Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Levnější elektromobily? Nevypadá to, klíčová komodita zdražila o 500 %!

Ondřej Mára Ondřej Mára 30. 5. 2022 • 16:15
33
42
Zobrazit náhledy (33)
Škoda zahajuje v Mladé Boleslavi výrobu bateriových systémů pro platformu MEB Škoda zahajuje v Mladé Boleslavi výrobu bateriových systémů pro platformu MEB GMC Hummer EV Výroba akumulátorů Mercedes-Benz Výroba akumulátorů Mercedes-Benz Výroba akumulátorů Mercedes-Benz Výroba akumulátorů Mercedes-Benz Výroba akumulátorů Mercedes-Benz Výroba akumulátorů Mercedes-Benz Baterie Tesla Battery Cell Competence Center Battery Cell Competence Center Battery Cell Competence Center Battery Cell Competence Center Battery Cell Competence Center Battery Cell Competence Center Battery Cell Competence Center Battery Cell Competence Center Battery Cell Competence Center Battery Cell Competence Center Battery Cell Competence Center Battery Cell Competence Center Battery Cell Competence Center Battery Cell Competence Center Battery Cell Competence Center Battery Cell Competence Center Akumulátory si už automobilky často skládají samy, většina jejich komponent však pochází od čínských subdodavatelů Baterie LG Chem

Obrovská poptávka po lithiu žene jeho ceny do extrému. Šance, že by elektromobily v blízké době zlevnily, jsou prakticky nulové. Spíš bude hrozit další zdražování.

V posledních letech jsme často slýchali, že s rostoucí nabídkou elektromobilů a jejich masovější výrobou dojde k propadu jejich cen, díky čemuž se stanou dostupnější pro více zákazníků. S touto teorií často počítali zákazníci i automobilky, podle posledních statistik a odhadů se však zdá, že místo zlevňování přijde spíše zdražení.

Důvodem je lithium, klíčový komponent prakticky všech moderních baterií, po kterém je tak obrovská poptávka, že jeho ceny i podle Bloomberg vzrostly meziročně o téměř 500 procent. Cena nových elektromobilů by se tak mohla v budoucnu zvýšit až o 1000 dolarů (cca 23.000 Kč), což může být další překážka ve snaze automobilek dostat ceny elektromobilů na úroveň aut se spalovacími motory.

Video se připravuje ...

Podle Bloombergu lze výjimečnou poptávku po lithiu vysledovat až k propadu jeho cen mezi lety 2018-2020, kdy klesla jeho hodnota na polovinu. To mělo vést k podinvestování dodávek do nových zdrojů přesně v době, kdy poptávka po elektromobilech explodovala. Problém však v současnosti představují i dodávky dalších materiálů pro výrobu baterií, jako je nikl, grafit a kobalt, které ovlivňuje válka na Ukrajině.

Samotná těžba lithia je přitom poměrně náročný, neekologický, neefektivní a pomalý proces, stejně jako jeho následující zpracování. Výstavba nových závodů na jeho těžbu a zpracování je však během na ještě delší trať. Přesto se očekává, že se do těžby v blízké době pustí další subjekty, včetně automobilek.

Ceny lithia vyrostla do nesmyslných výšin! Pokud se ceny nezlepší, Tesla se možná bude muset pustit do těžby a rafinace ve velkém,“ uvedl začátkem dubna Elon Musk prostřednictvím Twitteru v reakci na statistiku průměrných cen lithia. „O samotný prvek není nouze, protože lithium je prakticky všude na Zemi, ale rychlost jeho těžby/rafinace je pomalá,“ dodal šéf Tesly.

Automobilky přitom dlouhodobě pracují na snížení množství lithia v bateriích, případně na jeho recyklaci ze starších baterií, což by údajně mohlo pokrýt až 16 % roční poptávky do roku 2035, kdy se očekává nástup nové technologie, která bude schopna poptávku po lithiu omezit. Je však otázka, zda to bude stačit.

Mnozí totiž očekávají masivní vzestup poptávky po bateriových elektromobilech kolem roku 2030, kdy některé státy plánují úplný zákaz prodeje nových automobilů se spalovacími motory. Při masivním vzestupu poptávky tak nejspíš ani recyklace baterií nebude stačit, neboť jich nejspíš ani nebude dost k recyklaci.

Doporučujeme

Témata
31. 5. 2022 14:32
Re: Bez ohledu na ceny lithia ceny EV už dávno rostou
tak priserna pozice za volantem zustala skvarku dal, spis je to horsi. Specifikum mqb. Malej kufr to melo ale ani jedno to neni auto pro rodinu, na to je dneska Kodiaq, tenkrat byl jezevcikovej sup. Vedle karoku to aspon nemelo ten odpornej zadek, ikdyz za hezky auto bych to neoznacil. Nepovazuju rozdil Karoq vs yeti za nejakej velkej skok, jakej to ma v cene. Jo a vybava, yeti v 125kw nafte a sklenenou strechou (vcetne tvyho manualu) stal sotva 800. Skvarek s jedinym slusnym motorem a to 2,0tsi je pouze sportline a je to dost pres milion.
31. 5. 2022 12:39
Re: Bez ohledu na ceny lithia ceny EV už dávno rostou
A co ten maličký yeťácký kufr, jeho skromnější výbava, jeho příšerná poloha za volantem a odpor vzduchu lokomotivy, osekávání boku kastle kameny atd.? Tyhle brutální nedostatky Yetiho, které Karoqu odstranil, taky považuješ za nepodstatné? :-[] :-[]
31. 5. 2022 07:47
Re: Automobilky se ale ke svému závazků hlásí!
Bež s tým šajzom niekam...
30. 5. 2022 22:06
Re: BEV je ekonomicky
to mas uplne pravdu, v kategorii minimalne 1,5mil. kc je na vyber. Kolem pul je to prusvih kde dneska neni co
30. 5. 2022 22:04
Re: Bez ohledu na ceny lithia ceny EV už dávno rostou
inflaci to nereflektuje stejne jako srovnani tms vyse, navic aktualni ma lepsi podvozek a vetsi baterii. Za me je tam vic rozdilu nez yeti vs karoq. Yeti jezdil na svoji dobu velmi dobre, posuvny sedacky mel taky a 2t na kouli myslim taky. Naprosto porovnatelny auto. A ve vysledku mel mozna i lepsi posed nez mqb suv, kde sedis jak na barovy zidli.