Lexus IS F – Přátelský supersedan

Lexus IS F – Přátelský supersedan

 
 

Tak nám Lexus vstoupil do kategorie supervýkonných sedanů. A přestože má síly na rozdávání, rozhodně to není převýkonovaná a neovladatelná bestie.

Lexus velmi správně pochopil, že aby posílil svou pozici prémiové značky, musí nabídnout i výkonné modely. U japonské, nebo chcete-li, americké značky ponesou označení F, což neznačí „fast“, jak se donedávna tradovalo. Jde totiž o první písmeno slova Fuji, respektive Fuji Speedway, což je závodní okruh Toyoty, na němž probíhal a bude probíhat vývoj sportovně laděných aut řady F. Sedan IS F je prvním z nich a míří rovnou do kategorie, v níž bude srovnáván s takovými auty, jako je BMW M3, od něhož se moc neliší ani cenou. Není to ale napoprvé moc velké sousto?

Drsný výraz

Sportovní sedan musí vypadat drsně a nebezpečně a tenhle požadavek plní IS F bezezbytku. Tedy vlastně pro někoho možná až až, „í-esko“ působí totiž dost tuningovým dojmem. Kovaná 19“ kola BBS, obutá do pneumatik 225/40 vpředu a 255/35 vzadu, zalézají do vytažených blatníků, kapota se dme, aby vůbec dokázala překlenout pětilitrový osmiválec, a přední nárazník působí hodně výhružně. Já osobně patřím k příznivcům jeho designu, je ale fakt, že se nemusí líbit každému. V interiéru nacházím sedadla výrazného vzhledu, která nadchnou i tím, jak dobře drží tělo, přičemž si zachovávají i vysokou míru pohodlí. Dalším patrným rozdílem jsou modře svítící ručičky přístrojů v kapličce a podivně vyhlížející obložení středového panelu a výplní dveří. Jinak je kabina stále stejná – útulná, ale dost stísněná a s vyšším posazem, jemuž k dokonalosti pro osoby většího vzrůstu kousek chybí. Zatímco vpředu jsou prostorové poměry ještě snesitelné, zadní sedadla už jsou vhodná skutečně pouze pro osoby malého vzrůstu. Rodinné využití IS-F ovšem rozhodně nebylo zrovna tím, které měli jeho tvůrci na mysli.

obrázek [555 x 290]
 

Objem ničím nenahradíš

Dnes ve střední třídě „letí“ osmiválce a Lexus se přizpůsobil, ba co víc, přichází do této třídy rovnou s jedním z největších objemů, jeho motor má objem celých pět litrů. Z této kubatury dostali inženýři výkon sice „jen“ 311 kW při 6600 otáčkách, což je de facto tolik, kolik nabízí o litr menší V8 v „emtrojce“, ovšem japonský motor disponuje masivním točivým momentem 505 Nm při 5200 otáčkách. Na stovce s ním auto je za skvělých 4,8 s a maximální (elektronicky omezenou) rychlostí 270 km/h škádlí své dvěstěpadesátkou svázané konkurenty. Jednotka je spřažena s osmistupňovým automatem.

Nepřehlédněte
TEST BMW M3 – Zpívejte aleluja
VIDEOTEST Roadlook TV: BMW M3 - zpěvák, krasavec, sportovec
Automat? Automat ve sportovním autě? Ano, je to tak. Ale nezatracujte to auto tak rychle. Že řadí sametově hladce, to vás asi moc zajímat nebude, ovšem disponuje také sportovním módem. Velmi zdařilým sportovním módem. V tomto režimu tam „sází“ kvalty rychlostí, která si v ničem nezadá s těmi dvouspojkovými a díky přemostění měniče přitom dochází k jemnému škubání, jaké známe ze sportovních sekvenčních ústrojí. Ovládací páčky pod volantem ve stylu F1 jsou zhotoveny z kovu a jejich design je hotovým uměleckým dílem. Osobně mám raději manuální převodovky, ale téhle se prakticky nedá nic vytknout. Okamžik vhodného přeřazení signalizuje vůz akusticky, stejně jako nemožnost podřadit, takže není nutné rozptylovat se sledováním špatně čitelného indikátoru zařazené rychlosti.

obrázek [555 x 459]
 

