Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lancia Delta S4 Stradale je výjimečnou civilní verzí slavného speciálu pro skupinu B a čeká na nového majitele

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (6)

Lancia Delta S4 Stradale představuje jeden z nejvzácnějších automobilů pro běžný silniční provoz, jejichž samotná existence je maximální možnou mírou spojena se závodními vozy skupiny B.

Lancia od poloviny šedesátých let až do počátku devadesátých let dvacátého století patřila mezi přední automobilové značky v mezinárodních i národních soutěžích, jejíž vozy i jezdci mají na svém kontě řadu mistrovských titulu. Slavné působení italské značky v rallye zahajovala Lancia Fulvia HF, na níž navazují Lancia Stratos a Lancia Rally 037, kterou v polovině osmdesátých let vystřídala Lancia Delta S4, zastupující díky svému jménu a částečně i vzhledu rodinu modelů Delta, i když po technické stránce s nimi neměla téměř nic společného.

Lancia Delta S4 byla od počátku své existence vyvíjena jako soutěžní speciál pro skupinu B s motorem uloženým u zadní nápravy a pohonem všech kol, ale z marketingových důvodů se svým jménem a vzhledem hlásila k rodinným pětidveřovým hatchbackům s motorem usazeným v přídi. Pouze s ohledem na pravidla pro zařazení do skupiny B se tento vůz dočkal i civilního provedení s označením Stradale.

Základem pro model Delta S4 Stradale byl stejně jako v případě soutěžních sourozenců prostorový trubkový rám, který kryla karoserie s panely z epoxidové pryskyřice a sklolaminátu. Před zadní nápravou byl podélně uložen řadový čtyřválec o objemu 1759 kubických centimetrů s přeplňováním kompresorem a turbodmychadlem, který byl pro běžný provoz laděn na nejvyšší výkon 184 kW (250 k) a točivý moment 291 N.m. Prostřednictvím pětistupňové manuální převodovky byla roztáčena kola obou náprav. Dvoumístný automobil s pohotovostní hmotností 1200 kg měla podle dobových materiálů dosahovat maximální rychlosti 225 km/h a z 0 na 100 km/h akcelerovat za 6,0 s.

Lancia měla v letech 1985 až 1986 postavit celkem 200 exemplářů modelu Delta S4 Stradale. Společnost Bonhams, která nyní nabízí jeden z těchto vozů v rámci své aukce, uvádí, že existují pochybnosti o tom, že Lancia skutečně vyrobila 200 vozů v civilní specifikaci potřebných pro homologaci a dodává, že podle názoru odborníků se do dnešních dnů dochovalo méně než 80 z nich.

Lancia Delta S4 Stradale, která míří pod aukční kladívko, měla brány automobilky opustit údajně až v roce 1988. Vůz, který má najeto jen 3300 km, měl doposud jen dva majitele, z nichž ten druhý jej získal před pěti lety. Tento konkrétní exemplář měl být po celou dobu své existence zachován v původním provedení Stradale a neměl být nikdy využíván v rallye či dokonce rallyekrosu, jako řada jeho sourozenců.  

Společnost Bonhams vedle vynikajícího stavu vyzdvihuje i kompletní italskou dokumentaci k vozu, zahrnující manuál Uso et Manutenzione, originál Libretto di Assistenza a servisní knížku. S ohledem na výjimečnost tohoto zástupce značky Lancia i jeho samotný stav se očekává, že tento vůz bude, v aukci pořádané 6. února 2020 v Paříži, vydražen za částku od 550.000 do 650.000 eur (zhruba 14 až 16 milionů Kč).  

Zdroj: Bonhams

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (6)

Doporučujeme

Avatar - netcar.xx
30. 1. 2020 08:16
Nikdy nepochopim
jak mohla automobilka vyrabejici takove klenoty padnout a naopak se dari cinskejm poloopicim, VW koncernu a dalsim, kteri vyrabeji sterilni a bezpohlavni odpad pro neridice a lidi bez fantazie. Asi se svet opravdu riti do prd.le.
29. 1. 2020 16:09
Test mobil
Test mobil
29. 1. 2020 16:07
Re: Dámy a Pánove
Testování
29. 1. 2020 10:48
Lancia 037
se mi vždycky líbila vás než Delta S4.
29. 1. 2020 08:10
Fantazie...
...tu bych chtěl vyzkoušet.