Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Letní sezona se blíží: 5 tipů na zajímavé kabriolety

David Bureš
Diskuze (15)
Nabídku kabrioletů na českém trhu rozšířilo hned několik zajímavých modelů různých velikostí a z různé cenové relace.

Říká se jim různě, kabriolet, kabrio, drophead, roadster, targa, spider nebo spyder. Přestože se v některých ohledech liší, hlavní charakteristická vlastnost je spojuje – umí nabídnout jízdu s otevřeným nebem nad hlavou. I na letošní letní sezonu se chystá hned několik nových zástupců této kategorie.

Jestliže v Anglii se říká, že kabriolet se vyplatí i pro jediný den v roce, kdy svítí slunce, čeští zákazníci se tím neřídí, protože kabriolety tolik nekupují. Ona ale Británie je spíše výjimkou, protože spolu s americkými státy Kalifornie a Florida patří mezi největší trhy s otevřenými vozy na světě. Tamější oblibě se nedivíme, navzdory nepraktičnosti těchto vozů je jízda bez střechy nad hlavou za ideálního počadí nezapomenutelný zážitek.

I přes nízké prodeje zůstávají otevřené vozy vcelku častou součástí nabídky výrobců. Čím dál častěji se však na ně orientují jen luxusní výrobci a výrobci sportovních aut, obyčejné kabrio mainstremové značky aby jeden pohledal. Přesto se i letos portfolio prodávaných kabrioletů rozšíří, a tak jsme se rozhodli vybrat pět nejzajímavějších novinek tohoto segmentu.

Lamborghini Huracán Spyder

Lamborghini se loni na jaře vrátilo na český trh, když zde po letech opět otevřelo oficiální zastoupení. Společnost letos nejen české zákazníky láká na Huracán Spyder. Ten se světu představil již loni na podzim, v garážích prvních majitelů se ale začíná objevovat až od letošního jara.

Přímí soupeři lamborghini v podobě Ferrari 488 Spider a McLarenu 650S Spider vsadili na pevné skládací střechy, v Sant‘Agatě ale zůstali u tradičního plátna. Za záda posádky se střecha huracánu schová za pouhých 17 sekund, přičemž je při tom možné jet až rychlostí 50 km/h. Specialitou je tlačítko stahující zadní okno, díky čemuž cestující lépe uslyší motor i při natažené střeše. Barva střechy je v závislosti na volbě zákazníka černá, béžová nebo červená.

Plné jméno otevřeného babylamba zní Huracán LP 610-4 Spyder, alfanumerický přídomek odkazuje na jeho pohonný systém. Před zadní nápravou pracuje podélně uložený atmosférický desetiválec o objemu 5,2 litru, který poskytuje výkon 610 koní (449 kW). Poháněná jsou všechny čtyři kola, a to prostřednictvím sedmistupňové dvouspojkové převodovky.

Základní cena otevřeného huracánu činí 186.450 eur bez daně, což je v přepočtu zhruba 5,03 milionu korun. Již brzy by nabídku měla rozšířit i varianta Huracán LP 580-2 Spyder, která bude znamenat motor podladěný na 580 koní (427 kW) a pohon pouze zadní nápravy.


Mercedes-Benz S kabriolet

Letošní rok je u Mercedesu ve znamení kabrioletů. Trojcípá hvězda totiž letos postupně uvádí na trh hned čtyři nové nebo modernizované otevřené modely. SLC (dosud SLK), nové generace třídy C kabriolet i modernizované SL jistě stojí za pozornost, nejzajímavější otevřenou novinkou ze Stuttgartu je ale nepochybně třída S kabriolet.

Otevřenou S-Klasse se totiž Mercedes po dlouhých 44 letech vrátil do segmentu velkých čtyřmístných kabrioletů, přímým předchůdcem novinky je totiž model 280 SE 3.5 s 3,5litrovým osmiválcem, jehož výroba byla ukončena už v roce 1971. Od té doby byla trojcípá hvězda v segmentu velkých otevřených aut zastoupena jen dvoumístným roadsterem SL.

Kabriolet je šestou karosářskou variantou aktuální třídy S a podobně jako ostatní modely i on chce sázet na naprostý luxus. Mercedes jej dokonce nazývá nejkomfortnějším kabrioletem na trhu. Rolls-Royce Dawn možná nesouhlasí, Mercedes má ale pro toto tvrzení pádné argumenty. Součástí výbavy S kabriolet může být automatický deflektor proti větru Aircap, vytápění v oblasti krku Airscarf, vyhřívané loketní opěrky, vyhřívaná zadní sedadla nebo inteligentní klimatizace Thermotronic, která si automaticky poradí s otevřenou, nebo zavřenou střechou, aniž by řidič musel spínat speciální režim chlazení.

