Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Land Rover Defender na elektřinu míří do Ženevy

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Land Rover Defender sice čeká na svého nástupce, ale britská značka se rozhodla svůj v podstatě historický off-road použít pro výzkum využití elektromotoru v terénním voze.

Land Rover Defender prodělal poslední větší modernizaci v roce 2007 a nejnovější lehké retuše absolvoval pro letošní rok. Nejzasloužilejší zástupce se stále snaží udržet v kondici, i když se již pracuje na jeho nástupci, jehož základem se mají stát studie DC100 a DC100 Sport z roku 2011.

Dny Defenderu jsou sice již sečteny, ale Land Rover se rozhodl, že jej nenechá jen tak v tichosti zmizet ze scény. Na autosalonu v Ženevě se proto hlavními hvězdami britské značky stane skupinka sedmi Defenderů poháněných elektřinou.

Místo turbodieselu slouží k rozpohybování archaicky vypadajícího off-roadu elektromotor o výkonu 70 kW a točivém momentu 330 N.m. S ohledem na přísun maxima točivého momentu ihned po roztočení elektromotoru je použita jednostupňová převodovka s poměrem 2,7:1, která je zkombinována se systémem pohonu všech kol ze sériového Defenderu. Součástí výbavy je modifikovaná verze systému Terrain Response.

Potřebnou elektrickou energii dodá 300 V lithium-iontová baterie s kapacitou 27 kWh, umožňující dojezd přes 80 km na jedno nabití. Při jízdě v terénu nízkými rychlostmi může baterie vydržet až osm hodin provozu. Při použití 7 kW rychlonabíječky se baterie dobije za čtyři hodiny a s přenosnou 3 kW nabíječkou za deset hodin.

Baterie o hmotnosti 410 kg nahradila turbodiesel v motorovém prostoru Defenderu. Pohotovostní hmotnost vozu je o 100 kg vyšší než u standardního Defenderu 110 a pohybuje se mezi 2055 a 2162 kg v závislosti na typu karoserie (pick-up, hard-top, station wagon).

K chlazení všech hlavních komponentů elektrické hnací soustavy, včetně baterie, invertoru a motoru slouží vzduch, což narozdíl od použití kapaliny výrazně snižuje hmotnost. Land Rover uvádí, že regenerativní brzdění bylo optimalizováno natolik, že při použití systému Hill Descent Control může motor vyrobit 30 kW elektřiny.

Projekt elektřinou poháněného Defenderu má Land Roveru posloužit jako pojízdná laboratoř a prověřit možnosti využití elektromobilu v náročných podmínkách. Se sériovou výrobou se prozatím nepočítá a stávajících sedm elektrických vozů přejde během letošního roku do vlastnictví specializovaných služeb jako jsou hasiči nebo záchranáři.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)