Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lotus je stále v problémech, ale uzdravuje se

Lotus Evora
Lotus Evora
Lotus Evora
Lotus Evora
62 Fotogalerie
Aleš Dragoun
Diskuze (12)
Britský Lotus stále zmítají finanční těžkosti, ale už na tom není zdaleka tak špatně jako v roce 2013. Prodeje rostou a ztráta se snižuje.

Megalomanské plány Danyho Bahara odvál čas, současný šéf Lotusu Jean-Marc Gales se snaží dostat automobilku ven z nejhoršího. Ta nedávno oznámila hospodářský výsledek za proběhlý finanční rok, tedy od 1. dubna 2013 do 31. března 2014. Ano, je stále v červených číslech, sportovní auta si koupilo pouhých 1.301 klientů a celková suma ztráty 71,1 milionů liber (2,53 miliardy korun dle aktuálního kurzu) vypadá hrozivě. Jenže v předchozím období činila více než dvojnásobek, 168 milionů v britské měně. Tržby se zvýšily jen minimálně, o procento na 69 milionů liber (2,45 miliardy korun).

Aby se firma zachránila, musela propustit tři stovky zaměstnanců. Gales řekl již před rokem magazínu Car: „Máte-li prodat 1.200 aut, není možné, abyste zaměstnávali 1.200 lidí.“ Nepopulární a politováníhodné opatření bylo bohužel nutné. Jinak se však výrobci dařilo, Lotus v uplynulém finančním roce otevřel celosvětově 19 nových prodejen a do dubna 2015 jich vznikne dalších 21. Dealerská síť se tedy velmi rychle rozrůstá a firma očekává, že odbyt v současném fiskálním období dosáhne odbytu dvou tisíc aut. Od čtvrtého měsíce právě uplynulého kalendářního roku do jeho konce se prodalo celosvětově 1448 vozů, což značí nárůst 55 % a nejlepší výsledek za šest posledních let.

Do Ženevy chystá aktualizovanou Evoru a zvažuje výrobu crossoveru na jejím základě. Plánuje také využít odborných znalostí divize Lotus Engineering hlavně pro vlastní potřebu, aby byly lehoučké sporťáky ještě lepší a kvalitnější. Stávající smlouvy budou pochopitelně dodrženy, ale divize aktivně nehodlá minimálně v příštích dvou letech vyhledávat více práce pro externí společnosti. Její tržby se však propadly o skoro polovinu, přesně 43 % na pouhých 13 milionů liber.

Gales chce celý Lotus přivést nejpozději ve finančním roce 2016 k zisku a přitom zachovat jeho soběstačnost a nezávislost.

Nadále zůstává i ve formuli 1, ale tým z Enstone (původně Toleman, později sem přesídlil coby Benetton a nakonec startoval jako Renault) má jen propůjčené jméno, jakékoli vazby na automobilku z Hethelu chybějí. Loni se mu příliš nedařilo, snad přinesou změnu agregáty od Mercedesu.

Vstoupit do diskuze (12)