Podobně velké SL sice sází na pevnou skládací střechu, S-Klasse se ale vrátilo k tradičnímu plátnu. Střecha je třívrstvá, přičemž butylová vrstva je jednak ochranou proti vodě, jednak pomocí ke snížení vnitřního hluku. Proces otevírání a zavírání trvá 20 sekund a může probíhat až do rychlosti 60 km/h. Zákazníci pak mohou vybírat ze čtyř nabízených odstínů střechy, z černého, tmavě modrého, béžového a tmavě červeného.

Nabídka aktuálně čítá tři modely, z toho hned dva z dílny AMG. Základem je S 500 s 335kW osmiválcem biturbo, nad ním stojí osmiválcové S 63 s 430 kW a dvanáctiválcové S 65 s 463 kW. Ceny začínají na částce 3.708.650 korun.


Range Rover Evoque Cabrio

SUV s otevřenou střechou zatím nejsou moc běžným prvkem, ostatně i prodejní neúspěch Nissanu Murano CrossCabriolet naznačil, že zákazníky takový segment příliš nezajímá. Land Rover si ale myslí, že takové auto má šanci na úspěch a postavil Range Rover Evoque Cabrio.

Evoque Cabrio totiž podle britského výrobce reaguje na tradiční neduh kabrioletů, které je ve většině koutů světa možné používat jen v omezeném období roku. To ale pro evoque cabrio nemá platit, jakožto kabriolet do každého počasí je schopný jezdit ve všech ročních obdobích. Klidně si poradí i se závějemi sněhu, a to díky standardně dodávanému pohonu všech kol a slušné světlé výšce (208 mm). Terénní schopnosti kabria se totiž ve srovnání s uzavřenými verzemi liší jen minimálně, třeba brodivost 500 mm byla zachována.

Plátěnou střechu dodalo Webasto, přičemž její stahování díky elektromotorům trvá 18 sekund. Natahování trvá o tři sekundy déle, přičemž oba procesy mohou probíhat až do rychlosti 48 km/h. Jelikož je stahovací střecha podle Land Roveru nejdelší svého druhu na světě, neschovává se pod kryt, ale stahuje se jen za záda posádky. I kvůli rozměrům střechy má zavazadelník pouze 251 litrů objemu. Zvláštností je fakt, že přestože je evoque známé svým důrazem na individualitu, střecha pro kabrio je dodávána pouze v černé barvě.

První exempláře Range Roveru Evoque Cabrio se u zákazníků objeví na začátku června, tedy včas na období letní prázdnin. Zákazníci mohou vybírat ze tří dvoulitrových čtyřválců – benzinového Si4 (177 kW) a dvou verzí turbodieselu TD4 se 110 a 132 kW. Všechny jsou standardně spárovány s devítistupňovým automatem. České ceny začínají na částce 1.416.184 Kč za základní vznětový agregát.


Rolls-Royce Dawn

Britský výrobce superluxusních aut na začátku dubna vůbec poprvé za svoji 110letou historii oficiálně vstoupil na český trh. I díky tomu je u nás možné oficiálně zakoupit i jeho nejnovější model, Rolls-Royce Dawn. Ten můžeme označovat plebejským označením kabriolet, sám výrobce ale vůz označuje za superluxusní drophead.

Kabriolet odkazující svým názvem na model Silver Dawn drophead z roku 1952 je postaven na stejném technickém základu jako sedan ghost a kupé wraith. Automobilka sice tvrdí, že 80 % karosářských dílů je ve srovnání s wraithem odlišná, vzájemná podoba obou modelů se ale nezapře. V tuto chvíli je dawn tím menším z nabízených otevřených rollsů, to už se ale již letos změní, automobilka totiž na konci roku ukončí výrobu většího drophead coupé na bázi phantomu.

Rolls-Royce Dawn je 5.285 mm dlouhým kabrioletem, jehož interiér pojme čtyři cestující. Nejedná se přitom pro kabria typickou konfiguraci 2+2, v dawnu jsou i zadní sedadla plnohodnotná. Natahování a stahování střechy trvá 22 sekund, přičemž operace může probíhat až do rychlosti 50 km/h. Výrobce zdůrazňuje, že ovládací mechanismus je naprosto tichý, aby posádku nerušil. Zapracovalo se i na hlukové izolaci samotné plátěné střechy, výsledkem čehož má být fakt, že dawn je uvnitř stejně tichý jako kupé wraith.

O pohon auta se stará vidlicový dvanáctiválec twin-turbo o objemu 6,6 litru, který je naladěn na 450 kW a 780 N.m. Ten spolupracuje s osmistupňovou samočinnou převodovkou od ZF, která logiku řazení mění podle jízdního stylu a také podle aktuální lokace. Automat totiž využívá data z GPS, pomocí čehož reaguje na silnici před sebou.

