Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Jízdní dojmy: Range Rover Evoque Cabriolet. Dává smysl?

David Bureš
Diskuze (46)
Kalifornské pláže a francouzská riviéra se již třese na nové kabrio – na základech Range Roveru Evoque. Zjišťovali jsme, jak jezdí.

Kombinace kabrioletu a terénního automobilu nedává na první pohled žádný smysl, stačí ale vyrazit na jaře do Alp, vidět kupy sněhu a modrou oblohu se zářícím sluncem a rázem je jasno - otevřené SUV má čím zaujmout. Myslí si to i Land Rover, který na trh uvádí otevřenou verzi Range Roveru Evoque.

Britský výrobce začal s myšlenkou Evoquu Cabriolet koketovat již v roce 2012, když na autosalonu v Ženevě představil jeho koncept. Už tehdy automobilka tušila, že takový automobil by mohl mít u zákazníků úspěch, což potvrdila i reakce veřejnosti. Koncept Evoque Convertible vzbudil u klientů zájem, a tak se jej Land Rover rozhodl vyrábět.

Zároveň ale výrobce ví, že hlavním tahákem jeho nabídky nebude. Proto je Evoque Cabriolet prezentováno spíše jako zajímavé oživení nabídky automobilky, která se jinak orientuje výhradně na SUV.

Evoque Cabriolet má navíc těžkou pozici v tom, že kabriolety jsou oblíbené jen v několika málo částech světa. Třeba Čína takové vozy neuznává, na Arabském poloostrově je zase na ně až příliš horko. Kabria proto více zaujmou vlastně jen v USA (primárně Kalifornie a Florida) a v některých evropských zemích – hlavně ve Velké Británii, kde se říká, že kabriolet se vyplatí pořídit i kvůli jedinému slunečnému dni v roce.

Video se připravuje ...

Naprostá elegance

Vzít za základ kabrioletu SUV Evoque byla od britského výrobce vlastně sázka na jistotu. Evoque má od roku 2011 na svém kontě více než 500.000 vyrobených exemplářů, což z něj dělá nejrychleji vyráběný Range Rover. Evoque je navíc prodávaný i s třídveřovou karoserií, což designérům usnadnilo práci, protože vůz nemusel přicházet o jeden pár dveří. Ostatně výrobce přiznává, že od oken dolů vypadá kabriolet stejně jako Evoque kupé.

Navrhnout kabriolet, aby vypadal dobře s nataženou střechou i bez ní, nebývá právě snadné, Land Roveru se to ale v případě Evoquu Cabriolet povedlo. Už výchozí model je prostě krásný a nejinak je tomu v případě otevřené varianty. Evoqu Cabriolet to sluší jak za slunečného počasí, tak v době, kdy musí být střecha nahoře. Oproti konceptu se změnilo řešení zadních partií, přední nárazník je pak v souladu s modernizovaným Evoque modelového roku 2016.

Stahování střechy z dílny firmy Webasto trvá díky práci elektromotorů 18 sekund, její natažení je o tři sekundy delší – jakoby se auto netěšilo na dobu s nataženou střechou. Proces může probíhat i za jízdy, a to až do rychlosti 48 km/h. Zvláštností je, že zatímco mnohá konkurence u kabrioletů nabízí různá barevná provedení střechy, Evoque kabrio se omezil jen na černé provedení.

Proces natahování a stahování střechy se spouští tlačítkem na středové konzoli. Natahování je sice rychlé, možnost provádět jej za jízdy praktické, nešikovný je ale fakt, že tlačítko střechy se musí držet po celou dobu procesu. Jednou jsme tak zjistili, že trojúhelníkové kryty střechy u zadních sedadel se nezasunuly, protože jsme tlačítko přestali držet ještě před dokončením procesu.

Plátěná střecha je podle Land Roveru nejdelší svého druhu na trhu. I kvůli tomu se neschovává pod kryt, ale stahuje se za záda posádky. Designéři se každopádně vyhnuli nějakému nevzhlednému hrbu na zádi, a tak linka pod okny zůstává krásně nepřerušená.

