Lancia v Ženevě: Nová abeceda - Ypsilon, Delta, Thema, Flavia, Grand Voyager
Něco podobného hned se třemi zcela novými modely zřejmě novodobé autosalony nepamatují, i když klíč k celé záhadě je stejný, jako u Fiatu.
Veleslavná jména totiž dostaly jen mírně pozměněné verze amerických chryslerů. Ovšem abychom nekřivdili, došlo i na novinky evropského původu a dokonce i nový model, což je speciálně u Lancie důvod k velké oslavě!
Hlavní hvězdou je samozřejmě nový Ypsilon, konkrétně toho jména teprve druhý (což také zdůrazňuje římskou dvojkou ve jménu), ačkoliv jde už o čtvrtou exkluzivní malou lancii v řadě (resp. pátou, pokud počítáme i původní Autobianchi 112, přejmenované pod křídly nového vlastníka).
Přišla o mechaniku z punta druhé generace a usadila se nově na menší základy Fiatu 500. Hlavním lákadlem opět není vytříbená technika, ale plná dávka prémiovosti na minimálním půdorysu.
Na málokterém autě je tolik vidět, jak modelový čas letí. Delta ještě nestačila ani pořádně zdomácnět, a už přišel facelift . Ten je opravdu minimalistický, ovšem přinesl nový vizuální styl, symbolizující propojení s Chryslerem. Pod touto značkou se totiž model také bude prodávat na Britských ostrovech! Poněkud přehnané sebevědomí trochu zkrotila nová základní vznětová motorizace, přibližující drahý a technicky relativně jednoduchý hatchback masám.
Těžký kalibr zazněl, když se oprášilo veleslavné jméno Flavia. Ač puristům při tomto pomyšlení stále trochu naskakuje husí kůže, potenciál existuje a vlastní škody, jaké si Chrysler často zbytečně sám sobě páchá svérázným designem, se daří odstraňovat překvapivě účinně. Proto to i konceptu naprosto nečekaně slušelo, ač výchozí Chrysler 200 (Sebring) učebnice automobilového designu rozhodně nepřepsal. Platí to ovšem zatím jen pro exteriér, uvnitř naopak zůstal utilitární spotřební design Made in USA prakticky beze změny. Což se, doufejme, do premiéry sériové verze změní, protože s takovýmto interiérem nemá model v evropské prémiové třídě nárok.
Podstatně lepší chuť na jazyku zanechala taktéž zcela nová Thema, čili evropské pokračování pro Chrysler 300C, mnohem úspěšnější i na starém kontinetu. Jeho faceliftu se tedy v Evropě oficiálně nedočkáme, namísto něj přišel další rebranding a také konec osmiválců. Pod kapotou se už dále nedočkáme ani třílitrového dieselu Mercedes-Benz, který nahradil obdobný vidlicový šestiválec VM Motori.
Jestliže předchozí novinky jsou víceméně sázkou do loterie, Lancii Grand Voyager lze považovat za jistotu. Myslí si to zjevně i nový vlastník, protože v tomto případě se měnilo jen decentně a v případě dieselu zůstala i použitá technika. Uvnitř se krášlilo jen v rozumné míře, ovšem dost na to, aby grand voyager mohl nahradit phedru a optimálně být prodáván dráž než výchozí chrysler.