Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Lexus IS 200d – Sníh a LED

Ondřej Láník
Diskuze (15)
Nejlevnějším alespoň 100kW turbodieselem prémiové střední třídy je IS 200d. Je tento základ hoden písmena L na masce?

Slabší provedení koncernového turbodieselu dorazilo pod kapotu nejmenšího sedanu značky Lexus, což zavdalo příčinu k našemu sedmému setkání s aktuální generací řady IS. Má se zájemce o neurozený motor v urozeném autě z Japonska začít po dvoustovce ptát?

V tabulce technických dat modelu IS 200d se Lexus zaměřuje především na hodnotu kombinované spotřeby 5,1 l/100 km, která vypadá vskutku lákavě. Jízdní dynamika má i tak zůstat hodna sedanu prémiové střední třídy – z 0 na 100 km/h to nejslabšímu íesu trvá 10,2 s a nejvíce tento základ umí jet rychlostí 205 km/h.

lexus testy strednitrida lexus testy strednitrida  

Místo 130 kW (IS 220d) máte v IS 200d k dispozici jen 110 kW (při stejných 3600 min-1) a místo zadní nápravou na sněhu a ledu těžko zvladatelných 400 Nm je zde usedlejší maximum 340 Nm (v identickém rozsahu 2000 až 2800 min-1).

lexus testy strednitrida lexus testy strednitrida Realita je – navzdory perleťovému laku a záplavě sněhu na našich snímcích – místy našedlá. Zvuk motoru bychom asi byli schopni tolerovat, vždyť i prémiová konkurence z Evropy v této disciplíně přijímá jisté kompromisy, ale vibrace přenášené do podlahy a řadicí páky připomínají vší silou, že tím správným motorem v IS je zážehový šestiválec (v IS 250, resp. IS 350 na vybraných trzích).

Pásmo pod 2000 min-1 je pro ručku otáčkoměru i nadále zakázanou oblastí, protože kdykoliv se tam motor ocitne, hrozí nedostatek síly pro okamžité zrychlování, ze kterého vás vysvobodí pořádná dávka trpělivosti nebo řazení.

Skokový nárůst točivého momentu kolem 2000 min-1 není tak prudký jako v případě IS 220d, situaci ale komplikují těžké převody. Šestku nevyužijete prakticky nikde jinde než na dálnici a to až od rychlosti 130 km/h, kdy motor běží s kritickými 2000 min-1. I mírné zpomalení pod 130 km/h znamená nutnost přeřazení na pětku nebo velké trápení pro motor a řidiče. Podobné je to ve městě, jet padesátkou na čtyřku je o zhasnutí motoru.

lexus testy strednitrida lexus testy strednitrida  

Reálná spotřeba při limitní cestovní rychlosti na dálnici činí 7 l/100 km. To není s ohledem na možnosti naftových čtyřválců v BMW 320d nebo Mercedesu C 200 CDI příliš lichotivá hodnota a co víc, odběr v třeskuté zimě neklesal, ani když jsme jeli vyloženě na spotřebu. Dostat se pod 6 l /100 km (v poněkud neregulérních zimních podmínkách) je takřka nemožné.

Dlouhé převody provázejí řidiče neustále. Relativně úzké pracovní pásmo čtyřválcového turbodieselu se s prodloužením jednotlivých stupňů zvýraznilo i když točivý moment motoru IS 200d neroste do takových výšin jako u IS 220d. V praxi to přesto znamená, že musíte hodně poslouchat, co motor zrovna žádá, hodně řadit nebo občas poslat – hlavně ve městě na jedničku nebo dvojku – motor do vyšších otáček než je u turbodieselu obvyklé. Automat s měničem točivého momentu, který by toto specifické nepohodlí odstranil, v nabídce pro turbodiesely není.

Interiér nejmenšího sedanu značky Lexus zůstává tím nejmenším mezi prémiovými modely. Sedadla snesou i po letech srovnání s mnohem dražšími vozy, pokud se díváte hlavně na pocit luxusu a špičkové pohodlí. S bočním vedením je to už trochu horší, o vertikálním prostoru nad sedáky ani nemluvě. Čalounění velmi jemnou kůží vám rychle umožní zažít to, co si Japonci (nebo Američani?) představují pod pojmem automobilová noblesa. Skutečný věk řady IS odhaluje hrubá grafika displeje navigačního systému a nemožnost zobrazit alespoň nějaké navigační údaje na přístrojovém štítu.

lexus testy strednitrida lexus testy strednitrida  

Silnou stránkou Lexusu IS zůstává jízdní pohodlí, v aktuálním provedení zvládá podvozek dobře tlumit rázy od kol při průjezdu přes nerovnosti na silnici. Chování na silnici je vybrané, zadní pohon vás bude po většinu roku na silnici bavit, ale v horských střediscích na čerstvě zasněženém parkovišti mějte připravenu lopatku a písek, jako za starých časů. Řízení zůstává prosté rázů, je přiměřeně přesné i rychlé, ale poněkud přeposilované.

