Land Rover Freelander: Lehký facelift, silnější motory a pohon 4x2
Land Rover Freelander se vyrábí již čtyři roky, za tu dobu ale zatím podstoupil jen několik technických modifikací – například v modelovém roce 2009 byla vyměněna spojka Haldex 3. generace za moderní 4. generaci s proaktivním připojováním zadní nápravy.
První větší úpravy vzhledu přichází v modelovém roce 2011. Nový přední nárazník bude mít větší nasávací otvor pro přísun vzduchu k motoru, méně členitý tvar a nové rámečky předních mlhovek, které jsou zapuštěny hlouběji do nárazníku. Maska chladiče projde mírnou designovou úpravou po vzoru větších modelů a přesune výš, mezi světlomety pod hranu kapoty motoru.
Další změny budou spíše kosmetické – přední světla mají kompletně čirou optiku včetně integrovaných směrovek, kryty zpětných zrcátek jsou stejně jako u faceliftovaného Range Roveru Sport částečně lakované (dosud byly celé černé nelakované). Freelander dostane také nový design 18- a 19palcových kol a podstoupí několik drobných změn v interiéru.
Tisková zpráva se také zmiňuje o chystaných změnách na zádi. Freelander bude mít novou optiku zadních světel a modifikované dveře zavazadlového prostoru.
Tři verze turbodieselu místo jediného 2,2 TD4
V současné době nabízí Land Rover pro Freelander jedinou vznětovou motorizaci – turbodiesel 2,2 TD4 se 118 kW při 4000 min-1 a 400 Nm při 2000 min-1, který splňuje emisní normu Euro 4 a nabízí výběr mezi manuální a automatickou převodovkou.
Modelový rok 2011 jej nahradí třemi variantami. Model TD4 dostane modernizovanou verzi 2,2litrového turbodieselu o výkonu 110 kW. Provedení s manuální převodovkou bude mít standardně systém Stop/Start, k příplatkové automatické převodovce se dodávat nebude. Jízdní výkony navzdory mírnému snížení výkonu zůstanou zachovány (akcelerace 0-100 km/h s manuální převodovkou za 11,7 s, nejvyšší rychlost 181 km/h).
Novinkou je silnější SD4. Jeho výkon bude 140 kW, ve spolupráci se standardně dodávanou automatickou převodovkou zrychlí Freelander z 0 na 100 km/h za 8,7 sekundy a nejvyšší rychlost bude 189 km/h.
V lednu 2011 se začne prodávat třetí varianta eD4. I její pohon bude zajišťovat vznětový motor 2,2 l o výkonu 110 kW, ale přes šestistupňovou manuální převodovku bude spojen jen s předními koly. Také zde bude standardem systém Stop/Start. S kombinovanou spotřebou 5,9 l/100 km bude tato verze nejúspornějším Land Roverem současnosti.
Maximum točivého momentu u všech tří motorizací je 420 Nm, což představuje nárůst o 20 Nm. Land Rover zároveň modernizoval agregát pro spalování nafty s až 10% podílem biosložek, dosud byla technicky přípustná koncentrace jen do 5 %.
Také zážehový motor 3,2 s neobvyklým uspořádáním šesti válců v řadě při příčném uložení byl modernizován pro emisní normu Euro 5. Jeho hlavní parametry – výkon 171 kW a maximum točivého momentu 317 Nm ale zůstávají nezměněny. Tento agregát je určen primárně pro severoamerický trh, v Evropě se bude nabízet jen na vybraných trzích. Obchodní označení zdůrazňuje uspořádání válců: šestiválcový Freelander se bude prodávat jako I6.
Land Rover Freelander 2011 - základní technická data | |||||
Model | eD4 | TD4 | TD4 | SD4 | I6 |
Převodovka | 6M | 6M | 6A | 6A | 6A |
Pohon | 4x2 | 4x4 | 4x4 | 4x4 | 4x4 |
Zdvihový objem [cm3] | 2179 | 2179 | 2179 | 2179 | 3192 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 6/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 110/- | 110/- | 110/- | 140/- | 171/- |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 420/- | 420/- | 420/- | 420/- | 317/- |
Max. rychlost [km/h] | - | 181 | 181 | 189 | 200 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | - | 11,7 | 11,2 | 8,7 | 8,4 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,9 | 6,6 | 6,6 | 7,0 | 10,7 |