TEST Land Rover Freelander Si4: První jízdní dojmy
Podle situace na českých silnicích to tak nevypadá, ale Freelander je nejprodávanějším Land Roverem. Současná, druhá generace se představila v roce 2006 a po čtyřech letech prošla faceliftem, kdy k modernizovanému vzhledu dostala nové dieselové motory. Trvalo další dva roky a je tu druhý facelift. Vnější změny se omezují na nová světla s technikou LED, k tomu se ale přidává nový benzinový motor a modernizovaný interiér.
Zvenku jsou diody jasným rozpoznávacím znamením, vnitřní facelift se ale pozná hůř. Land Rover sice nadělil Freelanderu komponenty z Evoque (displej navigace, ovládání Terrain Response, páčky pod volantem) a Range Roveru Sport (ovládání rádia, volant, přístrojový štít). Celkový dojem se ale výrazněji nezměnil, protože dominantní části palubní desky zůstávají stejné. Jedině na obrázcích si proto všimnete rozsahu změn – tedy pokud nebudete v autě třeba hledat ruční brzdu. Místo ní nastupuje elektronicky ovládaná a spolu s ní širší středový tunel.
Hlavním důvodem pro vyzkoušení modernizovaného Freelanderu je ale motor. Na místo technicky unikátního řadového šestiválce Volvo 3,2 i6 o výkonu 171 kW nastupuje přeplňovaný čtyřválec Si4. Motor o výkonu 177 kW a točivém momentu 340 N.m známe už z Range Roveru Evoque, jedná se o upravený 2,0 EcoBoost od Fordu. Land Rover tedy neudělal nic jiného, než že sjednotil nabídku motorů ve dvou svých modelech.
Land Rover Freelander 2 - Ceny na českém trhu | |||||
Motor | 2,2 eD4 | 2,2 TD4 4WD | 2,2 TD4 4WD | 2,2 SD4 4WD | 2,0 Si4 4WD |
Převodovka | 6M | 6M | 6A | 6A | 6A |
Zdvihový objem [cm3] | 2179 | 2179 | 2179 | 2179 | 1999 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 110/4000 | 110/4000 | 110/4000 | 140/3500 | 177/5500 |
Největší toč. mom. [N.m/min-1] | 420/1750 | 420/1750 | 420/1750 | 420/1750 | 340/3200 |
Max. rychlost [km/h] | 181 | 181 | 181 | 190 | 200 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 11,7 | 11,7 | 11,2 | 9,5 | 8,8 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 6,0 | 6,2 | 7,0 | 7,0 | 9,6 |
Cena S [Kč] | 604.758,- | 796.422,- | 855.470,- | - | 896.005,- |
Cena Experience S [Kč] | 635.008,- | 755.766,- | 806.586,- | - | - |
Cena SE [Kč] | 838.046,- | 896.368,- | 953.722,- | 991.764,- | 991.595,- |
Cena Experience SE [Kč] | 796.906,- | 855.954,- | 907.016,- | 977.196,- | - |
Cena Dynamic SE [Kč] | 968.968,- | 1.018.800 | 1.027.290,- | 1.082.224,- | 1.110.296,- |
Cena HSE [Kč] | 1.030.920,- | 1.089.242,- | 1.1142.966,- | 1.171.159,- | 1.175.999,- |
Na rozdíl od aplikací ve Fordech ale nespolupracuje s dvouspojkovou převodovkou Powershift, nýbrž s klasickým automatem Aisin AWF21, který má společný s dieselovými Freelandery. Možnost manuální převodovky v nabídce chybí a docela pochopitelně neexistuje ani jiná varianta než s pohonem všech kol.
Sázkou na šestistupňový automat Land Rover určitě nic neztratil. Převodovka řadí rychle a hladce, nebojí se ani rychlé změny režimu zatížení. Situace, kdy po sešlápnutí plynového pedálu dojde k podřazení z šestky rovnou na trojku nebo dvojku, je téměř pravidlem. V běžném provozu proto stačí plyn lidově řečeno jen lechtat.
Důvodem je i síla samotného motoru, který s Freelanderem nemá mnoho práce. Při provozní hmotnosti 1775 kg je lehčí než základní dieselová čtyřkolka TD4 o výkonu 110 kW. Akcelerace z 0 na 100 km/h za 8,8 sekundy (maximum omezeno na 200 km/h) je z celé řady Freelander zdaleka nejrychlejší. A jak ukázala možnost přímé konfrontace s novým Range Roverem TDV6, pružnost při jízdě do kopce za šestiválcovým luxusním SUV nijak nezaostává.
Land Rover posílil brzdovou soustavu, průměr předních kotoučů se u benzinového modelu zvětšil z 300 na 316 mm. Ještě razantnější úpravy by ale snesl podvozek. Freelander totiž vyznává klasické offroadové nastavení s volným uložením náprav a výraznějšími náklony karoserie. Na jedné straně proto stojí velmi dobré odpružení, které si s nějakým tím výmolem těžkou hlavu nehledá. Jízda na plný plyn ale přibližuje podvozek i v přímém směru nebezpečně blízko hranici ovladatelnosti.
Ve skutečnosti by Freelanderu slušel slabší benzinový motor. Jenže Land Rover jiný k dispozici nemá, a tak si raději cestu k zákazníkovi hledá mnoha zajímavými bonusy. Kombinovanou spotřebu paliva se podařilo stlačit pod deset litrů (9,6 l/100 km, -14 %), přeplňovaný čtyřválec je silnější než atmosférický šestiválec a stojí o rovných 100 tisíc méně. Ve srovnání s dieselovou verzí SD4 (140 kW) ve spojení s automatem se v závislosti na výbavě připlácí jen mezi 5 a 10 tisíci korun. A mimochodem, hned po BMW X1 xDrive28i je Freelander Si4 nejvýkonnějším kompaktním SUV na trhu.
Pro těch doslova pár zájemců, kteří každý rok koupí Freelander s benzinovým motorem, je současná nabídka velmi zajímavá. Pro ty ostatní je tady turbodiesel, který podrobíme standardním redakčnímu testu. Mezitím si můžete přečíst alespoň test vrcholného dieselového provedení Freelander SD4 s automatem.
Land Rover Freelander - podíl motorů na registracích v ČR | ||||||||||||
Rok | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | ||||||
Registrace - benzin | 1 | 2% | 2 | 3% | 0 | 0% | 0 | 0% | 1 | 3% | 4 | 9% |
Registrace - nafta | 59 | 98% | 64 | 97% | 43 | 100% | 8 | 100% | 39 | 98% | 40 | 91% |
Registrace celkem | 60 | 66 | 43 | 8 | 40 | 44 |