Poslední aktualizace designu přinesla íesu efektní ale v prémiovém segmentu dnes už povinné diody, připomínající umístěním na spodní hraně světlometů tak trochu slzy v očích.

Jestli jsou to slzy štěstí nebo smutku nevíme. Pragmatický pohled do ceníku ukazuje, že standardní ceny přibližně odpovídají konkurenčním evropským sedanům. Je tu ovšem jeden rozdíl: Výbava je už v základu podstatně širší a Lexus je tedy relativně levnější, což by mohlo nakonec vyvážit negativa plynoucí z pětiletého stáří tohoto modelu.


lexus testy strednitrida lexus testy strednitrida  

První cena vozu769.000,-Kč (IS 200d, 110 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací769.000,-Kč (IS 200d, 110 kW)
Základní cena testovaného vozu969.000,-Kč (IS 200d, 110 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.079.000,-Kč (IS 200d, 110 kW)

Plusy

  • Luxusní provedení interiéru, velmi pohodlná sedadla
  • Prvotřídní komfort jízdy
  • Bohatá základní výbava
  • Stále atraktivní vnější design
  • Velká zpětná zrcátka

Minusy

  • Stísněný interiér ve všech směrech
  • Velmi dlouhé převody znesnadňují ovládání vozu
  • Vyšší reálná spotřeba než u konkurenčních modelů
  • Absence automatické převodovky v nabídce

Ondřej Láník
Diskuze (15)
Lexus IS 200d
Cena základní sestavy 969 000 Kč
Výbava základní sestavy ABS, BAS, EBD, TRC, VDIM, VSC, dvoufázový airbag řidiče, dvoufázový dvoukomorový airbag spolujezdce vpředu, kolenní airbagy řidiče a spolujezdce vpředu, možnost deaktivace airbagu u spolujezdce vpředu, postranní TAP airbagy (thorax – hrudník, abdomen – břicho, pelvis – pánev) vpředu, okenní boční hlavové airbagy vlevo a vpravo, předpínače bezpečnostních pásů, přední a zadní krajní sedadla, ISOFIX na zadních krajní sedadla, WIL (systém na ochranu krční páteře) pro přední sedadla, zvukové a vizuální upozornění na nezapnuté bezpečnostní pásy na předních sedadlech, dvojitý zámek dveří, zabezpečovací systém proti krádeži: imobilizér, senzor vniknutí do vozidla, siréna, 16palcová šestipaprsková kola z lehkých slitin, pneumatiky 205/55 R16, přední mlhová světla, tepelně izolující tónovaná skla s UV filtrem, vnější zpětná zrcátka: elektricky nastavitelná, sklopná, vyhřívaná, integrované ukazatele směru, zadní a brzdová světla z diod, audiosystém s 8 reproduktory: tuner FM/AM RDS, CD přehrávač s měničem na 6 disků, zabudovaný do přístrojové desky, kompatibilita MP3/WMA, USB port a konektor AUX pro přenosné zařízení, multifunkční informační displej ve sdruženém přístroji, optitronové sdružené přístroje, ovladače na volantu: audiosystém, multifunkční informační displej, telefon, připojení mobilního telefonu pomocí Bluetooth, 12 V zásuvka v přední centrální loketní opěrce, černé obložení s metalickou povrchovou úpravou, elektronicky řízená automatická klimatizace: automatická vnitřní cirkulace vzduchu, aktivní pylový filtr, oddělené ovládání pro řidiče a spolujezdce, jednodotykově elektricky ovládaná přední a zadní okna, kožený volant a hlavice řadicí páky, osvětlený vstup, přední centrální loketní opěrka, sportovní textilní čalounění, systém bezklíčového nastupování a startování “Smart Entry and Start”, startovací tlačítko, zadní loketní opěrka uprostřed s možností sklopení a průvlakem pro přepravu dlouhých předmětů <br><strong>Výbava Luxury</strong> navíc: 17palcová kola z lehkých slitin, desetipaprskový design, nízkoprofilové pneumatiky 225/45 R17 (přední) a 245/45 R17 (zadní), bi-xenonové světlomety HID: samonastavitelné s výsuvnými ostřikovači, LED světla pro denní provoz, čalounění z perforované kůže (úprava semi-anilin), dřevěné obložení, elektricky nastavitelná přední sedadla: seřizování sedadel řidiče a spolujezdce v osmi směrech, vyhřívání a ventilace sedadel, nastavitelná bederní opěrka, elektricky nastavitelný volant ve dvou osách, elektrochromatická (samostmívací) vnitřní a vnější zpětná zrcátka, elektronický kartový klíč, osvětlené prahy předních dveří, paměťová funkce sedadla řidiče, volantu a vnějších zpětných zrcátek, parkovací asistent — senzory vpředu a vzadu, prémiový audiosystém se 13 reproduktory, stěrače s dešťovým senzorem, tempomat, zadní sluneční clona, elektricky ovládaná, s automatickým vysouváním a spouštěním Kč
Cena testované sestavy 1 079 000 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (+20.000,-Kč), PAKET MULTIMEDIÁLNÍ A NAVIGAČNÍ SYSTÉM (+90.000,-Kč) 7palcový barevný dotykový displej Electro Multi-Vision, navigační systém Hard Disk Drive s funkcí dynamického navádění (DRG), Audiosystém Mark Levinson se 14 reproduktory a prostorovým zvukem 5.1, Hard Disk Drive hudební knihovna s databází Gracenote®, přehrávač CD/DVD s měničem na 6 disků, parkovací kamera, hlasové ovládání (navigace, audiosystém, klimatizace, telefon) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2231
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 3600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 340 / 2000 - 2800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 205
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.3 / 4.4 / 5.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 398 / 0
Objem nádrže (l): 65
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1540 / 535
Rozměr pneu: 225/45 R17, 245/45 R17
Lexus IS 200d
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4585
b) šířka (mm): 1800
c) výška (mm): 1440
d) rozvor (mm): 2730
e) rozchod vpředu (mm): 1535
f) rozchod vzadu (mm): 1545
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 910 / 1140
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 840
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 900
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1450
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 400
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
17. 2. 2011 22:26
skusenost z dlhsieho testu
mam na 220d skoro 70tis km, takze par poznamok:

