Lancia Ypsilon: Čtvrtá generace s pěti dveřmi (nové fotografie)
Nejmenší model italské automobilky se začne prodávat od června 2011 v Evropě jako Lancia Ypsilon a od září ve Velké Británii jako Chrysler. Jedná se v pořadí již o čtvrtou generaci malé Lancie.
Od představení původního modelu Y10 v roce 1985 se prodalo 1,5 milionu kusů. V průběhu let a s obměnami generací (Y v roce 1996, Ypsilon v roce 2003) se tento model postupně stále víc orientoval na luxus v malém balení.
Nejnovější generace do tohoto přirozeného běhu vývoje přináší jednu zásadní novinku – vůbec poprvé se jedná o pětidveřový vůz, který nabídne dva páry bočních dveří. Design ovšem tuto v praxi vítanou změnu poměrně zdařile maskuje.
I nová generace respektuje jasné zařazení do segmentu B: délka 384 cm, šířka 167 cm, výška 151 cm a rozvor 239 cm jsou parametry, které respektují zažité konvence třídy malých aut.
Lancia Ypsilon - srovnání generací | ||
Model | Ypsilon (od 2011) | Ypsilon (2003-2011) |
Délka [mm] | 3840 | 3810 |
Šířka [mm] | 1670 | 1704 |
Výška [mm] | 1510 | 1530 |
Rozvor [mm] | 2390 | 2388 |
Motory jsou v nabídce celkem tři. Nejlevnější zážehová osmiventilová čtyřválcová dvanáctistovka Fire Evo II nabídne 51 kW při 5500 min-1 a točivý moment 102 Nm při 3000 min-1. Agregát vybavený variabilním časováním ventilů se bude dodávat i ve verzi spalující LPG.
Doplní ji přeplňovaný dvouválec 0,9 TwinAir se 63 kW/5500 min-1. Nejmodernější agregát má ventilový rozvod MultiAir a jeho točivý moment dosahuje maxima 145 Nm při 2000 min-1. V režimu ECO dojde k jeho snížení na 100 Nm, což díky systému Start&Stop a robotizované převodovce DFN od Magnetti Marelli srazí konzumaci benzinu.
Tento motor získal prestižní ocenění International Engine of the Year 2011.
Příznivci nafty mají jedinou volbu: turbodiesel 1,3 Multijet II se čtyřventilovou technikou o výkonu 70 kW při 4000 min-1, jenž dosahuje 200 Nm/1500 min-1. Novou generaci vstřikování common-rail a turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek v tomto případě doplňují například variabilní olejové čerpadlo, nebo alternátor s funkcí rekuperace. Výsledkem je kombinovaná spotřeba 3,8 l/100 km.
Zejména na řidičky se orientuje Smart fuel system – bezzátkové hrdlo palivové nádrže, které zvyšuje komfort tankování a zároveň brání záměně paliva.
Základní stupeň výbavy Silver obsahuje například šest airbagů, ESP, funkci start-stop, která je standardem všech verzí, asistent pro rozjezdy do kopce (hill-holder), dálkově ovládané centrální zamykání, výškově i podélně nastavitelný volant, palubní počítač a elektrické stahování předních oken. S motorem 1,2 8V přijde na 12.400 eur (asi 304.000 Kč).
Gold (od 13.700 eur) ji doplní o manuální klimatizaci, volant a řadicí páku v kůži, sedadla s bederní opěrkou a středovou loketní opěrku. Vyhřívaná vnější zpětná zrcátka v tomto případě ovládají elektromotorky.
Vrcholnou verzi představuje Platinum, které s motorem 1,2/51 kW přijde na 15.000 eur (zhruba 368.000 Kč). Majitele hýčká kožený interiér, také zadní okna už jsou zde elektrická a druhá řada sedadel je opatřena opěrkami hlavy, předchozí verze je překvapivě nemají. Efektní vzhled podpoří patnáctipalcová litá kola, za snížené viditelnosti přijdou k duhu mlhovky.
Příplatek za motor TwinAir činí oproti agregátu 1,2 l vždy 1.200 eur (necelých 30 tisíc Kč). Turbodieselové vozy jsou dražší o 2.300 eur, navýšení ceny oproti hi-tech dvouválci představuje 1.100 eur.
Lancia Ypsilon – Technické údaje a ceny v Itálii | |||
Motor | 1,2 8V | 0,9 8V TwinAir | 1,3 16V Multijet |
Zdvihový objem [cm3] | 1242 | 875 | 1248 |
Válce/ventily | 4/2 | 2/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 51/5500 | 63/5500 | 70/4000 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 102/3000 | 145/2000 | 200/1500 |
Max. rychlost [km/h] | 163 | 176 | 183 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 14,5 | 11,9 | 11,4 |
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] | 4,9 | 4,2 | 3,8 |
Cena Silver [euro] | 12.400 | 13.600 | 14.700 |
Cena Gold [euro] | 13.700 | 14.900 | 16.000 |
Cena Platinum [euro] | 15.000 | 16.200 | 17.300 |
V seznamu extras najdeme takové položky, jakými jsou například tempomat, parkovací čidla, xenonové výbojky v hlavních světlometech, dvouzónová automatická klimatizace, panoramatická střecha Gran Luce, či bezdrátové připojení Bluetooth. Připlácí se rovněž za pětimístnou verzi, Ypsilon je totiž v základu homologován pouze jako čtyřmístný. Ale této nabídky asi využije málokdo.
Fajnšmekři s naditými bankovními konty mohou svého prcka dále individualizovat – třeba šesticí různých čalounění, třemi sadami litých kol, třinácti odstíny laku karoserie a čtyřmi dvoubarevnými schématy, které se objevily již v minulosti. Lancia nabídne dohromady 600 možných konfigurací.