Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lancia Prisma Diesel: Ředitelský komfort za pět litrů nafty

Lukáš Prejzek Lukáš Prejzek 6. 3. 2023 • 15:54
36
2
Zobrazit náhledy (36)
Velkoryse vytvarované přední sedačky mohly být na přání čalouněny luxusním semišem Lancia Prisma Diesel Lancia Prisma Diesel Lancia Prisma Diesel Prostředí v druhé řadě nezapře reprezentativní geny, prostor je díky rozvoru 2475 mm slušný a prestiž dodává sklopná loketní opěrka Lancia Prisma Diesel Lancia Prisma Diesel Lancia Prisma Diesel Lancia Prisma Diesel Lancia Prisma Diesel Elegantní boční silueta karoserie nám z dané éry připomíná ledacos: Peugeot 305, Fiat Regata, Ford Orion, Audi 80, Seat Malaga, Renault 9, Volkswagen Jetta… Lancia Prisma Diesel Lancia Prisma Diesel Lancia Prisma Diesel Hranatá karoserie se k sedanu z počátku 80. let hodí, v témže roce 1982 však vnesl do střední třídy revoluci zaoblený Ford Sierra Celočalouněný zavazadlový prostor o objemu 450 litrů s poctivě zakrytými vzpěrami představuje největší chloubu prismy proti výchozí deltě Lancia Prisma Diesel Lancia Prisma Diesel Lancia Prisma Diesel Klasická vznětová devatenáctistovka má sice na dnešní dobu směšný výkon 48 kW, přesto je jízda příjemná a nástup do otáček působí přirozeněji než u dnešních přeplňovaných jednotek Lancia Prisma Diesel Lancia Prisma Diesel Lancia Prisma Diesel Lancia Prisma Diesel Lancia Prisma Diesel Lancia Prisma Diesel Lancia Prisma Diesel Dobová kresba představuje uložení hmotného motoru nad přední, poháněnou nápravou. Lehké zádi s obrovským zavazadelníkem pomáhalo k lepšímu rozložení hmotnosti jen rezervní kolo. Lancia Prisma Diesel Velké sedany značky Lancia u nás zažily skvělé časy v 90. letech. Themu proslavili premiér Čalfa a prezident Havel. Ten si poté dopřál i nástupnický model Kappa. Lancia Kappa

Když klasiku, tak sedan. Když sedan, tak výjimečnou značku. Pamatujete si ještě na Lancii Prisma? Sice se k nám nikdy nedovážela, ale díky italským kriminálkám ji obdivoval každý školák.

Ještě před dvaceti lety patřilo k bontonu každé lepší automobilky nabízet v nižší střední třídě bohatou paletu karoserií: nad tří- a pětidveřovým hatchbackem, kombi a kabrioletem zaujímal královskou pozici sedan. Čtyřdveřová limuzína s odděleným zavazadlovým prostorem vnášela i do lidového segmentu reprezentativní vzhled.

Nemohla tak chybět ani v repertoáru prestižní značky Lancia, jež se v minulosti proslavila takovými finesami, jako byla kombinace přeplňování turbodmychadlem a kompresorem nebo později unikátní zástavba třílitrového motoru Ferrari V8 do sedanu Thema 8.32. Italové téma kompaktního sedanu pro 80. léta nikterak nepodcenili, prismu vybavili podvozkovým základem veleúspěšného hatchbacku Delta. Spolu s jeho novou verzí GT, osazenou zážehovou šestnáctistovkou o výkonu 77 kW, se nejmenší limuzína poprvé odhalila světu na ženevském autosalonu v březnu 1983. Tehdy už přitom byly deltě čtyři roky. Mistr Giorgetto Giugiaro však dokázal i na základech okoukaného hatchbacku vytvořit šmrncovní sedan, jímž vedle bohatších rodin nepohrdli ani příslušníci mafie či regionální politici.

Video se připravuje ...

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.

Doporučujeme

Témata
Avatar - WinDiesel
7. 3. 2023 14:49
Re: Lancia Prisma byla fakt super
Ať si to strčí do zad. :-)
Nafta byla tehdy prostě pracant, za málo. Tehdy byl benzín příjemnější. Dnes je to vcelku jedno, nafta už je skvěle utlumena, alespoň u nových aut.
Nejsem si jist ale tento motor měl myslím přímý vstřik nafty bez pilotu, tedy staccatto.
Avatar - Ja Prvni 123
6. 3. 2023 19:00
Lancia Prisma byla fakt super
nafta jezdila na svou dobu opravdu lacino, ale pořád za nejlepší považuji 1600 benzin.
Jezdil jsem oběma, naftou podstatně víc km, s benzínem podstatně raději.

Jo - a premium si strčte do špic.
:-)