1. spotreba - pojde dole. Doteraz som nepochopil, preco dava Lexus novinarom nezabehnute auta, ked robi tak tuhe motory (nezralo to olej ani pri zabehu, ani po nom, ani teraz) ktore maju do cca 10.000km o liter vyssiu spotrebu ako by mali mat.

2. dialnica - 135km/h - jazdim na 5tke. Nie je treba podradovat do 90km/h a spotreba je o cca pollitra nizsia ako na 6tke a aspon sa prefukne DCAT.

3. velkost interieru - toto auto JE male. Ale porovnajte vami namerane udaje s udajmi o 3er E90 a zistite, ze ten je este mensi ;-)
17. 2. 2011 07:06
Re: Koncern
Koncern Toyota. ;-)
17. 2. 2011 00:15
K zamyšlení
Za tu cenu k zamyšlení, ale stejně si myslím že se vyplatí sáhnout po silnějším 220d nebo ještě líp po IS 250... určitě se mi nelíbí ta kombinace v interiéru s tim dřevem. Jinak zevnitř mi to auto přišlo nejmíň prostorný ze střední prémie. ISko sem měl totiž to štěstí si párkrát zařídit, ale byla to verze IS-F, takže jaká je akustická pohoda na palubě za jízdy sem moc neřešil ani nezkoumal, protože sem měl co chvíli vytočenej motor. Materiály mi přišly opravdu na úrovni, ale nevim, jestli to nebylo jenom tim, že sem šmatal na vrcholnou verzi. Ale toho místa mi přišlo zpětně fakt málo...
Avatar - Leg
16. 2. 2011 17:08
Re: Digitálky
Ono vrámci retro módy je teraz populárne dávať do áut prvky poukazujúce na dobu vzniku automobilky, čo je v prípade Lexusu prelom osemdesiatych a devädesiatych rokov -doba digitálok ;-) >:D
Avatar - Parda71 (BMWfans)
16. 2. 2011 10:43
Řadící páka
Nemůžu si pomoct, ale uplně stejnou řadící páku má otec na pracovním Renaultu 21... Ta mě teda dost zarazila, celý interiér je nádherný a oni tam dají takovou hrůzu... :no: