Libanonskému trhu s novými auty vládne Toyota
Izraelská armáda v pondělí vstoupila do Libanonu. V ulicích tam bude nejvíce potkávat japonská auta. Trhu s náskokem kraluje Toyota. Ta zde v letošním prvním pololetí měla dokonce 36procentní podíl. To je mírně více než má Škoda na českém trhu, což je samo o sobě v Evropě unikát.
Nejprodávanějším modelem v Libanonu je Toyota Land Cruiser. Jde ale o nejspíše mimořádnost, na první pozici ji katapultovalo meziroční zečtyřnásobení prodejů. Za to nejspíše může velká dodávka.
* číslo za loňský rok není k dispozici, byl na desáté pozici Land Rover | |||
Nejprodávanější značky v Libanonu (prodeje v počtu vozů) | |||
Pořadí | Značka | 1. pololetí 2024 | Rok 2023 |
1. | Toyota | 4926 | 7793 |
2. | Nissan | 3754 | 2679 |
3. | Mitsubishi | 1216 | 1927 |
4. | Lexus | 653 | 1063 |
5. | Kia | 394 | 1204 |
6. | Renault | 384 | 1425 |
7. | Mercedes | 333 | 1045 |
8. | MG | 327 | 580 |
9. | Volkswagen | 313 | 831 |
10. | Suzuki | 267 | neuvedeno* |
Toyotě v první libanonské trojici sekundují Nissan a Mitsubishi, značky, které si v Evropě o takové pozici mohou nechat jen zdát. Nissanu nejvíce pomáhá model Sunny, který je dvojkou. A jde o jedno z aut, které na českém trhu chybí. Dostupný jednoduchý sedan a atmosférickými motory někde zhruba v kategorii Dacie Jogger. A takových aut je v Libanonu více - vozy určené pro země třetího světa, které v Evropě k dostání vůbec nejsou.
Libanonský trh s novými auty je malý, za pololetí se prodalo jen necelých 14 tisíc vozů. Země má jen 5,5 milionu obyvatel a je poměrně chudá. Češi jsou v přepočtu na kupní sílu zhruba čtyřikrát bohatší. Pro srovnání: v Česku se za stejné období prodalo 120 tisíc aut. Nízké prodeje jsou v Libanonu doplněny i o velké výkyvy jak celého trhu, tak jednotlivých značek. Opět výrazný rozdíl proti Česku.
I první pozice poměrně drahého land cruiseru je dalším typickým jevem na chudších trzích - prim hrají často drahé modely a to čistě kvůli skladbě lidí, kteří si nové auto mohou dovolit. Loni se do desítky nejprodávanějších značek dostal i Land Rover, který udal podobně aut jako Volkswagen a o poznání více než Škoda, která v Libanonu také prodává.
Jedničkou mezi prémiovými značkami v Libanonu je odnož Toyoty v podobě Lexusu, který si udržuje náskok před druhým Mercedesem.

Teroristická organizace Hizballáh využívá auta mnoha značek a trochu se tím liší například od Islámského státu či Talibanu, organizací, které ve velkém používaly (či používají) pickupy Toyota Hilux. Byť i tento model se v rukou Hizballáhu předělává na improvizované poloarmádní vozy.