Rolls-Royce Dawn se světu představil již na loňském frankfurtském autosalonu, jeho výroba ale byla zahájena až letos v únoru, aby byl včas připraven na letošní letní sezonu. Jestliže se ptáte na cenu, je jasné, že si dawna nemůžete dovolit. Základ by se však měl pohybovat okolo osmi milionů korun.


Smart ForTwo cabrio

Jestliže dosud byla řeč hlavně o velkých a rychlých kabrioletech, nyní nastává připomenout i jedno otevřené auto z opačného spektra. Po premiéře loni na podzim totiž do prodeje letos vstoupila nová generace Smartu ForTwo Cabrio. To je nejen nejmenší auto se stahovací střechou na českém trhu, ale také nejlevnější.

Plátěná střecha smartu je nabízena ve třech barevných provedeních (černá, modrá, červená) a do zadní části karoserie se stáhne za pouhých 12 sekund. Podélné střešní nosníky však musí posádka demontovat svépomocí, stejně jako u předchůdce je lze schovat do přesně vymezeného prostoru ve víku zavazadelníku.

Ve srovnání s předchůdcem se zapracovalo na zvýšení torzní tuhosti. Ta se měla mezigeneračně zvýšit o 15 %, a to díky dodatečným výztuhám. V podlaze nechybí diagonální ocelové výztuhy, ve sloupcích A zase uzavřené profily z vysokopevnostní oceli, které byly tvářené za tepla.

Zákazníci mají na výběr dva benzinové tříválce, atmosférický litr s 52 kW a přeplňovanou devítistovku s 66 kW, které je možné kombinovat s pětistupňovým manuálem nebo se šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou. V červnu pak nabídku rozšíří i varianta od Brabusu s motorem 0.9 turbo o výkonu 80 kW. České ceny aktuálně začínají na částce 371.000 korun.


David Bureš
Diskuze (15)
16. 5. 2016 08:51
Re: Zajímavé
500C je aktuálně od 409 tisíc (akční ceník 1.2 Plus, 0.9 TwinAir je za 435) a stejný stupeň výbavy + motor je s pevnou střechou za 343 tisíc. To je podle mě ještě relativně "rozumný" příplatek.
Avatar - eLzyx
16. 5. 2016 08:47
zajímavé?
tyhle kabriolety jsou zajímavé jen pro hrstku bohatších lidí v ČR. Pro ty ostatní jsou zajímavější bazarovky tak za 2-3 výplaty.
Avatar - Uživatel_5340709
15. 5. 2016 17:51
Re: a kde je škoda?
Taky se bavím :-)
Avatar - Pekelná Micinka
15. 5. 2016 13:44
Re: Zajímavé
Levná cabria se vytrácí, ale je to bohužel jen reakce na situaci na trhu. Těžko se to hodnotí ve střední Evropě, ale zde je situace jiná, jak kvůli podnebí, tak ekonomická, a to myslím v dlouhodobém horizontu. Třeba těch 206ek, viděl jsem jich jen málo, opravdu pár. Zrovna třeba P208 by mohl být pěkný, spíš dámský kabriolet.
Než toho Smarta - myslím, že existuje F500 s otevíratelnou střechou, a to je mému srdci rozhodně bližší varianta, i tak je poměrně drahý, 470 tisíc za takto malé vozítko je docela dost, ale Smart na tom (předpokládám) není líp.
Avatar - 3_diamanty
15. 5. 2016 08:39
Re: Zajímavé
vyber je este stale vcelku uspokojivy napriek tomu si myslim ze nam dnes aj tak uz hodne chyba prave tych mensich dostupnych kabrioletov ktore si moze kupit aj sirsia klientela .... auta ako 306 kabrio, 206/207CC, 307CC, opel tigra/renault wind, ci povedzme micraCC, coltCZC , alebo aj punto kabrio na trhu uz citelne chybaju ... rovnako astra cabrio... kedysi docela dostupne sikovne kabrio.... dnes je z toho uz vcelku predrazena a prerastena akasi cascada ktoru uz ale na ceste fakt nestretnes ... vdaka bohu za MX5/124 spider .... lebo ozaj neviem co by si skutocny fanusik kabria ktory nie je zrovna nejaky milionar mal kupit a z coho vybrat ..... inak ten smart s pevnymi B stlpikmi kde si doslova oblepeny masivnou kasnou vsade naokolo je asi take kabrio ako veloster supersportom ... ono tych skutocnych sikovnych kabrioletov na potesenie z kazdodennej jazdy je dnes uz ako safranu ... velka skoda