Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lancia Delta – před branou luxusní třídy

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Příbuznost nové Delty s Fiatem Bravo se na první pohled jeví jako jednoznačná věc. Podrobnější zkoumání však ukazuje, že italská automobilová krása se v tomto případě potkala s velkým prostorem a špičkovým interiérem. Prodej nové Delty oficiálně...

Nová Delta je comebackem slavného jména. Tentokrát ale Lancia míří výš – elegantní pětidveřový hatchback se pohybuje na pomezí nižší střední a střední třídy a hlavní hodnoty nového modelu budou komfort a luxus. Staronové jméno tak spíš vyjadřuje odhodlání obnovit někdejší slávu značky než pokračovat tam, kde se historie této modelové řady přerušila. Ostatně na sportovně laděné modely má Fiat značku Alfa Romeo a také nedávno oživený Abarth.

Slavná minulost

Poprvé se objevilo jméno Delta na voze značky Lancia na frankfurtském autosalonu v roce 1979. Jeho nositelem se stal kompaktní pětidveřový hatchback, jehož karoserii vytvořil Giorgetto Giugiaro, zakladatel studia Ital Design. Moderní konstrukce, nadčasový design, dobré jízdní vlastnosti a úsporný provoz se zasloužily o zisk titulu Auto roku 1980.

Lancia Delta - srovnání s předchozími generacemi
Rozměr nová Delta (od 2008) Delta (1993-1999) Delta (1979-1992)
Délka [m] 4,5 4,01 3,90
Šířka [m] 1,8 1,76 1,70
Výška [m] 1,5 1,43 1,38
Rozvor [m] 2,7 2,54 2,54

První Delta se také prodávala jako Saab 600 ve Skandinávských zemí. Ale pevné místo v automobilové historii ji nezaručilo ani toto ani verze Delta 1,3 a 1,5, které tvořily většinu prodejů. Legendou se staly sportovní verze – Delta S4 homologovaná pro skupinu B a hlavně pozdější HF 4WD, HF Integrale a Integrale Evoluzione. Závodní speciály postavené na jejich základě získaly Lancii v letech 1987 až 1992 šest titulů mistra světa v řadě.

Nepřehlédněte
Pohledy do historie: Lancia Delta - sedmkrát na vrcholu

Automobilka chtěla navázat na úspěchy první generace a v roce 1993 představila Deltu druhé generace, která využívala platformu Fiat Tipo. Ta bohužel nedosáhla takové popularity jako její předchůdce a její výroba byla v roce 1999 ukončena bez nástupce. Její neúspěch je jedním z důvodů krize slavné značky, která se naplno projevila na počátku tohoto desetiletí.

Lancia Delta - srovnání s konkurencí (hatchback)
Rozměr Lancia Delta Audi A3 Sportback BMW řada 1 5dv. Fiat Bravo
Délka [m] 4,5 4,28 4,24 4,34
Šířka [m] 1,8 1,76 1,75 1,80
Výška [m] 1,5 1,41 1,42 1,50
Rozvor [m] 2,7 2,58 2,66 2,60

Když Lancia na podzim 2006 představila koncept Delta HPE a oznámila, že plánuje novou generaci, bylo jasné, že na předchůdce naváže zejména slavným jménem. Nejnovější Delta je totiž o půl metru delší a rozvorem 2,7 metru míří spíše do střední třídy. Karoserie je dílem střediska Centro Stile Lancia a dále rozvíjí tradici slavných modelů značky, jakými jsou Aprilia, Appia, Fulvia, Beta HPE, Dedra nebo Lybra. Pětidveřový hatchback využívá platformu sesterského Fiatu Bravo prodlouženou o 10 cm a její vnější rozměry (délka 4,5 m, šířka 1,8 m, výška 1,5 m) se mají stát zárukou prostorného interiéru.

Lancia Delta - srovnání s konkurencí (kombi)
Rozměr Lancia Delta Jaguar X-Type Estate Saab 9-3 SportCombi Volvo V50
Délka [m] 4,5 4,72 4,64 4,52
Šířka [m] 1,8 1,79 1,76 1,77
Výška [m] 1,5 1,49 1,54 1,46
Rozvor [m] 2,7 2,71 2,68 2,64

