Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lancia Ypsilon: Čtvrtá generace s pěti dveřmi (nové fotografie)

Diskuze (16)
Nejmenší Lancia má poprvé v historii dva páry dveří. Prodávat se začne v červnu.

Nejmenší model italské automobilky se začne prodávat od června 2011 v Evropě jako Lancia Ypsilon a od září ve Velké Británii jako Chrysler. Jedná se v pořadí již o čtvrtou generaci malé Lancie.

Od představení původního modelu Y10 v roce 1985 se prodalo 1,5 milionu kusů. V průběhu let a s obměnami generací (Y v roce 1996, Ypsilon v roce 2003) se tento model postupně stále víc orientoval na luxus v malém balení.

Nejnovější generace do tohoto přirozeného běhu vývoje přináší jednu zásadní novinku – vůbec poprvé se jedná o pětidveřový vůz, který nabídne dva páry bočních dveří. Design ovšem tuto v praxi vítanou změnu poměrně zdařile maskuje.

I nová generace respektuje jasné zařazení do segmentu B: délka 384 cm, šířka 167 cm, výška 151 cm a rozvor 239 cm jsou parametry, které respektují zažité konvence třídy malých aut.

Lancia Ypsilon - srovnání generací
ModelYpsilon (od 2011)Ypsilon (2003-2011)
Délka [mm]38403810
Šířka [mm]16701704
Výška [mm]15101530
Rozvor [mm]23902388

Motory jsou v nabídce celkem tři. Nejlevnější zážehová osmiventilová čtyřválcová dvanáctistovka Fire Evo II nabídne 51 kW při 5500 min-1 a točivý moment 102 Nm při 3000 min-1. Agregát vybavený variabilním časováním ventilů se bude dodávat i ve verzi spalující LPG.

Doplní ji přeplňovaný dvouválec 0,9 TwinAir se 63 kW/5500 min-1. Nejmodernější agregát má ventilový rozvod MultiAir a jeho točivý moment dosahuje maxima 145 Nm při 2000 min-1. V režimu ECO dojde k jeho snížení na 100 Nm, což díky systému Start&Stop a robotizované převodovce DFN od Magnetti Marelli srazí konzumaci benzinu.

Tento motor získal prestižní ocenění International Engine of the Year 2011.

Příznivci nafty mají jedinou volbu: turbodiesel 1,3 Multijet II se čtyřventilovou technikou o výkonu 70 kW při 4000 min-1, jenž dosahuje 200 Nm/1500 min-1. Novou generaci vstřikování common-rail a turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek v tomto případě doplňují například variabilní olejové čerpadlo, nebo alternátor s funkcí rekuperace. Výsledkem je kombinovaná spotřeba 3,8 l/100 km.

Zejména na řidičky se orientuje Smart fuel system – bezzátkové hrdlo palivové nádrže, které zvyšuje komfort tankování a zároveň brání záměně paliva.

Základní stupeň výbavy Silver obsahuje například šest airbagů, ESP, funkci start-stop, která je standardem všech verzí, asistent pro rozjezdy do kopce (hill-holder), dálkově ovládané centrální zamykání, výškově i podélně nastavitelný volant, palubní počítač a elektrické stahování předních oken. S motorem 1,2 8V přijde na 12.400 eur (asi 304.000 Kč).

Gold (od 13.700 eur) ji doplní o manuální klimatizaci, volant a řadicí páku v kůži, sedadla s bederní opěrkou a středovou loketní opěrku. Vyhřívaná vnější zpětná zrcátka v tomto případě ovládají elektromotorky.

Vrcholnou verzi představuje Platinum, které s motorem 1,2/51 kW přijde na 15.000 eur (zhruba 368.000 Kč). Majitele hýčká kožený interiér, také zadní okna už jsou zde elektrická a druhá řada sedadel je opatřena opěrkami hlavy, předchozí verze je překvapivě nemají. Efektní vzhled podpoří patnáctipalcová litá kola, za snížené viditelnosti přijdou k duhu mlhovky.

Příplatek za motor TwinAir činí oproti agregátu 1,2 l vždy 1.200 eur (necelých 30 tisíc Kč). Turbodieselové vozy jsou dražší o 2.300 eur, navýšení ceny oproti hi-tech dvouválci představuje 1.100 eur.

Lancia Ypsilon – Technické údaje a ceny v Itálii
Motor1,2 8V0,9 8V TwinAir1,3 16V Multijet
Zdvihový objem [cm3]12428751248
Válce/ventily4/22/44/4
Největší výkon [kW/min-1]51/550063/550070/4000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]102/3000145/2000200/1500
Max. rychlost [km/h]163176183
Zrychlení 0-100 km/h [s]14,511,911,4
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]4,94,23,8
Cena Silver [euro]12.40013.60014.700
Cena Gold [euro]13.70014.90016.000
Cena Platinum [euro]15.00016.20017.300

V seznamu extras najdeme takové položky, jakými jsou například tempomat, parkovací čidla, xenonové výbojky v hlavních světlometech, dvouzónová automatická klimatizace, panoramatická střecha Gran Luce, či bezdrátové připojení Bluetooth. Připlácí se rovněž za pětimístnou verzi, Ypsilon je totiž v základu homologován pouze jako čtyřmístný. Ale této nabídky asi využije málokdo.

Fajnšmekři s naditými bankovními konty mohou svého prcka dále individualizovat – třeba šesticí různých čalounění, třemi sadami litých kol, třinácti odstíny laku karoserie a čtyřmi dvoubarevnými schématy, které se objevily již v minulosti. Lancia nabídne dohromady 600 možných konfigurací.

Diskuze (16)
26. 5. 2011 12:18
Re: fakt pěkný
Jo přesně tak to myslím... A později by mohlo přijít něco jako dal Klaudisu do odkazu i ve vyšších cenách...
26. 5. 2011 11:43
Re: fakt pěkný
Jo ta nová Aurelia vypadá moc dobře a kdyby ji prodávali někde kolem 500t s 1,4t, tak by to určitě nebyl krok vedle.
26. 5. 2011 11:41
Cukřík
Tahle Ypsilonka na mě působí jako hodně sladký cukřík, nebo spíš bonbónek z bonboniery. Což ale není špatně a musím říct, že se mi líbí. Rozhodně je to nejpovedenější Lancie současnosti a u dámské části populace západně od našich hranic by mohla mít úspěch.
Avatar - Sosa
26. 5. 2011 11:14
cool
kiez by aj ostatne chystane lancie boli tak cool ako tato..
26. 5. 2011 11:06
Re: fakt pěkný
Audiňácka plátenná strecha prakticky prichádza o konkurenciu - vysoko elegantná klasika s puncom luxusu by Lancii poopravila meno. Niečo v tejto triede [odkaz] , v takomto štýle [odkaz] ...
Ale preboha nie nič takéto: [odkaz]