Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lexus SC430 - ztělesněná prestiž

Michal Razim
Lexus je značkou, která se již i na českém trhu po právu stala synonymem exkluzivity a luxusu. Představujeme vám vrcholný model značky, který byl představen před několika měsíci a je též k dostání na českém trhu.

Model SC430 je luxusním kabrioletem pro nejnáročnější motoristy a na trhu konkuruje takovým automobilům, jako jsou Mercedes-Benz SL, BMW Z8, Porsche 911 Cabrio či Aston Martin DB7 Volante.

Design a karosérie

Vůz Lexus SC430 má hodně zvláštní design. Jeho naprosto originální tvary a malý počet vyrobených kusů mu zaručují značnou exkluzivitu. Japonští designéři se nenechali inspirovat žádným současným automobilem a šli úplně vlastní cestou. Výsledek je navýsost originální a do určité míry kontroverzní. Z určitých úhlů pohledu odzadu působí vůz se svým zakulaceným a až vejčitým tvarem poněkud neohrabaným dojmem.

Dvoudveřová karosérie otevřeného vozu s uspořádáním 2+2 se chlubí mimořádnou torzní tuhostí, která bývá u kabrioletů vždy problémem. Obvyklá plátěná střecha je v kabrioletu SC430 nahrazena dvoudílnou skládací plechovou střechou. Je to sice mimořádně nákladné a složité řešení, které ale nabízí bezkonkurenční komfort. Lze říci, že automobil má dvě tváře: kupé a kabriolet. Plechová střecha nabízí vynikající hlukové a teplotní izolační schopnosti a do zavazadlového prostoru se plně automaticky složí za pouhých 25 sekund. Podobným systémem jsou vybaveny např. Mercedes SL či SLK, ale i mnohem levnější Peugeot 206 CC.

Motor a převodovka

Jako jedinou nabízenou pohonnou jednotku pro svůj vrcholný model vybral Lexus logicky ten nejlepší motor, který měl k dispozici - jedná se o agregát 4.3 V8 s výkonem 210 kW (286 k) při 5600 ot/min a točivým momentem 419 Nm při 3500 ot/min. Tento osvědčený osmiválec vybavený variabilním časováním ventilů VVT-i se již montuje do jiných modelů značky a je o něm známo, že patří k nejkultivovanějším a vůbec nejtišším agregátům ve světové produkci.

Výkon motoru se přenáší na zadní kola přes pětistupňovou automatickou převodovku. SC430 není vybaven žádným systémem, který by umožňoval manuální volbu převodových stupňů, čímž se naznačuje, že se jedná spíše o komfortní nežli sportovní otevřený vůz.

Interiér

Uvnitř vozu nalezneme pohodlná křesla s čalouněním provedeným v nejkvalitnější kůži a multifunkční tříramenný sportovní volant. Sedadla jsou vyhřívaná a všestranně elektricky nastavitelná. Střední konzoli vévodí velký LCD panel navigačního systému a ovládání klimatizace a hi-fi soupravy. Tato zařízení překvapivě nesdílejí společný displej jako například v Mercedesu, ale každé disponuje vlastním. Volič automatiky je sice funkční, ale z estetického hlediska nijak nápaditý.

Hi-fi soustava s 9 reproduktory vyvinutá kultovní americkou firmou Mark Levinson disponuje předimenzovaným výkonem 440 W a je vybavena CD changerem na 6 CD.

Výbava a cena

Jak je u Lexusu zvykem, standardní výbava je štědrá. U SC430 je ovšem dle výrobce standardní výbava tak bohatá, že k vozu nelze nic dokoupit. V základní ceně tedy nalezneme mimo jiné osmnáctipalcová kola z lehkých slitin, kožené čalounění, vyhřívání sedadel, obložení interiéru dřevem, volant v kombinaci dřevo/kůže, DVD navigační systém, CD changer, ABS, VSC (stabilizační systém), tempomat, automatickou klimatizaci, alarm s dálkovým ovládáním či xenonová světla.

Na českém trhu je tento automobil k sehnání za 2.894.000 Kč. Tuto cenu je možné považovat, vzhledem k nabízené výbavě a prestiži, za výhodnou. Konkurenční modely jako například Mercedes-Benz SL 500 či Porsche 911 Cabrio by s obdobnou výbavou přišly na 3,5 - 3,8 milionu korun.

Jízdní vlastnosti

Lexus SC430 zrychlí z 0 na 100 km/h za 6,4 sekundy a maximální rychlost je omezena na 250 km/h. Jedná se sice o dostatečné, avšak v této třídě průměrné výsledky. Jak již však bylo řečeno, tento kabriolet není sportovním vozem, nýbrž luxusním cruiserem. Pérování je nastaveno komfortně a automatická převodovka řadí co nejjemněji. Vynikající jízdní vlastnosti v mezním situacích zaručuje elektronický systém jízdní stability VSC, který lze vypnout.

Technické údaje
Motor4,3 V8
Druhzážehový
Zdvihový objem (cm3)4293
Válce/ventily na válec8/4
Max. výkon (kW/k/ot)210/286/5600
Max. točivý moment (Nm/ot)419/3500
Jízdní výkony
Nejvyšší rychlost (km/h)250
Zrychlení 0-100 km/h (s)6,4
Spotřeba (93/116 EU)
Kombinovaná (l/100 km)12,5
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4515
Šířka (mm)1825
Výška (mm)1370
Rozvor (mm)2620
Pohotovostní hmotnost (kg)1742
Objem nádrže (l)75
Rozměr pneu245/40 ZR18

Michal Razim