Ačkoli vůz disponuje masivním točivým momentem, zátah v nízkých otáčkách není takový, jaký by se dal očekávat a dokonce ani zvuk není tak „hutný“. Ovšem ve 3600 otáčkách dojde při plném plynu k otevření další klapky v sání a… celá ulice se otáčí, co že se to žene za bestii. Ovšem radikálně se nezlepší jen zvuk, ale i dynamika. Od 4000 otáček už nám osmiválec dělal jen radost, sedan akceleruje fantasticky, bohužel však pouze do 6800 otáček, kdy už zasahuje omezovač. To je podle mého škoda, sešněrovat atmosférický V8 tak, jako by šlo o turbomotor, špičková atmosféra by se měla určitě dostat až někam k 8000 otáčkám, ne-li více. I ve vysokých otáčkách motor zní velmi utlumeně - jen decentně vrčí, o zvukovou kulisu se tak stará výhradně sání. Jak už ale bylo zmíněno, na nedostatek dynamiky si však rozhodně nelze stěžovat, ovšem výš posunutý omezovač by zajistil přece jen intenzivnější řidičské zážitky. Pozor je třeba dávat na včasné přeřazování, pokud se motor dostane do omezovače, následná změna rychlostí proběhne s výraznějším zpožděním.

Samostatnou kapitolou je spotřeba osmiválce. Až nezdravě ukázněný šéfredaktor tvrdí, že dokázal při dodržování rychlostních limitů dostat na spotřebu 8,7 litrů. Mně se podařilo dostat se lehce pod 10 litrů, ovšem byl jsem tímto jízdním tempem vysloveně otrávený. Při běžném jízdním stylu se spotřeba pohybuje kolem 15 litrů, ovšem sportovní jízdní styl může znamenat až 27 litrů benzinu.

obrázek [555 x 222]
 

Zrozen pro okruhy?

Lexus upozorňuje na skutečnost, že většina vývoje podvozku IS F proběhla na okruhu a že tedy krom běžného, relativné pohodového ježdění zvládne i tento styl jízdy. Faktem je, že kombinace komfortu a jízdních vlastností je opravdu působivá. Vůz dokáže pohltit až překvapivě široké spektrum nerovností, aniž by docházelo k přenosům rázů do interiéru. Přitom se v zatáčkách naklání jen zanedbatelně a v každém okamžiku je cítit dění pod karoserií.

Nepřehlédněte
Lexus IS F: první jízdní dojmy - s pětilitrem po okruhu
Jízdní vlastnosti sedanu jsou jedním slovem špičkové. Vůz vůbec není těžký na čumák, jeho neutralita je příkladná a při jízdě se zapnutou stabilizací tento systém dovoluje přesně takový přetáčivý pohyb zádě, který pomůže precizněji vykroužit zatáčku. Do řízení zasahuje zřídka a pokud ano, tak velmi nenápadně a příjemně. Trochu jsme se obávali, jak Japonci zvládnou vyladit řízení, které bývá slabinou vozů této značky a výsledek u IS F určitě překvapí. Je přiměřeně tuhé a přesné, uvítali bychom ale strmější převod a ostřejší reakce v přímém směru. S čím ovšem technici Lexusu příliš nepočítali, jsou rozbité české okresky. Na nich zadní náprava nezřídka ztrácí trakci a auto má tendenci se rozkymácet a rozskákat. Na kvalitnějším povrchu se ovšem IS F drží asfaltu jako klíště.

Konkurent pro M3?

Příznivci mnichovské automobilky možná budou kroutit hlavou, až z toho budou mít před očima šmouhy, ale Lexusu se skutečně podařilo postavit auto, které s kultovním německým sporťákem snese srovnání. Musíte se sice smířit s tím, že je k dispozici pouze automat, ovšem zase má osm stupňů. I v oblasti řízení Lex něco ztrácí, stejně jako co se trakce a chování na špatné silnici týče, i tak je to ale od IS F fantastický výkon, umocněný tím, jak snadno se vůz řídí i při velmi ostrém jízdním stylu. Takže tu máme zcela srovnatelné auto pro lidi, kteří nechtějí, nebo nemohou mít některý z německých sportovních sedanů. Ovšem co si budeme povídat, Lexus se rozhodně cenově nepodbízí, takže pokud v něm někoho potkáte, vězte, že si jej majitel nepořídil proto, aby ušetřil nějaký ten půlmilion.

