Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Letní pneu: Otázky a odpovědi

Letní pneu: Otázky a odpovědi

Letní pneu: Otázky a odpovědi Zdroj: acz

Diskuze (12)
Vy se ptáte, my odpovídáme.

Celoroční obutí

Používám celoroční pneumatiky, ale nejsem si jist minimální zákonnou hloubkou jejich vzorku. Vím, že u letních to je 1,6, u zimních 4 mm. Řídí se to u celoročních plášťů stejnými pravidly?

Ano, u celoročních pneumatik opravdu záleží na období, v jakém na nich jezdíte. Při použití v letních podmínkách se držte minimální hloubky 1,6 mm. Od listopadu do konce března se pak řiďte zimní úpravou – tedy minimální hloubka pláště by měla být 4 mm.

Hloubka dezénu

Pořídil jsem si úplně novou sadu letních plášťů, jejichž hloubka dezénu nedosahovala ani osmi milimetrů. Někde jsem četl, že nová pneumatika by měla mít hloubku až 9 mm. Je naměřená hodnota v pořádku?

Ano, plášť je v normě. Průměrná hloubka dezénu nové letní pneumatiky je 8 mm. S vyšším profilovým číslem dále roste v desetinách milimetru i hloubka dezénu. U zimních pneumatik se pak minimální hloubka pohybuje mezi 9 a 10 milimetry.

Rychlostní indexy

U mého Renaultu Grand Scénic II 2.0 dCi je v technickém průkazu zapsán rozměr pneumatik 205/60/R16 96V. Smím na auto obout levnější pláště 205/60/R16 96H?

U letních pneumatik neexistuje žádná výjimka a rychlostní index musí odpovídat hodnotám v technickém průkazu. Pokud v něm tedy máte uvedeno

205/60/R16 96V, týkají se vás rychlostní indexy V, W, Y a ZR. Rychlostní index nižší, tedy i uvedené H (do 210 km/h), lze použít pouze u zimních plášťů. Upozornění na nižší maximální rychlost by však mělo v takovém případě být umístěno uvnitř vozidla v zorném úhlu řidiče, který by tuto hodnotu neměl překročit. Může mít podobu například nálepky nebo údaje na palubním počítači.

Frekvence dofukování

S růstem denních teplot zejména v létě se pneumatice zvyšuje tlak a dochází k úniku vzduchu. Jak často by se měl tlak kontrolovat a kola dofukovat?

Doporučená je kontrola jednou za dva týdny, vždy je potřeba měřit tlak pneumatiky před jízdou, tedy aby nebyla zahřátá provozem. Důsledkem nízkého tlaku pneumatiky je například zvýšený valivý odpor, který navíc způsobuje nárůst spotřeby paliva. Tlak nižší o půl baru zvyšuje spotřebu o 2,5 procenta, o celý bar už o nezanedbatelných 15 %.

Kola při policejní kontrole

Už jsem slyšel, že součástí policejní kontroly je také měření hloubky dezénu pneumatik. Může ale hlídka měřit i tlak v pláštích?

Přestože se s tím obvykle nesetkáte, má policista pravomoc při běžné silniční kontrole změřit jak hloubku dezénu u pneumatiky, tak i prověřit správnou hodnotu tlaku.

Dojíždění zimních plášťů přes léto

Řada mých známých dojíždí zimní pneumatiky i přes léto. Občas o tom také přemýšlím. Zaslechl jsem ale, že je to nebezpečné. V čem nebezpečí především spočívá?

Zimní pneumatiky jsou určeny pro použití při teplotách do 7 °C. Jimi obuté vozidlo se může při letních teplotách chovat nestabilně, hrozí smyk a riziko nemalého prodloužení brzdné dráhy. Právě s ohledem na nebezpečí změněných jízdních vlastnosti vozidla nemůžeme takzvané dojíždění zimních pneumatik v letním období doporučit.

Vstoupit do diskuze (12)