Lotus je stále v problémech, ale uzdravuje se
Megalomanské plány Danyho Bahara odvál čas, současný šéf Lotusu Jean-Marc Gales se snaží dostat automobilku ven z nejhoršího. Ta nedávno oznámila hospodářský výsledek za proběhlý finanční rok, tedy od 1. dubna 2013 do 31. března 2014. Ano, je stále v červených číslech, sportovní auta si koupilo pouhých 1.301 klientů a celková suma ztráty 71,1 milionů liber (2,53 miliardy korun dle aktuálního kurzu) vypadá hrozivě. Jenže v předchozím období činila více než dvojnásobek, 168 milionů v britské měně. Tržby se zvýšily jen minimálně, o procento na 69 milionů liber (2,45 miliardy korun).
Aby se firma zachránila, musela propustit tři stovky zaměstnanců. Gales řekl již před rokem magazínu Car: „Máte-li prodat 1.200 aut, není možné, abyste zaměstnávali 1.200 lidí.“ Nepopulární a politováníhodné opatření bylo bohužel nutné. Jinak se však výrobci dařilo, Lotus v uplynulém finančním roce otevřel celosvětově 19 nových prodejen a do dubna 2015 jich vznikne dalších 21. Dealerská síť se tedy velmi rychle rozrůstá a firma očekává, že odbyt v současném fiskálním období dosáhne odbytu dvou tisíc aut. Od čtvrtého měsíce právě uplynulého kalendářního roku do jeho konce se prodalo celosvětově 1448 vozů, což značí nárůst 55 % a nejlepší výsledek za šest posledních let.
Do Ženevy chystá aktualizovanou Evoru a zvažuje výrobu crossoveru na jejím základě. Plánuje také využít odborných znalostí divize Lotus Engineering hlavně pro vlastní potřebu, aby byly lehoučké sporťáky ještě lepší a kvalitnější. Stávající smlouvy budou pochopitelně dodrženy, ale divize aktivně nehodlá minimálně v příštích dvou letech vyhledávat více práce pro externí společnosti. Její tržby se však propadly o skoro polovinu, přesně 43 % na pouhých 13 milionů liber.
Gales chce celý Lotus přivést nejpozději ve finančním roce 2016 k zisku a přitom zachovat jeho soběstačnost a nezávislost.
Nadále zůstává i ve formuli 1, ale tým z Enstone (původně Toleman, později sem přesídlil coby Benetton a nakonec startoval jako Renault) má jen propůjčené jméno, jakékoli vazby na automobilku z Hethelu chybějí. Loni se mu příliš nedařilo, snad přinesou změnu agregáty od Mercedesu.