obrázek [555 x 425]
 

První cena vozu809 000 Kč (IS 220d, 130 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací1 799 000,- Kč (IS F, 311 kW)
Základní cena testovaného vozu1 799 000,- Kč (IS F, 311 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1 822 000,- Kč (IS F, 311 kW)

Plusy

  • atraktivní design
  • výkonný motor
  • sedadla s výtečným bočním vedením
  • výborné jízdní vlastnosti
  • rychlé řazení automatu
  • odhlučnění interiéru
  • je-li potřeba, tak i relativně nízká spotřeba

Minusy

  • stísněný interiér
  • méně strmé řízení
  • horší trakce a chování na nerovnostech
  • pouze automatická převodovka
Spolupracujeme s TipCars.com

Lexus IS F

Cena v základní výbavě: 1 799 000 Kč Cena v testované výbavě: 1 822 000 Kč

Základní výbava:ABS, EBD, TRC, VSC, BA, čelní airbag řidiče s dvoufázovým systémem, dvoukomorový čelní airbag předního spolujezdce s dvoufázovým systémem, vypínatelný, boční airbagy pro řidiče a předního spolujezdce, přední a zadní hlavové airbagy, kolenní airbagy pro řidiče a předního spolujezdce, alarm s dvojitým zámkem dveří „Double Lock“, přední 3bodové bezpečnostní pásy s předpínači a omezovači tahu, výškově nastavitelné, zadní 3bodové bezpečnostní pásy (3x) s předpínači a omezovači tahu (vnější sedadla), s upevněním dětské sedačky na vnějších sedadlech, optický a akustický výstražný systém při nepřipoutání řidiče a spolujezdce, uchycení dětské sedačky ISOFIX s horním upevňovacím bodem (2x vzadu), dětská pojistka v zadních dveřích, přední mlhovky zabudované v nárazníku, halogenové světlomety s automatickým zapínáním a vypínáním pomocí světelného senzoru, s regulací dosahu světla, systém bezklíčového nastupování a startování „Smart Entry and Start“, upínací kroužky pro zajištění zavazadel v zavazadlovém prostoru, 19“ kovaná kola BBS z lehkých slitin s pneumatikami 225/40 vpředu a 255/35 vzadu, brzdová a zadní světla ze světelných diod, systém osvětlení vstupu pomocí LED diod, vnější zpětné zrcátko elektricky ovládané a sklopné (vyhřívané, s vypínací automatikou, se změnou polohy při zařazení zpětného chodu, s povrchem odpuzujícím vodu), přední boční okna s povrchem odpuzujícím vodu, vrstvené bezpečnostní čelní sklo, čelní a boční bezpečnostní skla s tepelnou izolací, tónovaná, se zvýšeným ochranným účinkem proti ultrafialovému a infračervenému záření, anténa zabudovaná do zadního skla, 8stupňová automatická převodovka, kožená sportovní sedadla, tempomat, audiosystém Mark Levinson (konektor pro přenosné audio zařízení, 14 reproduktorů), navigační systém s DVD, připojení Bluetooth, hlasové ovládání, parkovací kamera, automatická klimatizace (oddělené ovládání pro řidiče a spolujezdce, aktivní pylový filtr, přepínání uzavřeného oběhu vzduchu a přívodu čerstvého vzduchu), volant ( tříramenný ve sportovním designu, nastavitelný ve dvou osách, potažený perforovanou kůží, s vestavěným ovládáním audiosystému a multifunkčního displeje), palubní počítač, ukazatel vnější teploty, optitronové měřicí přístroje, elektricky ovládaná okna, středová konzola s vestavěnou odkládací přihrádkou, s 12V zásuvkou, střední loketní opěrka, sluneční clony s osvětlenými kosmetickými zrcátky

Výbava testovaného vozu:Metalíza (+ 23 000 Kč)

Příběh Concordu: Čtěte o vzestupu a pádu krále vzduchu Příběh Concordu: Čtěte o vzestupu a pádu krále vzduchu

Nadzvukový dopravní letoun Aérospatiale-BAC Concorde…

Mobilní data mohou zlevnit ještě víc, nastiňuje Sobotka Mobilní data mohou zlevnit ještě víc, nastiňuje Sobotka

Další výsledky tlaku na snížení cen mobilních dat pro…

Ceny nových bytů v Praze dál strmě rostou, meziročně zdražily o 15 procent Ceny nových bytů v Praze dál strmě rostou, meziročně zdražily o 15 procent

Zájemci o bydlení si za nové byty připlácí stále víc.…

 
Technické údaje
Motor Lexus IS F
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 8 / 4
Zdvihový objem (ccm): 4969
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 311 / 6600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 506 / 5200
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 270
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 4.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 16.8 / 8.3 / 11.4
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 378 / -
Objem nádrže (l):64
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1700 / 420
Rozměr pneu:225/40 ZR19, 255/35 ZR19
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4575
b) šířka (mm): 1800
c) výška (mm): 1440
d) rozvor (mm): 2730
e) rozchod vpředu (mm): 1535
f) rozchod vzadu (mm): 1545
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 910 / 1140
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 840
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):900
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1450
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 400
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Lexus IS F
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 0
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 0
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 7
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 10
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 10
Hlučnost v nižších otáčkách: 10
Hlučnost v vyšších otáčkách: 10
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 10
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 10
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 10
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,78
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč? Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč?

Početnějším rodinám zůstane levné SUV od Dacie…

Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů

Móda SUV se začíná podepisovat i na šíři nabídky v Česku…

 



Lexus: Dvoulitrový turbomotor z NX 200t také pro model IS (+ video) Lexus: Dvoulitrový turbomotor z NX 200t také pro model IS (+ video)

Lexus NX přinesl řadu novinek. Jednou z nich je i první…

Spy Photos: Lexus IS 2014 dostane hybrid místo turbodieselu Spy Photos: Lexus IS 2014 dostane hybrid místo turbodieselu

Lexus v Belgii testuje třetí generaci modelu IS, který…

 



 
Mercedes a Bosch představují parkoviště budoucnosti. Co všechno bude umět?

Mercedes a Bosch představují parkoviště budoucnosti. Co všechno bude umět?

Dnes 16:51

Zatímco plně autonomní vozy jsou tématem pro hodně vzdálenou budoucnost, některé prvky autopilota se dají efektivně využít již dnes.




Blesk.cz

Kendy z Básníků Matásek truchlí: Zemřel mu otec, slavný scénograf!

Kendy z Básníků Matásek truchlí: Zemřel mu otec,…

Herec David Matásek (54), známý z filmového cyklu o Básnících či seriálu Polda, truchlí. Ve věku 73 let totiž v…

Pobodaná Lenka v Egyptě je v klinické smrti. Není naděje na zlepšení

Pobodaná Lenka v Egyptě je v klinické smrti. Není…

Smutná zpráva z Egypta: útok šílence s nožem má další oběť. Je jí česká účetní Lenka (36) z Rakovnicka, kterou…

 

iSport.cz

Turci jsou bez kouče. Zkušený Terim skončil po rvačce v restauraci

Turci jsou bez kouče. Zkušený Terim skončil po…

Zkušený trenér Fatih Terim ukončil dva týdny po rvačce v restauraci své třetí působení u fotbalové reprezentace…

Neymar chce od PSG garance, táta je s týmem. Odchod pochopím, řekl Piqué

Neymar chce od PSG garance, táta je s týmem. Odchod…

Zdálo se, že je vyřešeno. Obránce Barcelony Gerard Piqué dal na své sociální sítě fotku se spoluhráčem Neymarem…

 

Reflex.cz

Absurdní policejní šikana: Podezřelé dredy piráta Bartoše a vodáci pod palbou kontrol

Absurdní policejní šikana: Podezřelé dredy piráta…

Pro letošní léto vyhlásila Policie ČR akci Voda 2017 – sérii důkladných alkoholových kontrol vodáků, které mají…

Čekání na revoluci: Testy vysokorychlostního dopravního systému Hyperloop pokračují, zatím je to hlemýžď

Čekání na revoluci: Testy vysokorychlostního…

Hyperloop, vysokorychlostní dopravní systém, který by měl údajně v budoucnosti nahradit vlaky, auta i autobusy,…