Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Lexus RC F: První jízdní dojmy

Ondřej Chamilla
Diskuze (56)
Lexus IS F jako vůbec první opravdu ostrý model značky rozčeřil vody supersedanů. Nyní na něj navazuje kupé RC F, které stále využívá fantastický atmosférický osmiválec.

Sedím v letadle do španělské Malagy, kde se bude na okolních silnicích i okruhu Ascari představovat nový Lexus RC F, a čtu si pořádně tlustou tiskovou zprávu k tomuto vozu. Prodírám se stránkami a nestačím se divit - za kolik vlastně chtějí tohle auto vyrábět? Souhrn změn oproti běžnému modelu RC 350 je totiž obrovský, použité technologie zcela špičkové a zároveň se myslelo i na malé, ale podstatné detaily – vše se vám postupně pokusím nastínit. Pokud bude tohle auto alespoň z poloviny tak dobré, jak se z tohoto výčtu zdá, pak budou mít ostatní opravdu problém, zejména když je RC-F vlastně posledním vozem v této třídě, který používá tradiční charakterní atmosférický osmiválec, tedy od chvíle, kdy skončí současné Audi RS5.

Před letištěm již stojí řada zaparkovaných, 4,7 metru dlouhých kupé, jejichž design je zcela jistě výrazný. Maska ve stylu Darth Vadera se nemusí líbit každému, naživo však RC F okouzlí zejména svalnatými, až organickými tvary. Shodujeme se s kolegy, že nad sebou umístěné koncovky výfuků se nám nikdy nelíbily, k celkovému designu auta se však docela hodí. Na zádi najdeme ještě aktivní křídlo, které se vysouvá v rychlosti 80 km/h, popřípadě v Eco režimu až ve 130 km/h, přičemž zpět se zasouvá při 40 km/h. Kromě masky chladiče pak přídi vévodí ještě diodové světlomety, které jsou dokonce zevnitř chlazeny malým ventilátorem. Co se týče barev, pak extrovert by měl zvolit zářivě oranžovou, nám se však nejvíce líbila tradiční modrá a líbivá je i vínová. Můžete rovněž zvolit karbon paket (karbonová kapota, střecha a další detaily), který snižuje hmotnost vozu o 9,5 kg a těžiště o 3 mm.

lexus jizdnidojmy strednitrida sportovni aisin kupe lexus jizdnidojmy strednitrida sportovni aisin kupe

Sedám si za volant a musím říci, že zcela nová sedadla se opravdu povedla. Jsou pohodlná, vypadají skvěle a zároveň poskytují tělu tu správnou podobu. Zbytek kvalitního interiéru je dobře známý z modelu IS, velké rozdíly nečekejte. Lexus RC F je koncipován jako vůz 2+2, na rozdíl od většiny ostatních aut s podobným uspořádáním jsou ale zadní sedadla poměrně slušně použitelná, zejména pokud máte méně než 175 centimetrů. Třeba v BMW M4 se však budou zadní cestující cítit lépe.

Pozice za volantem je velmi příjemná, pokud ale máte spíše vyšší postavu, určitě si odpusťte prosklené střešní okno, RC F by vám pak totiž mohlo být malé. Ostatně nesedí se úplně na zemi, což ale reálně při řízení nevadí. Nejzajímavější částí interiéru jsou přístroje, kterým vévodí velký displej otáčkoměru, jež umí měnit svou grafiku v závislosti na zvoleném jízdním režimu. Analogový rychloměr je pouze titěrný, na displeji se však ukazuje rychlost i digitálně. V levé části přístrojů se navíc zobrazují informace o funkci diferenciálu, časy na kolo či telemetrie a přetížení v zatáčkách. Zajímavou možností výbavy je wifi modem v loketní opěrce, stejně jako fantastický audiosystém Mark Levinson se 17 reproduktory.

