Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lexus BladeScan: Nové světlomety Lexus odráží světlo přes rotující zrcadla

Ondřej Mára
Diskuze (0)

Jedním ze základních pravidel bezpečného pohybu po silnici je vidět a být viděn. A v případě modernizovaného Lexus RX řidičům s viděním pomohou i nové adaptivní dálkové světlomety s technologií BladeScan.

Technologie moderních světlometů urazila v posledních letech pořádný kus cesty, během které se značka Lexus vyznamenala hned dvakrát. Poprvé tomu bylo v roce 2007, kdy přestavil svou vlajkovou loď LS s prvními LED světlomety. V roce 2012 se pak Lexus pochlubil i světlomety s adaptivními dálkovými světly.

Pro nedávno modernizovaný Lexus RX si značka připravila další zajímavou novinku, kterou je technologie adaptivních dálkových světel BladeScan. Ta by měla zajistit nejen lepší výkonnost a delší dosvit, ale také lepší kontrolu nad světly v dopravě s protijedoucími vozidly.

Nová technologie adaptivních  světlometů BladeScan je totiž schopna kontrolovat nasvícení prostoru před vozem s přesností na 0.7 stupně, zatímco současná technologie to dokáže "jen" s přesností 1.7 stupně. Řidiči tak lépe uvidí například i na značky a chodce u krajnice, zatímco u protijedoucích řidičů hrozí menší pravděpodobnost oslnění.

A když už se bavíme o chodcích, s technologií BladeScan bude systém rozpoznávání chodců v noci, součást bezpečnostní technologie Lexus Safety System+, fungovat až na vzdálenost 56 metrů před vozidlem, zatímco v současnosti se řidiči museli smířit s 32 metry.

Video se připravuje ...

Zajímavé však nejsou jen parametry nových světlometů, ale také jejich technika. Jak uvádí Lexus: „Světelné paprsky z LED zdroje dopadají na dvojici rychle rotujících zrcadel ve tvaru čepele a světlo se následně přenáší na sklo světlometu k osvětlení vozovky vpředu. Světlo se na pohled nijak nepohybuje, neboť systém AHS typu BladeScan přesně reguluje distribuci světla tak, že synchronizuje otáčení zrcadel se zapínáním a vypínáním LED světlometů.“ Pokud si to neumíte představit, stačí se podívat na video, které automobilka zveřejnila.

A proč vlastně takhle komplikované řešení? Kromě vyššího výkonu by měla nová technologie přispět k ještě nižšímu riziku oslnění protijedoucích řidičů a tím tak opět přispět k vyšší bezpečnosti na silnicích.

Ondřej Mára
Diskuze (0)

Doporučujeme