Nutnost dostatku místa pro staženou střechu ale znamená, že zavazadelník Evoque kabriolet není právě z největších. Jeho objem činí pouze 251 litrů, což je o výrazných 299 litrů méně než v případě Evoque kupé. Zavazadla na víkendový výlet k moři se sem ale vejdou, v zimě se pak může hodit průvlak na lyže. Ten je ale poměrně malý – podle našeho odhadu jím projde jen jeden pár lyží.

Vskutku čtyřmístný

Otevřený Evoque je prezentován jako čtyřmístný kabriolet, což je skutečně pravda. Zadní sedadla totiž rozhodně nejsou pouze nouzová záležitost, ale jsou skutečně využitelná. Se svými 182 cm jsem měl místa pro kolena tak akorát, také nad hlavou jsem měl při natažené střeše rezervu asi dvou centimetrů. Výška nad zadním sedákem je navíc srovnatelná s místem vpředu – řidič se spolujezdcem tak nemají při natažené střeše nad hlavou zrovna nadbytek prostoru. Nástup dozadu ale není nijak krkolomný, lehce vadit tak může jen vzpřímený posaz.

Palubní deska je převzata z běžného Evoque. To znamená otočný volič automatické převodovky, nakloněný středový panel a skvělé zpracování. Volant se perfektně drží, navíc nabízí vyhřívání celého věnce, což se náramně hodí při jízdě se staženou střechou v chladnějších dnech.

Novinkou je multimediální systém, kterého se dosavadní Evoque dočkal v rámci modelového roku 2016. Systém je ovládaný prostřednictvím obrazovky s úhlopříčkou 10,2 palce a se superširokým formátem 21:9. Ovládací tlačítka se nacházejí už jen na displeji (kromě vypnutí), mezi funkcemi nechybí ani předpověď počasí. Ta spolupracuje s navigací, a tak poví, zda v cílové destinaci bude hezky, což se u kabrioletu navýsost hodí. Oproti předchozí verzi je to určitě krok správným směrem, systém reaguje rychle na pokyn a obraz je ostrý, jen navigace na cestách občas zazmatkovala.

Dva turbodiesely a jeden benzin

Stejně jako stávající verze Evoque i kabriolet sází především na vznětové agregáty. Ty zastupuje dvoulitrový čtyřválec TD4 z rodiny Ingenium ve dvou výkonových verzích – se 110 kW a 132 kW. Z benzinových jednotek je k dispozici jen dvoulitr Si4 se 177 kW. Všechny motory standardně spolupracují s devítistupňovou automatickou převodovkou a pohonem všech kol.

Na mezinárodní prezentaci jsme měli šanci vyzkoušet jak zážehový čtyřválec, tak silnější z nabízených turbodieselů. Vznětový agregát potěší naprosto kultivovaným a tichým chodem.

Oba agregáty se na papíře chlubí slušnou silou, což naznačovalo zajímavou jízdu. Při akceleraci na dálnici nebo při předjíždění v serpentinách francouzských Alp se ale vyjevila spíše jen průměrná dynamika. Ono to ale u kabrioletu tolik nevadí, protože s otevřeným nebem nad hlavou se budete chtít spíše kochat, než závodit.

Důvod horší dynamiky hledejme ve vysoké hmotnosti auta, vznětová i zážehová varianta tohoto otevřeného SUV váží více než 1,9 tuny, což je o zhruba 280 kilogramů více než u kupé. Jen mechanismus střechy z polyakrylových vláken přidává 68 kilogramů. Něco váží také výztuhy karoserie kvůli chybějící střeše, Evoque Cabriolet dostal pevnější A sloupky nebo podlahu.