Dost však bylo výbavy, fascinující je zejména technika auta a pozornost k detailům. Pětilitrový osmiválec pod kapotou již známe třeba z IS F a sám o sobě je to fascinující kousek techniky. Vždyť používá přímé i nepřímé vstřikování paliva najednou, zároveň umí pracovat v Atkinsonově cyklu při nízkém zatížení, což znamená, že motor má v tu chvíli v podstatě objem jen 4,2 litru a nižší spotřebu. Při větším sešlápnutí pedálu plynu se však přepne do klasického Ottova cyklu. Ve srovnání s IS F je ale mnoho věcí jinak, kupříkladu jednotka dostala v podstatě závodní komponenty jako titanové ventily, kované ojnice a nové materiály hlavního ložiska. Nová je i většina zbývajících komponent. I díky tomu má agregát o 12% větší výkon než v IS F, nově 351 kW, tedy 477 koní. Zvýšily se i maximální otáčky, ve kterých je výkonu dosahováno, a to na 7100. Točivý moment činí 530 N.m v 4800 až 5600 otáčkách za minutu.

Dále zde máme akustický systém ASC, který upravuje zvuk motoru, ale pouze v nejostřejším režimu Sport S+. Zajímavé je, že tento umělý zvuk není nijak napojen na reproduktory vozu. Osobně však preferuji méně hlasitý soundtrack v běžném režimu Comfort či Sport S, který je přirozenější. Stabilizace vozu se dá zcela vypnout, existuje ale nový mód Expert, který umožní paradoxně i méně zkušeným jezdit driftem, ale stále nad nimi drží elektronika ochrannou ruku.

V základu má RC F samosvorný diferenciál Torsen, za příplatek je však k dispozici diferenciál TVD s vektorováním točivého momentu. Ten má tři režimy, které si důkladně popíšeme později, celý systém ale využívá dvou lamelových spojek a regulačních elektromotorů, které přerozdělují točivý moment mezi zadní kola.

lexus jizdnidojmy strednitrida sportovni aisin kupe lexus jizdnidojmy strednitrida sportovni aisin kupe

Zmínit dále musím ještě několik zásadních prvků – řízení má pomocnou hřídel bez tlumiče pro bezprostřední odezvu od volantu. Brzdová soustava Brembo využívá šestipístkové kotouče o průměru 380 mm vepředu a čtyřpístkové s 345 mm vzadu. Zajímavé je použití hliníkových monoblokových třmenů. Inženýři dále použili dokonce i přepákování brzdového pedálu pro lepší cit a dávkování brzdného účinku. Karoserie je navíc velice tuhá, přičemž přední část pochází z modelu GS, prostředek z IS Cabrio a záď z běžného IS. Lexus RC F používá lichoběžníkové zavěšení vepředu a multilink vzadu, přičemž ve srovnání s běžným kupé RC byl podvozek téměř zcela přepracován s ohledem na jinou geometrii, větší tuhost a nižší hmotnost.

Výčet technických úprav by mohl pokračovat do nekonečna, jak to ale vše funguje? V prvé řadě je fascinující kultivovanost motoru. Podobně jako u IS F je osmiválec v nízkých otáčkách velice dobře utlumen, tudíž auto je výtečně použitelné na každý den – žádné dunění či nepříjemný hluk na delších cestách. A to neplatí jen pro nízké rychlosti, vzhledem k tomu, že ve 140 km/h auto točí pouze 2600 otáček a změna zvuku i zátahu motoru se odehraje až okolo 3600 ot/min, odhadem okolo 200 km/h, můžete jezdit opravdu rychle a stále v tichosti, což se hodí pro cestování. Motor je navíc na delších cestách příkladně úsporný, proto nebude problém jezdit po dálnici se spotřebou pod deset litrů na sto kilometrů. Dojem dokonalého cesťáku kazí jen (i na tuto třídu) tvrdší podvozek, kterému naše silnice pravděpodobně vyhovovat příliš nebudou.