Proti konceptu se sériová verze změnila jen nepatrně. Designový směr současných modelů Ypsilon a Musa doplňuje o nové prvky. Dominantou přídě vozu je maska chladiče ve tvaru erbu, které sekundují výrazně tvarované světlomety vybavené světelnými diodami. Elegantní horní část přední části vozu vhodně doplňuje agresivněji tvarovaný vstup vzduchu v nárazníku se světly do mlhy po stranách. Při pohledu z boku vyniká stoupající klínovitý profil s výraznou linkou, táhnoucí se od předních k zadním světlometům. Střecha se téměř vznáší nad pontem karoserie a k tomuto dojmu velmi přispívá dvoubarevné lakování vozu dodávané na přání. Záď zaujme zajímavým tvarováním pátých dveří i zadními světlomety tvořenými také světelnými diodami.

lancia design predstavujeme lancia design predstavujeme
 

Zdrženlivá elegance

Interiér Delty sází na tradiční pojetí a nechystá se cestující ohromovat futuristickými výstřelky. Vnitřní prostor pětidveřového hatchbacku nabídne díky rozvoru 2,7 m dostatek místa pětici cestujících, kteří budou obklopení převážně luxusními materiály. Vedle kůže a Alcantary je použit také materiál Benova, který má podobné vlastnosti jako kůže. Je jím potažena palubní deska. Příjemnou atmosféru v interiéru podpoří rozměrné prosklení střechy, zabírající 80 % její celkové plochy. Zadní sedadla nabídnou cestujícím možnost nastavení posunu sedáku a sklonu opěradla v rozsahu 25°. Objem zavazadlového prostoru se podle toho pohybuje v rozsahu 380 až 465 litrů.

Prémiový styl vozu podpoří i výbava v podobě autorádia značky Blaupunkt nebo audio systému Bose s přehrávačem CD a MP3 s ovládáním na volantu. Stejně jako ostatní modely značky Lancia i Delta může být vybavena technologií Blue&Me®, která umožňuje propojení autorádia s iPodem pro přehrávání MP3, disponuje rozvinutým Bluetooth se systémem hlasového ovládání a propojením s ovladači na volantu pro používání mobilního telefonu. Systém Blue&Me zobrazuje veškeré informace na displeji a umí číst nahlas přijaté SMS zprávy. V Deltě se představí také nová satelitní navigace, vyvinutá Lancií ve spolupráci se společností Magneti Marelli.

lancia design predstavujeme lancia design predstavujeme
 

Novinky pod kapotou

Pro novou Deltu bude možné vybírat z šesti motorů – tří přeplňovaných benzinových a tří turbodieselů. Přitom pouze základní motorizace 1,4 T-Jet se objevily dříve v jiném autě, zbývající mají v Deltě premiéru. Přeplňovaná čtrnáctistovka bude v nabídce ve dvou verzích o výkonu 88 a 110 kW a obě mají shodně maximum točivého momentu 206 Nm. Dostanou šestistupňovou manuální převodovku, s odlehčenou skříní a upravenou pro lepší komfort řazení.

Později paletu benzinových motorů doplní novinka 1,8 Di Twin Turbo Jet. Tento motor s dvěma turbodmychadly, přímým vstřikováním paliva a variabilním časováním sacích i výfukových ventilů má nejvyšší výkon 147 kW a splňuje emisní normu Euro 5. Standardně bude mít novou šestistupňovou sekvenční automatickou převodovku. Její software se přizpůsobí momentálním jízdním podmínkám a umožňuje brzdit motorem. Převodovka také dokáže reagovat na průjezd zatáčkou a rozpoznat sklon řidiče ke sportovní nebo komfortní jízdě. Navíc si řidič bude moci vybrat z automatických režimů Norm, SportWinter nebo řadit manuálně. Bližší parametry této vrcholné verze zatím nebyly zveřejněny.

Pro zájemce o vznětové motory je nachystána trojice nových Multijetů. Základní 1,6 Multijet 88 kW má v koncernu Fiat postupně nahradit starší stejně výkonnou 1,9. Tento motor má nízko položené maximum točivého momentu, které je s hodnotou 300 Nm při 1500 ot./min v současnosti nejlepší hodnotou v dané objemové třídě. Šestistupňová manuální převodovka je navržena tak, aby využila této charakteristiky a motor při dálničních rychlostech pracoval v nízkých otáčkách. Alternativně bude na výběr nová, také šestistupňová, robotizovaná převodovka Selectronic.

