Land Rover Defender se v nové generaci výrazně změní, kvůli zákazníkům. Prý...
Land Rover na konci ledna definitivně ukončil výrobu offroadu Defender. Britský výrobce počítá s produkcí nástupce této terénní legendy, která by měla začít v roce 2019, automobil ale proti dosavadnímu provedení bude výrazně odlišný. I proto zástupci značky opatrně tvrdí, že oba vozy nebudou vzájemně porovnatelné.
Fanoušci Defenderu budou jistě naříkat, že se tento offroad tak výrazně promění, důvodem radikálního posunu je ale změna zákaznických preferencí. Velkou část produkce Defenderu v minulosti kupovaly armády, ty ale v posledních letech dávají přednost jiným vozům. Typické offroady totiž armádní jednotky vyměňují za obrněná vozidla, která jsou pro jejich práci vhodnější.
Část tradiční klientely tedy Defender ztratil, a proto se musí přeorientovat na jinou, hlavně z řad soukromých zákazníků. A ti podle odhadu Land Roveru nebudou žádat tak rustikální automobil, jako je dosavadní Defender. Proto už novinka nebude tak drsná a nepohodlná jako předchůdce.
Jisté každopádně je, že skvělých terénních schopností se nový Defender nevzdá. Počítá se s různými karosářskými variantami, přičemž podle dostupných zpráv bude auto nabízeno ve dvou verzích. První bude více účelově zaměřená, cílená na zákazníky žádající schopný vůz do terénu. Druhá bude spíše luxusně orientovaná – představme si takové géčko s britským pasem. V tomto ohledu je jisté, že by nový Defender rád převzal alespoň část zákazníků stuttgartské třídy G, která je tak populární na Arabském poloostrově nebo v Rusku.
Odliv tradičních zákazníků ale podle zástupců Land Roveru není tím pravým důvodem konce Defenderu. Automobilka by jej zřejmě klidně vyráběla i v menším počtu exemplářů, problémem jsou ale emise a bezpečnost. Současný 2,2litrový vznětový čtyřválec by už emisními normami nadále neprošel, a tak by bylo potřeba jej nahradit. To by ale znamenalo nutnost Defender znovu homologovat. Takový krok by nicméně byl finančně nákladný právě z důvodu bezpečnostních norem – auto by bylo nutné doplnit o nové prvky, aby splnilo moderní požadavky na aktivní a pasivní bezpečnost nebo ochranu chodců.
V souvislosti s budoucím Defenderem se spekulovalo o tom, že by se vůz mohl vyrábět na Slovensku, v nově budované továrně automobilky Jaguar Land Rover (JLR). V tuto chvíli to ale není vůbec jisté, výroba Defenderu by totiž mohla být zachována ve Velké Británii – jednak kvůli tradičním zákazníkům a britským odborům. Oběma skupinám by se přesun výroby mimo britské ostrovy moc nelíbil.
Jisté v tuto chvíli je, že nový závod JLR u Nitry bude produkovat automobily s hliníkovou karoserií. Zpočátku se zde bude vyrábět 150.000 aut ročně, továrna je ale projektována až na výrobu 300.000 vozů. To je na poměry tohoto britského výrobce opravdu hodně. Jaguar a Land Rover loni dohromady prodaly ani ne půl milion aut.