Skvělý motor má ale i druhou tvář. Jak je do 3600 ot/min utlumený a ležérní, od této hranice začne návykově křičet, táhnout jako smyslů zbavený a předvádět svých 477 koní naplno. Tohle je excelentní jednotka, která svého řidiče zcela pohltí a ukazuje, jak jsou přeplňované motory sice často skvělé, ale chybí jim špetka dramatu, gradace výkonu i ten čistý, návykový zvuk.

lexus jizdnidojmy strednitrida sportovni aisin kupe lexus jizdnidojmy strednitrida sportovni aisin kupe

První cesta s RC F vedla po zakroucené okresce, kde se ukázalo mnohé. V prvé řadě se jedná o vážně vynikající silniční auto. Je totiž nesmírně tuhé, v zatáčkách se příkladně zakousne předními koly a necítíte žádné nekontrolované sunutí hmotnosti či jiné pohyby karoserie. RC F je krásně vyvážené a má skvělý grip. Nejkouzelnější je však diferenciál TVD, který má tří režimy – Standard, Slalom a Track. RC F je údajně vůbec první auto na světě s motorem vepředu a pohonem zadních kol, které tento typ diferenciálu využívá. Nejzajímavější jsou zejména režimy Track, kdy auto preferuje co nejstabilnější jízdu, a Slalom, který se hodí na okresky. Ve Slalomu auto rázem oživne, jako by vážilo výrazně méně a zatáčí neskutečně ostře. Vnější zadní kolo totiž v zatáčce tlačí vůz co nejvýrazněji do oblouku, až se auto zdá nervózní. V praxi se auto zakousne a téměř až v přetáčivosti vykrouží oblouk neskutečnou rychlostí, ale neustřelí. Překvapivě to není zrovna driftovací nástroj, pokud nenajdete hodně utažený oblouk, zádi se na suchém asfaltu vybočit jen tak nechce, za čímž stojí navíc i výtečné pneumatiky Michelin Super Sport. Pokud ale nakonec přetáčivost stejně vyvoláte, je snadno kontrolovatelná a auto nabízí i možnost si s ním náležitě pohrát.

Je tedy vůbec něco, co na běžné silnici kazí dojem? Napadá nás snad jen řízení, které má trochu umělý odpor a neposkytuje dostatek důvěry řidiči při ostré jízdě. Osmistupňová převodovka Aisin neumí při běžné jízdě pracovat tak vytříbeně, jako konkurenční ZF, v manuálním režimu však funguje krásně a na rozdíl od skříně v IS F již zvládá podřazovat s přesným meziplynem až do červeného pole, což se hodí. Celkově se však RC F zaryje člověku do paměti zejména fantastickým motorem, příkladnou stabilitou, pevností celého vozu a také schopností maskovat rychlost. Člověku se ani nezvýší tep a překračuje povolenou rychlost mimo obec o 60 km/h i v zatáčkách. Jednoduše se nic neděje, limity auta jsou ještě výrazně dále. Spotřeba při ostřejší jízdě byla 19 litrů na sto kilometrů, tedy podobně jako u mnohých dvoulitrových turbomotorů.

Jednou z vůbec nejlepších částí auta jsou ale brzdy. Díky jinak uloženým pedálům ve srovnání s modelem RC 350 poskytuje brzda obrovské množství citu i dávkovatelnosti. Zároveň je brzdný účinek příkladný a ani na okruhu nedochází k vadnutí.

lexus jizdnidojmy strednitrida sportovni aisin kupe lexus jizdnidojmy strednitrida sportovni aisin kupe

Ano, Lexus RC F jsme si mohli vyzkoušet i na nádherném okruhu Ascari, kde se jezdí z kopce, do kopce, nechybí klopené zatáčky ani pasáže „na srdíčko“. Tam se vůbec poprvé projevila poněkud vyšší hmotnost RC-F, v technických údajích bylo napsáno 1765 až 1840 Kg v závislosti na výbavě. To je hodně, ale věřte mi, na silnici to není vůbec, ale vůbec žádné omezení, auto rozhodně není těžkopádné a zatáčky projíždí v obrovských rychlostech.