Devítistupňový automat z dílny ZF pak u obou motorů ukazuje, že kvality osmistupňové převodovky od stejného výrobce ve vozech BMW zkrátka nedosahuje. Změna převodu je sice hladká, trvá ale příliš dlouho. Převodovka sice nabízí možnost manuálního řazení páčkami pod volantem, ale to jen v případě zapnutí sportovního módu. Při dosažení omezovače otáček si navíc automat sám přeřadí.

Nejvyšší stupně mají snížit spotřebu při jízdě ve vysoké rychlosti. Benzin tak na dálnici drží 2000 otáček, nafta pak dokonce jen 1800 otáček. První stupeň naopak simuluje redukci, je tedy velice krátký. Ve většině případů se tak auto rozjíždí až na dvojku.

Spotřeba paliva? Prudké serpentiny a jízda na dálnici nebyla pro spotřebu zrovna optimální. S benzinem jsme jezdili zhruba za deset, turbodiesel si řekl asi o osm litrů.

Range Rover Evoque Cabriolet – technická data a ceny nabízených motorů
Motor TD4 TD4 Si4
Zdvihový objem [cm3] 1999 1999 1999
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min] 110/4000 132/4000 177/5800
Točivý moment [N.m/min] 380/1750 430/1750 340/1750
Převodovka 9AT 9AT 9AT
Max. rychlost [km/h] 180 195 209
Zrychlení 0-100 km/h [s] 12,0 10,3 8,6
Komb. spotřeba [l/100 km] 5,7 5,7 8,6
Hmotnost [kg] 1967 1967 1936
Cena SE Dynamic[Kč] 1.421.750 1.502.457 1.527.867
Cena HSE Dynamic [Kč] 1.595.748 1.676.334 1.703.559

Výtečné schopnosti

Land Rover o otevřeném Evoque prohlašuje, že to je kabriolet do každého počasí, který je možné využívat po celý rok. Evoque Cabrio standardně sází na pohon všech kol, který se hodí v zimních podmínkách. Otevřená verze si navíc uchovává výtečné terénní schopnosti. Díky tomu má být Evoque schopný oslnit jak na plážích Francouzské riviéry, tak na sjezdovkách ve Svatém Mořici.

Evoque Cabrio se tak stejně jako uzavřené verze zvládne brodit i ve vodě hluboké půl metru. Nájezdové úhly činí 19° vpředu, respektive 31° vzadu, přechodový úhel má 18,9°, což jsou jen o trochu horší hodnoty než u běžného Evoque. Světlá výška lehce klesla na 208 mm. Ve výbavě navíc nechybí ani již tradiční systém Terrain Response upravující reakce systémů auta dle povrchu pod koly nebo příplatkový All-Terrain Progress Control, což je vlastně tempomat do nízkých rychlostí. Stačí si nastavit rychlost a Evoque Cabriolet ji následně udržuje i při jízdě mimo zpevněné cesty.

Jízda s kabrioletem mimo silnici zaujme, zákazníky ale jistě budou zajímat spíše jiné oblasti – zda si Evoque Cabriolet uchoval dostatečnou tuhost a zda není hlučný. Odpověď na první otázku je jednoduchá. S torzní tuhostí jsme neměli vůbec žádný problém, opravdu jsme se divili, jak se konstruktérům povedlo vytvořit tak tuhé kabrio. Masivní výztuhy jsou tedy opravdu znatelné, mají ale i své nevýhody – o průměrné dynamice byla již řeč, Evoque Cabriolet navíc kvůli vyšší hmotnosti ani nedosahuje takové hbitosti v zatáčkách jako uzavřené verze.

Odpověď na druhou otázku je pak složitější. Velice závisí na tom, jakým směrem právě vane vítr a jaká je jeho síla. I s nasazeným deflektorem jsme zažili chvíle, kdy byl Evoque Cabrio s otevřenou střechou krásně tichý i na dálnici, zatímco jindy nám hluk větru vadil. Obecně se dá říci, že do 90 km/h je jízda bez střechy bezproblémová – tichá a bez rušivého větru v kabině, zatímco ve vyšších rychlostech závisí na větru. Stejně tak je to s nataženou střechou. Šumění od A sloupků je sice na dálnici znatelné, posádka ale nemusí nijak zvyšovat hlas, aby se slyšela. Evoque Cabriolet dobře topí, což v kombinaci s rychle pracujícími vyhřívanými sedačkami a volantem umožní pohodovou jízdu bez střechy i v chladnějším počasí. Podobně jako u ostatních kabrioletů je jízda vyšším tempem kompromisem, dá se s tím ale žít.

Evoque Cabriolet sice při jízdě není tak hbitý jako jeho uzavření bratříčci, určitě se ale zařadí mezi nejlépe jezdící kabria na trhu. Podvozek je úžasný jako u běžných verzí, i kabriolet perfektně tlumí nerovnosti a poskytuje optimální naladění mezi tuhostí a komfortem.

Na trhu v létě

Evoque Cabriolet je už možné objednávat, u prvních zákazníků se vozy objeví na počátku června, tedy včas na začátek letní sezony. V nabídce jsou dva stupně výbavy – SE Dynamic a HSE Dynamic. První nabízí elektricky sklopná zrcátka, 18palcová kola z lehkých slitin, elektricky nastavitelná přední sedadla s pamětí, kožené čalounění, asistent pro jízdu v pruzích, parkovací čidla nebo dvouzónovou automatickou klimatizaci. Druhý přidává navigaci, xenonové světlomety, 19palcová kola, zadní parkovací kameru či ambientní osvětlení.

České ceny začínají na částce 1,42 milionu korun za slabší z nabízených turbodieselů, což je proti pětidveřovému modelu ve stejné výbavě SE Dynamic o 124 tisíc korun více. Benzinový čtyřválec přijde na 1,53 milionu korun. Český trh rozhodně nebude z hlediska prodejů nijak významný, představitelé značky ale bez bližších podrobností tvrdí, že od českých zákazníků mají více objednávek, než čekali.

Největší zájem o Evoque kabrio má být v prosluněných státech USA, auto bude lákat hlavně pro značku nové zákazníky. Za hlavní konkurenty jsou považovány kabriolety německých luxusních značek, jako je BMW řady 4 nebo Audi A5.

Závěr

Nissan Murano Crosscabriolet naznačil, že otevřená SUV nemusí být hitem. Japonský model se rozhodně nestal tahákem, ba naopak, a tak jej Nissan po jedné generaci přestal vyrábět. Co si ale budeme povídat, kabriolety se musejí líbit, a to byla oblast, v níž Murano Crosscabriolet doslova propadal. Proto do Evoquu Cabrioler vkládáme větší naděje. Jestliže totiž nějaké otevřené SUV má šanci na úspěch, je to právě Evoque. Jedná se o velice elegantní automobil, který díky svým jízdním schopnostem na silnici i mimo ni může být použitelný celý rok. Věříme, že se Evoque Cabrio v Kalifornii nebo na Francouzské riviéře stane hitem. A není se čemu divit, protože Evoque Cabriolet neboduje jen svým vzhledem, ale je to i dobré auto.

David Bureš
Diskuze (46)
Avatar - Individualita
22. 3. 2016 15:59
Re: Příznaky
:yes:
22. 3. 2016 07:42
Re: ece homo
Oranžový prosím ;-)
Avatar - Magister
22. 3. 2016 07:33
Re: ece homo
No to je trefná poznámka.... Italové se mermomocí snaží Jeep zprčit jako Lancii. Ještě, že na Wranglera moc nešáhli.
Avatar - Dinar
22. 3. 2016 07:23
Re: ece homo
Přesně tak, pořádnej chlap sáhne po pořádnym džípu. Třídenní strniště, flanelka, boty s kovovou špičkou, tak vypadá jezdec jeepu Renegade. >:D >:D
Avatar - Dinar
22. 3. 2016 07:18
Re: No
Je to přesně naopak, pratický smysl to auto nemá, ale z hlediska designu funguje náramně. :yes: