Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Abarth
Abarth
Abarth
Abarth
440 Fotogalerie

Le Mans 2011: Jediné Audi odolalo čtyřem Peugeotům (velká fotogalerie)

Aleš Dragoun
Favorité 79. ročníku slavné čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans byli jasní už před startem – tovární týmy Audi a Peugeot. Otázka byla jediná: kdo z nich bude lepší?

Nakonec se radovala posádka Marcel Fässler/André Lotterer/Benoit Tréluyer na Audi R18 TDI, která loni skončila stříbrná. Ač není kvalifikace v Le Mans důležitá, vyhrálo trio, které letos stálo také na pole position. Pro čtyři kruhy to znamenalo jubilejní desáté vavříny ze třinácti účastí.

Byla to bitva hned od prvních vteřin, Peugeoty se střídaly s Audi ve vedení při zastávkách v boxech a několikrát se potkaly i na trati, a to nejen ve stejném kole. Jenže, ingolstadtská automobilka měla hned na začátku smůlu. Už v 52. minutě totiž havaroval vůz se startovním číslem 3.

Dvě kolize s Ferrari

Allan McNish předjížděl druhé Audi a před nimi jedoucí Anthony Beltoise s Ferrari týmu Luxury Racing jej prostě neviděl. Došlo ke kolizi, McNishovo auto vyletělo v přemetech z trati a fotografové stojící za svodidly měli co dělat, aby nepřišli k nějaké újmě, spadlo na ně naštěstí jen několik karbonových trosek. Skotský pilot zůstal nezraněn, ale jeho kolegové, osminásobný vítěz Tom Kristensen a Rinaldo Dindo Capello se ke slovu ani nedostali.

K druhé nehodě došlo po 7 hodinách a 43 minutách v době, kdy již okruh La Sarthe pokryla tma. Opět bylo v hlavní roli jedno z pomalejších Ferrari č. 71 (řídil jej Robert Kauffman). Za volantem loni vítězného vozu s jedničkou seděl Mike Rockenfeller. Režie celý incident před zatáčkou Indianapolis nestihla, takže první zveřejněný záběr byl otřesný: pouhá hromada trosek. Nejhorší předpoklady se ale nepotvrdily, Rockenfeller už čekal za svodidly na sanitku. Nakonec si odnesl jen tržnou ránu na rameni. Trojice safety carů byla na trati až do jedné ráno a musela zajet dokonce natankovat!

Problémy Peugeotu

Defektů pneumatik jsme viděli nepočítaně. Úmrtnost byla zpočátku minimální, ale během noci vypadlo čtrnáct vozů včetně jednoho z nejrychlejších benzinových prototypů - s Lolou týmu Rebellion boural Jean-Christophe Boullion. Po osmnácti hodinách bitvy dostal Stéphane Sarrazin (Peugeot č. 8) minutovou penalizaci za to, že jeden z mechaniků neměl předepsané oblečení. Za dalších pětačtyřicet minut bylo takřka dokonáno: Alex Wurz se sedmičkou vyjel mimo trať. Při havárii si svůj vůz poškodil. Dojel do boxů, ale opravou jeho posádka ztratila čtyři kola a vypadla z boje o vítězství. Proti zbylému Audi tedy zůstala jen devítka: pozemní raketoplán trojice Bourdais/Pagenaud/Lamy.

Déšť

Čtyři hodiny před koncem začalo drobně pršet. Peugeoty přezuly, André Lotterer, který řídil v tu chvíli první Audi, ovšem ne. Ač byl v těchto fázích závodu mnohem pomalejší, risk se vyplatil. Trať začala osychat. Poslední velkou ránu dal na konci 22. hodiny závodu Emmanuel Collard s plackou Henriho Pescarola. Bohužel, v té době jel na pátém místě absolutní klasifikace a byl nejrychlejším benzinovým prototypem. Smůla.

O 14 vteřin

André Lotterer udržel vedení až do cíle, po posledních zastávkách byl před nejrychlejším Peugeotem vpředu o 7 vteřin, rozdíl ve finiši narostl na 13,854 s. Po 24 hodinách závodu je to zajímavý údaj, který dokládá, jaká bitva se na slavné trati odehrála. Lvi neuspěli, byť letos měli kompletní tým devětsetosmiček v cíli. Loni nedokončila ani jedna, po roce se seřadily všechny za sebou včetně staršího soukromého auta týmu Oreca. Zajímavostí je i to, že vítězné Audi R18 absolvovalo 31 zastávek v depu, zatímco poražený Peugeot o tři méně.

Tragédie Astonu

Doslova tragédií byla účast dvou továrních spiderů Aston Martin AMR-One. Ač jely ve třídě LPM1, byly asi o 50 km/h pomalejší než lídři této kategorie a dohromady ujely jen šest kol. Vskutku tristní, doufejme, že vývoj aut bude pokračovat. Příští rok se uskuteční vytrvalostní mistrovství světa pod hlavičkou FIA, takže budou mít dost času.

Ostatní třídy

Jak dopadl letošní ročník ve slabších kategoriích? Nejrychlejším autem, které spalovalo benzin, byla nakonec druhá uzavřená Lola B10/60-Toyota týmu Rebellion (Nicolas Prost/Neel Jani/Jeroen Bleekemolen). Tato třída však oficiálně neexistuje. Slabší prototypy LPM2 vyhrála trojice Ojjeh/Kimber-Smith/Lombard na voze Zytek-Nissan stáje Greaves Motorsport. Ve dvou kategoriích gétéček, tedy profesionální i amatérské, se pořadí přelévalo co chvíli. Oba triumfy připadly Chevroletům Corvette.

Česká stopa

A co jediný Čech Jan Charouz? Nepřehlédnutelné černorůžové Pescarolo-BMW Oak Racing se bohužel nevyhnulo problémům. Nejdříve defekt, pak potíže s elektronikou řazení. Ve finále těsně před cílem prasklo zavěšení levého zadního kola. Posádka Nakano/de Crem/Charouz tak přišla o čtvrté místo v LMP2, nakonec skončila pátá a čtrnáctá celkově. Bylo klasifikováno 28 aut z 56, tedy přesná polovina startovního pole.

24 HODIN LE MANS 2011 – CELKOVÉ VÝSLEDKY (Top 10)
PořadíPosádkaVůzTřídaPočet kol
1Fässler/Lotterer/TréluyerAudi R18 TDILMP1355
2Bourdais/Pagenaud/LamyPeugeot 908LMP1355
3Sarrazin/Montagny/MinassianPeugeot 908LMP1353
4Davidson/Gené/WurzPeugeot 908LMP1351
5Lapierre/Duval/PanisPeugeot 908 HDI-FAPLMP1339
6Prost/Jani/BleekemolenLola B10/60 Coupe-ToyotaLMP1338
7Ickx/Martin/LeindersLola-Aston MartinLMP1328
8Ojjeh/Kimber-Smith/LombardZytek-NissanLMP2326
9Mailleux/Ordonez/AyariOreca 03-NissanLMP2320
10Tucker/Bouchut/BarbosaLola Coupe-HPDLMP2319