Legenda BMW řady 7 s V16 se vrací. Továrna vyvezla z depozitáře druhý prototyp
Šestnáctiválcová sedmička přijíždí z minulosti na světlo světa. BMW konečně oficiálně představuje druhý prototyp vlajkové lodi s motorem V16 ze začátku 90. let.
Inženýři BMW v minulých dekádách vyvíjeli celou řadu různých unikátních projektů. Snad nejslavnějším z nich je jedinečný prototyp originálního továrního BMW M8, vycházejícího z první „osmičky“. V minulosti přitáhla velkou pozornost i vysoce exkluzivní šestnáctiválcová „sedmička“, která měla být silnou konkurencí těch nejluxusnějších mercedesů. Byla to hlavně obrovská technická složitost, proč se nakonec nedostala do sériové výroby.
Nakonec zrušený projekt „Goldfisch“ (Zlatá rybka), známý také jako „Secret Seven“, vycházel z BMW řady 7 generace E32. Už v minulosti se na světě ukázal jeden z vývojových prototypů – v elegantním zlatém laku, který inspiroval jméno projektu, a teď se na veřejnosti ukazuje i další šedý kus z pozdější evoluce vývoje. Zatímco první prototyp BMW 767i Goldfisch vznikl v roce 1987, ten novější je z roku 1990.
Mnichovská automobilka jej měla uskladněný v tovární sbírce po celá desetiletí a rozhodla se jej konečně představit veřejnosti. Unikátní prototyp se představí automobilovým nadšencům na výstavě Tecno-Classica v německém Essenu. Druhá verze šestnáctiválcové sedmičky zakládá na novější generaci sedmičky s interním označením E38. A už se ani nejmenuje 767i Goldfisch, nýbrž pouze 750iL.
Srdcem druhého prototypu je stejný atmosférický 6,6litrový benzinový šestnáctiválec s maximálními 5000 otáčkami za minutu, ale bohužel má slabší naladění. Zatímco v prvním prototypu vyvinul až 300 kW (408 koní), modernější evoluce má pouze 256 kW (348 koní). Nižší byla i maximální rychlost – první verze jezdila až 282 km/h, zatímco druhá jen 250 km/h.
Absence velkých vstupů vzduchu nad zadními koly, jaké měl první prototyp, pak možná odhaluje, že inženýři postupem let vyřešili největší problém s chlazením. Na počátku vývoje totiž větší teplo šestnáctiválce museli odvádět velkými chladiči zastavenými do zavazadlového prostoru.
BMW nikdy nezveřejnilo, proč žádnou z šestnáctiválcových sedmiček nedotáhlo až do sériové výroby. Spekulace a zákulisní informace však uvádějí, že vývoj byl natolik nákladný, že by se produkční verze nikdy nemohla zaplatit. Dnes už oba koncepty jsou vzácnou vzpomínkou na časy, kdy se automobilky nebály draze experimentovat.