Lexus IS: Třetí generace míří do Evropy jen s benzinovými motory
Po sedmi letech nahrazuje třetí generace nejmenšího sedanu značky Lexus svého předchůdce. Při lednové premiéře pro severoamerický trh se novinka představila s trojicí pohonných jednotek, ukrytých za označení IS 250, IS 300h a IS 350. První dvě míří do Evropy, zatímco ta třetí zůstane vyhrazena pro mimoevropské trh.
Design nové generace IS vychází z konceptu LF-CC. Ve srovnání s ním vykazuje až nečekanou shodu, Lexus do série přenesl například odvážné tvary předních i zadních světel. Na výběr opět budou dva designové koncepty: standardní vzhled běžných specifikací a agresivní ve verzi F Sport.
Interiér zapadá do současné designové linie Lexusu. Snížil se posaz za volantem, takže řidič zaujímá sportovnější pozici. Zároveň se v nové generaci karoserie prodloužila o 75 mm na 4660 mm a rozšířila o 10 mm. Rozvor se protáhl o 70 mm na extrémních 2800 mm. Z obojího profitují cestující, díky chytřejší stavbě sedadel se dokonce prostor pro nohy zadních pasažérů protáhl o 85 mm.
Podvozek kombinuje přepracovanou lichoběžníkovou nápravu vpředu (má o 20 % účinnější tlumení bočních náklonů) a nový multilink vzadu. Jeho konstrukce je odvozena od aktuální generace většího sedanu GS.
Základní motorizací nejen pro evropský trh je šestiválec IS 250, známý už z minulé generace. Dvouapůllitrový motor dosahuje 152 kW při 6400 min-1 a 250 N.m při 4800 min-1, zadní kola pohání prostřednictvím šestistupňové automatické převodovky.
Druhou variantou je IS 300h. První hybridní IS má také benzinový 2,5litr, v tomto případě ale jde o čtyřválec pracující v Atkinsonově cyklu a vybavený vstřikováním D-4S (přímý i nepřímý vstřik benzinu). Tento motor disponuje výkonem 133 kW při 6000 min-1 a točivým momentem 221 N.m při 4200 až 5400 min-1.
Se zážehovým motorem motorem spolupracuje elektromotor o výkonu 105 kW a točivém momentu 300 N.m. Kombinovaný výkon hybridní soustavy pak je 164 kW. Převodovka je v tomto případě planetová E-CVT, hnaná kola jsou opět zadní. Zástavba baterií zmenší zavazadlový prostor ze 480 na 450 litrů.
Lexus IS - technické údaje | ||||
Motor | IS 250 | IS 300h | ||
Převodovka | 6A | E-CVT | ||
Zdvihový objem [cm3] | 2499 | 2494 | ||
Válce/ventily | 6/4 | 4/4 | ||
Největší výkon [kW/min-1] | 152/6400 | 164/- | ||
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 250/4800 | 221/4200-5400 | ||
Max. rychlost [km/h] | 225 | 200 | ||
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 8,1 | 8,3 | ||
Komb. spotřeba [l/100 km] | 7,3 | 4,3 |
Zahájení prodeje se plánuje na polovinu roku 2013. Prozatím byly zveřejněny ceny pro britský trh, které začínají na částkách 26.495 britských liber (zhruba Kč) za IS 250 a 29.495 britských liber (okolo Kč) za IS 300h.