Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Strohou přístrojovou desku zkrášlují hodiny
Páčky včetně spínací skříňky jsou i v evropské verzi po levé ruce řidiče
Šest základních stupňů provází redukční převodovka
Devítimístná verze nabízí spoustu místa v centrální uličce
50 Fotogalerie

Land Rover Defender Satbir: Mnoho místa do terénu

Plzeňská firma Dajbych si vzala do práce největší verzi Defenderu. Po zvětšení a úpravách jde o mimořádný kousek.

Představovat klasický Land Rover Defender 130, který posloužil jako výchozí typ k individuální přestavbě Satbir, je zbytečné. Nejdelší rozvor 130 palců v kombinaci s klasickým stálým pohonem všech kol a skvělou světlostí jej již desítky let předurčují do těžkého terénu.

Pro přestavbu na speciální účel tedy byl vzat automobil s co největším prostorem, který ještě zůstává v kategorii M1. Systém pohonu všech kol navíc používá odolnou mechaniku, která na rozdíl od viskózních spojek je schopna drtit terén dlouhé hodiny denně. A to je výhoda, kterou Satbir v různých speciálních konfiguracích využívá.

Větší výška

Automobil s otvírací střechou jsme vzali k rybníčku, abychom aspoň náznakem vyzkoušeli safari nástavbu. Konstrukce střechy a mechanismus jejího zdvihání odpovídal robustní a jednoduché konstrukci vozu. Gumové držáky táhnoucí pohyblivou část střechy dolů ke skeletu vozidla známe již ze stavebních strojů před třiceti lety, u kterých na rozdíl od Satbiru držely například kapotu motoru. Proč ne, když jde o jednoduché a spolehlivé řešení, které lze navíc kdykoliv snadno vyměnit. Milovníci elektronických systémů se sice mohou usmívat, ale pokud si představí situaci, jak jim při expediční cestě Afrikou skrz otevřenou střechu se stávkujícím systémem skládání skáče do kabiny lev, určitě situaci přehodnotí. V českých podmínkách by stačilo, pokud by nastala pořádná vánice. Jak by byl každý vděčný za obyčejný pákový mechanismus s gumovými držáky.

Jednoduchá geniálnost

Pozorování krajiny ve stoje skrze otevřenou střechu si vyžádalo nárůst vnitřní světlosti. Velmi si ceníme řešení zejména v oblasti čelního skla, u kterého by bylo konstrukčně nejjednodušší prodloužit pouze plechovou část nad horní hranicí skla. Samozřejmě by došlo k omezení výhledu řidiče i spolujezdce směrem vpřed a vzhůru. Firma Dajbych během přestavby nepoužila ani druhé nejlevnější řešení – protažení pouze plechové části pod čelním sklem. Chválíme, že potřeba navýšit střechu vozidla byla rozložena do dvou oblastí pod a nad sklem. Řidiči zůstal výborný výhled vpřed dolů i nahoru. Pro někoho vizuální drobnost, od nás po hodině jízdy velká pochvala.

Flexibilita uvnitř

Podlahu lze přizpůsobit pro dva až devět cestujících. Díky extrémní délce vozu je plný počet sedadel ve čtyřech řadách 2+3+2+2. Mezi dvěma zadními řadami zůstává dlouhý prostor pro převoz nákladu. Místo čtyř zadních sedadel lze instalovat lůžko pro zraněného a vybavení integrovaného záchranného systému.

Pro expediční záměry slouží čtyřmístné provedení s velkým lůžkem v celé šíři druhé poloviny interiéru. Méně časté, ale další možné varianty tvoří přeprava hendikepovaných pomocí najížděcí rampy instalované k zadním křídlovým dveřím a otočného sedadla. Pro lesnické či energetické společnosti přijde vhod dílenská vestavba.

Standard za volantem

Řídit defender je lahůdka spojená s několika zvláštnostmi. Určitě odpadala velká starost o to, zda na louce či poblíž rybníka v mokřině zapadneme. Rychle jsem se však museli přeorientovat na nožní pedály posunuté mimo osu volantu. Dále řidič nesmí zapomenout, že má co dělat s britským šlechticem, a musí tedy hledat skříňku zapalování po levé ruce. Ostatní už působí pouze radost, protože volicí páka dovoluje redukční převod, se kterým je možné jet plíživým pohybem a vyjet téměř vše.