TEST Lexus IS 200d – Sníh a LED
Slabší provedení koncernového turbodieselu dorazilo pod kapotu nejmenšího sedanu značky Lexus, což zavdalo příčinu k našemu sedmému setkání s aktuální generací řady IS. Má se zájemce o neurozený motor v urozeném autě z Japonska začít po dvoustovce ptát?
V tabulce technických dat modelu IS 200d se Lexus zaměřuje především na hodnotu kombinované spotřeby 5,1 l/100 km, která vypadá vskutku lákavě. Jízdní dynamika má i tak zůstat hodna sedanu prémiové střední třídy – z 0 na 100 km/h to nejslabšímu íesu trvá 10,2 s a nejvíce tento základ umí jet rychlostí 205 km/h.
Místo 130 kW (IS 220d) máte v IS 200d k dispozici jen 110 kW (při stejných 3600 min-1) a místo zadní nápravou na sněhu a ledu těžko zvladatelných 400 Nm je zde usedlejší maximum 340 Nm (v identickém rozsahu 2000 až 2800 min-1).
lexus testy strednitrida Realita je – navzdory perleťovému laku a záplavě sněhu na našich snímcích – místy našedlá. Zvuk motoru bychom asi byli schopni tolerovat, vždyť i prémiová konkurence z Evropy v této disciplíně přijímá jisté kompromisy, ale vibrace přenášené do podlahy a řadicí páky připomínají vší silou, že tím správným motorem v IS je zážehový šestiválec (v IS 250, resp. IS 350 na vybraných trzích).
Pásmo pod 2000 min-1 je pro ručku otáčkoměru i nadále zakázanou oblastí, protože kdykoliv se tam motor ocitne, hrozí nedostatek síly pro okamžité zrychlování, ze kterého vás vysvobodí pořádná dávka trpělivosti nebo řazení.
Skokový nárůst točivého momentu kolem 2000 min-1 není tak prudký jako v případě IS 220d, situaci ale komplikují těžké převody. Šestku nevyužijete prakticky nikde jinde než na dálnici a to až od rychlosti 130 km/h, kdy motor běží s kritickými 2000 min-1. I mírné zpomalení pod 130 km/h znamená nutnost přeřazení na pětku nebo velké trápení pro motor a řidiče. Podobné je to ve městě, jet padesátkou na čtyřku je o zhasnutí motoru.
Reálná spotřeba při limitní cestovní rychlosti na dálnici činí 7 l/100 km. To není s ohledem na možnosti naftových čtyřválců v BMW 320d nebo Mercedesu C 200 CDI příliš lichotivá hodnota a co víc, odběr v třeskuté zimě neklesal, ani když jsme jeli vyloženě na spotřebu. Dostat se pod 6 l /100 km (v poněkud neregulérních zimních podmínkách) je takřka nemožné.
Dlouhé převody provázejí řidiče neustále. Relativně úzké pracovní pásmo čtyřválcového turbodieselu se s prodloužením jednotlivých stupňů zvýraznilo i když točivý moment motoru IS 200d neroste do takových výšin jako u IS 220d. V praxi to přesto znamená, že musíte hodně poslouchat, co motor zrovna žádá, hodně řadit nebo občas poslat – hlavně ve městě na jedničku nebo dvojku – motor do vyšších otáček než je u turbodieselu obvyklé. Automat s měničem točivého momentu, který by toto specifické nepohodlí odstranil, v nabídce pro turbodiesely není.
Interiér nejmenšího sedanu značky Lexus zůstává tím nejmenším mezi prémiovými modely. Sedadla snesou i po letech srovnání s mnohem dražšími vozy, pokud se díváte hlavně na pocit luxusu a špičkové pohodlí. S bočním vedením je to už trochu horší, o vertikálním prostoru nad sedáky ani nemluvě. Čalounění velmi jemnou kůží vám rychle umožní zažít to, co si Japonci (nebo Američani?) představují pod pojmem automobilová noblesa. Skutečný věk řady IS odhaluje hrubá grafika displeje navigačního systému a nemožnost zobrazit alespoň nějaké navigační údaje na přístrojovém štítu.
Silnou stránkou Lexusu IS zůstává jízdní pohodlí, v aktuálním provedení zvládá podvozek dobře tlumit rázy od kol při průjezdu přes nerovnosti na silnici. Chování na silnici je vybrané, zadní pohon vás bude po většinu roku na silnici bavit, ale v horských střediscích na čerstvě zasněženém parkovišti mějte připravenu lopatku a písek, jako za starých časů. Řízení zůstává prosté rázů, je přiměřeně přesné i rychlé, ale poněkud přeposilované.
Poslední aktualizace designu přinesla íesu efektní ale v prémiovém segmentu dnes už povinné diody, připomínající umístěním na spodní hraně světlometů tak trochu slzy v očích.
Jestli jsou to slzy štěstí nebo smutku nevíme. Pragmatický pohled do ceníku ukazuje, že standardní ceny přibližně odpovídají konkurenčním evropským sedanům. Je tu ovšem jeden rozdíl: Výbava je už v základu podstatně širší a Lexus je tedy relativně levnější, což by mohlo nakonec vyvážit negativa plynoucí z pětiletého stáří tohoto modelu.
První cena vozu | 769.000,-Kč (IS 200d, 110 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 769.000,-Kč (IS 200d, 110 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 969.000,-Kč (IS 200d, 110 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 1.079.000,-Kč (IS 200d, 110 kW) |
Plusy
- Luxusní provedení interiéru, velmi pohodlná sedadla
- Prvotřídní komfort jízdy
- Bohatá základní výbava
- Stále atraktivní vnější design
- Velká zpětná zrcátka
Minusy
- Stísněný interiér ve všech směrech
- Velmi dlouhé převody znesnadňují ovládání vozu
- Vyšší reálná spotřeba než u konkurenčních modelů
- Absence automatické převodovky v nabídce