Okruh Ascari je technicky náročný a pro mě rovněž zcela nový, prvních několik kol tedy byl hlavně boj o správnou stopu. I tak ale RC F fungovalo velmi slušně. Možná to není tak ostře zatáčející stroj jako BMW M4, o to se však ani nesnažilo. Přesto zde máme krásně vyvážený podvozek, velmi málo nedotáčivosti a ten úžasný motor, který člověk musí a chce ždímat. Ostatně pořídili jsme i onboard video, vedle mě však seděl možná až příliš starostlivý instruktor a já měl za sebou teprve zhruba pět kol. Přesto jde vidět, že motor má opravdu sílu, takže mu moderní turba jen tak snadno neujedou, a auto je rozhodně zábava řídit. Jezdili jsme na nejostřejší režim Sport S+ s nejtvrdším nastavením tlumičů, ovšem bez vypnuté stabilizace.

Video se připravuje ...

Lexus RC F sice nemá desetiletí historie, dohání to však neskutečnou pečlivostí, se kterou technici přistupovali k jeho vývoji. Je to skvělé auto na cestování, zároveň velmi vzrušující nástroj na okresce, zejména díky tuhé karoserii, fantastickému motoru, dobře fungující převodovce, excelentním brzdám a chytrému diferenciálu. Pokud můžeme soudit dle IS F, pak by mohla být další předností tohoto kupé skvělá spolehlivost, oproti konkurenci nízké servisní náklady, dobrá spotřeba na delších cestách a každodenní použitelnost.

Ano, tohle auto by mohlo mít lepší řízení či nižší hmotnost, i přesto se ale stojí za každou korunu. Ostatně přesné ceny sice ještě neznáme, ale očekává se, že základ bude okolo 2 milionů korun, což je trochu více než BMW M4. Tato auta však mají natolik rozdílné charaktery a zaměření, že to asi nevadí. Navíc většina produkce RC F putuje do Ameriky a všude jinde nejsou žádné problémy s naplněním prodejních kvót. Pokud se vám tedy tento Lexus líbí, měli byste jednat rychle, dost možná totiž brzy nebudou. Prodej v České republice začíná v lednu 2015.

Nový Lexus RC F - technická data
Motor 5.0 V8
Převodovka 8A
Zdvihový objem [cm3] 4969
Válce/ventily 8.4
Největší výkon [kW/min-1] 351/7100
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 530/4800-5600
Max. rychlost [km/h] 270
Zrychlení 0-100 km/h [s] 4,5
Komb. spotřeba [l/100 km] 10,8
Pohotovostní hmotnost [kg] 1765-1840
Cena [Kč] 2.000.000 (odhad)


Ondřej Chamilla
Diskuze (56)
24. 1. 2019 01:54
lexus
Díky moc za recenzi! S tímhle autem se brzy budu mít možnost projet a už se na to moc těším. Dostal jsem to jako dárek k Vánocům. Půjčí mi ho tato půjčovna luxusních vozů: [odkaz] Jsem moc zvědavý jaké to bude, ale podle toho, co jsem o tomto autě četl, tak to určitě bude super zážitek.
Avatar - rimow11
14. 12. 2014 08:22
Re: Technicky skvělé, designově hrozné...
Nazivo vyzera ovela lepsie.
13. 12. 2014 11:03
Re: servisní náklady
Ne tří, čtyři. Destičky se měnily po 65.000 km. M3
13. 12. 2014 08:44
Re: servisní náklady
No jo, dobrý trik. Prostě Ti zaplatí max tři servisní prohlídky. Já to mám taky, ale za dva a půl roku jsem najel těch sto tisíc a konec. A kromě toho jsem si musel koupit zadní brzdové destičky a stěrače. Zdarma není tak úplně zdarma...
13. 12. 2014 08:03
Technicky skvělé, designově hrozné...
Tak tento Lexusík je opravdový technický skvost, ale co je to platné, když se mi vůbec, ale vůbec nelíbí (a asi nebudu sám). Zvláště ta příď je opravdu tragická. Proč si u Lexusu už konečně nenajmou nějakého evropského šéfdesignéra, když to sami neumí? Obal přece prodává a u auta to platí dvojnásob... To auto vypadá takové oteklé a ten hmyzí ksichtík mu vysloveně škodí :'-( 8-s :no: