motor5,0 V105,0 V10
Zdvihový objem [cm3]49614961
Válce/ventily10/410/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]382/8000390/8000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]510/4250510/4250
Max. rychlost [km/h]315315
Zrychlení 0-100 km/h [s]3,953,8
Komb. spotřeba [l/100 km]1717
Pohotovostní hmotnost [kg]14301330
Cena s DPH [euro]161.840191.768

Aleš Jungmann
Diskuze (45)
Avatar - Dave-lamino
20. 7. 2007 08:16
Re: LAMBO
[odkaz] prosím ber to s nadhledem je to taková moje radustka .Všechno v mechanice žadnej pc nebo jiné zázraky 21století.Stačí na to běžná sada klíču minimální provozní náklady ,spotřeba kolem 10-14l/100km .A hlavně využívám STALE schopnosti této kreace tak 80-90% výkonu a trakčních schopností o čem si majitelé těch klenotů za několik milionů mohou jen zdát .Pokud nelamou rekordy na dálnici na Plzeň :-!
Avatar - Pekelná Micinka
20. 7. 2007 01:19
Re: LAMBO
Však jak jinak by si přešel k 911ce tvých snů. >:D ;-)
19. 7. 2007 21:29
Re: LAMBO
:-) Bravo... měl jsem kupíčko... také v té červené, važ si ho, to je legenda.
19. 7. 2007 21:26
Re: LAMBO
Aha... 8-s >:D
19. 7. 2007 21:23
Re: LAMBO
Já nahoře zmiňuji Bullitta a Harpera pro dokonalou atmosféru, a tedy i pro ty 356, co se tam míhaj. Tak trochu alibisticky tím dokumentuji, že "v těch pravejch filmech hrajou poršáci :-) Samo, že Ronin je velmi stylovej biják (zrovna tak jako Francouzská spojka). Zmiňuješ toho Bournea. Máš na mysli ten dvoudílný tv film s Chamberlainem? Nedávno ho opakovali na Primě. To je velkej napínák, zfilmovanej román Bourneova totožnost od Roberta Ludluma.