Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Polák N126 (98)
Polák N126 (98)
Polák N126 (98)
Polák N126 (98)
72
Fotogalerie

Legendární karavan „polák“ se dá v Česku koupit i dnes. Stojí pakatel

Marek Bednář

Dětství nejednoho autoturisty, obytný přívěs N126, řečený „polák“, se dodnes vyrábí. Koupíte ho zhruba za tři sta tisíc i v Česku.

Když se při debatě o obytných přívěsech začne mluvit o „poláku“, zkušenější autoturisté mají hned jasno, o co jde – o malý obytný přívěs polské výroby s označením N126. Začal se vyrábět v roce 1973 a dostal číselné označení podle „malucha“ – polského Fiatu 126p. Řadě lidí připomene dětství či mládí a cesty na dovolenou v předrevolučních dobách.

Malý obytný přívěs začaly vyrábět polské Závody precizních nástrojů (Zakłady Sprzętu Precyzyjnego), které už předtím produkovaly kromě jiných campingových přívěsů i třeba kuchyňské roboty, elektrické mlýnky na kávu, baňky na vánoční stromky nebo kajaky. Přívěs N126 je však jejich snad nejznámějším produktem.

Postupně procházel modernizacemi výbavy i vzhledu a spolu se svým výrobcem přežil pád východního bloku. Zůstal ve výrobě nejen v 90. letech minulého století, ale dokonce dodnes a v loňském roce tak oslavil 50 let ve výrobě.

Jak odhalil web společnosti, která dnes nese název Niewiadów podle místa v Mazowieckém vojvodství, kde sídlí, se dnes vyrábí v několika verzích. Kousek, který se objevil na prodej na inzertním webu Hykro, specializovaném na karavany, je větší provedení N, v němž se vyspí až čtyři lidé, ovšem jeho součástí není toaleta ani koupelna.

Ty samozřejmě nebyly ani v původním „poláku“, ovšem dnes větší verze přívěsů N126 nabízí buď toaletu samotnou, nebo spojenou s malou koupelnou, jak je běžné u větších obytných aut i přívěsů.

Kdo ovšem chce retro zážitek, jen v moderním hávu, může dostat malou „niewiadówku“, jak se v Polsku těmto karavanům říkalo, skoro jako kdysi. Tvar přívěsu je podobný a vnější ostění je stále z laminátu, kvůli lepší výbavě, jejíž součástí je i brzděná náprava s tlumiči pérování, však už neváží okolo tří metráků, jako v 70. letech, nýbrž zhruba dvojnásobek. Pořád se ale bezpečně vejdou do 750 kilogramů celkové hmotnosti, takže ho utáhne i většina malých aut a stačí vám řidičák skupiny B.

Video placeholder
Motoristická poradna: Karavaning v zimě má svá pravidla. Víte, co byste neměli dělat? • Auto.cz

Kolik tahle legrace stojí? Na poměry „bydlíků“ vcelku málo – onen kousek typu N126n na webu Hykro je za 309 tisíc korun, ceník na webu firmy Niewiadów odhaluje základní ceny od 42.500 zlotých (240 tisíc korun) za základní verzi N126e až po 53.800 zlotých (304 tisíc korun) za provedení N126ntl s větším prostorem uvnitř i buňkou se sprchou a toaletou.

Ovšem, pak se ponoříte do katalogu příplatkové výbavy, která nabídne větší akumulátor, plynový nebo elektrický bojler, sítě proti hmyzu, topení, různé předstany a spoustu dalších věcí, které cenu pošlou klidně na dvojnásobek.