Lancia Delta - přehled modelové řady
Motor 1,4 Turbo Jet 1,4 Turbo Jet 1,6 Multijet 2,0 Multijet 1,9 Twin Turbo Multijet
Zdvihový objem [cm3] 1368 1368 1598 1956 1910
Vrtání x zdvih [mm] 72,0 x 84,0 72,0 x 84,0 79,5 x 80,5 83,0 x 92,4 82,0 x 92,4
Kompresní poměr 9,8 : 1 9,8 : 1 16,5 : 1 16,5 : 1 16,5 : 1
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4 4/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] 88/5000 110/5500 88/4000 121/4000 140/4000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] 206/1750 206/2250 300/1500 360/1750 400/2000
Max. rychlost [km/h] 195 210 194 214 222
Zrychlení 0-100 km/h [s] 9,8 8,7 10,7 8,5 7,9
Spotřeba - město [l/100 km] 8,7 9,2 6,1 6,9 7,3
Spotřeba - mimo město [l/100 km] 5,4 5,7 4,2 4,3 4,7
Spotřeba - kombinovaná [l/100 km] 6,6 7,0 4,9 5,3 5,7
Pohotovostní hmotnost [kg] 1320 1320 1410 1430 1430

Silnější 2,0 Multijet konstrukčně vychází z šestnáctiventilového 1,9 Multijet, vyššího objemu bylo dosaženo zvětšením vrtání o 1 mm. Tato úprava společně s novým turbodmychadlem s variabilní geometrií lopatek zvýšila výkon i točivý moment a snížila normovanou spotřebu. Hodnoty 121 kW, 360 Nm a kombinovaná spotřeba 5,3 l/100 km patří mezi naftovými dvoulitry k velmi slušnému nadprůměru. Nové svíčky pracují s menším napětím, které umožňují nastartovat po krátkém žhavení.

Vysoce očekávanou novinkou je 1,9 Twin Turbo Multijet. Jedná se o dvoustupňově přeplňovaný turbodiesel, druhý čtyřválec svého druhu na světě (po dvoulitru v BMW 123d). Tato pohonná jednotka se objevila už v Saabu 9-3 pod názvem TTiD, ale Lancia dostane silnější verzi o výkonu 140 kW. Točivý moment vrcholí rovnými 400 Nm při 2000 ot./min, přitom už při 1250 ot./min je k dispozici 300 Nm, což motoru dává mimořádnou pružnost téměř od volnoběžných otáček. Menší turbodmychadlo pracuje do 1800 ot./min samostatně, pak se připojuje i větší a při 3000 ot./min se menší odpojuje. Motor tak má vyrovnaný tah a nulový turboefekt.

Všechny tři vznětové motory jsou vybavené filtrem pevných částic a už nyní splňují podmínky emisní normy Euro 5.

lancia design predstavujeme lancia design predstavujeme
 

Delta dostane elektronicky řízené tlumiče, které přizpůsobí chování auta stavu vozovky a jízdnímu stylu. Součástí výbavy budou samozřejmě i vyspělé systémy, přispívající k aktivní bezpečnosti. Základem je ABS a ESC, které doplňuje několik nových přidružených funkcí. Jedním z nich je systém TTC (Torque Transfer Control), který elektronicky simuluje vlastnosti samosvorného diferenciálu přední nápravy. S parkováním pomůže systém SPS (Semiautomatic Parking System), při jehož použití řidič ovládá pouze pedály a automobil si sám otáčí volantem.

Individualizace podle přání majitele

Lancia u Delty, stejně jako u ostatních svých modelů, nabídne množství druhů a barev čalounění interiéru i karoserie. Zákazníci si budou moci vybírat ze čtyř rozdílných provedení čalounění sedadel, tří barev interiéru, pěti druhů litých kol, dvanácti laků karoserie a dvanácti dvoubarevných kombinací provedení exteriéru vozu.

Delta Argento bude stát na 16palcových litých kolech, Oro a Platino budou mít ráfky standardně o palec větší. Za příplatek budou 18palcová kola. Ta jsou i součástí paketu GranTurismo, který zahrnuje sportovně naladěný podvozek, sportovní pedály a změny v interiéru. Po započtení všech možností individualizace vychází více než tisíc různých konfigurací nové Delty

lancia design predstavujeme lancia design predstavujeme
 

Ceny se v Rakousku budou pohybovat od 22.100 Euro (asi 574 tisíc Kč) za 1,4 T-Jet Argento po 28.740 Euro (asi 750 tisíc Kč) za 1,6 Multijet Platino. Silnější turbodiesely se dostanou do prodeje později. Výbava bude bohatá, Oro zahrnuje například tempomat, čalounění materiálem Alcantara nebo dvouzónovou automatickou klimatizaci, Platino k tomu přidává mimo jiné prosklenou střechu a dvoubarevný lak.

Oficiální zahájení prodeje proběhne 21. června. Už předtím je ale možné si Deltu prohlédnout virtuálně v „předpremiéře“ na stránkách www.thedeltaproject.eu.

Historii značky Lancia dokumentují tři články, které jsme zveřejnili v magazínu Auto.cz

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)