Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lotus v Ženevě 2008

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Již tradičně do Ženevy dorazila i britská automobilka Lotus, která zde představuje nové verze modelu Europa a také Exige 270E TriFuel, který může spalovat benzin, etanol nebo metanol.<

Europa

Britský specialista na sportovní vozy rozšiřuje nabídku provedení modelu Europa. V Ženevě se představuje základní provedení označené prostě Europa, které se od provedení S odlišuje jednodušší výbavou. V základním provedení bude Europa standardně vybavena mj. airbagem řidiče i spolujezdce a startovacím tlačítkem. V nabídce se zařadí pod současný model S a zákazníci na evropském trhu za něj zaplatí 37.500 Euro bez daně a poplatků (zhruba 950.000,- Kč).

Europa SE

Lotus Europa SE je stejně jako další dvě verze vybavena dvoulitrovým přeplňovaným motorem, ale se zvýšeným výkonem ze 147 kW (200 k) na 165 kW (225 k) a točivý moment vzrostl z 272 Nm na 300 Nm. Verze SE nyní dosahuje zrychlení z 0 na 96 km/h za 5,5 s a z 0 na 160 km/h za 13,0 s. Maximální rychlost vrcholné verze je 229 km/h.

U modelu SE došlo i na úpravy vzhledu a na voze jsou použita nová litá kola, která jsou vpředu sedmnáctipalcová a vzadu osmnáctipalcová. Za novými disky se ukrývají nové kotoučové brzdy o průměru 308 mm od společnosti AP Racing.

Europa SE má i luxusnější provedení interiéru, který byl upraven divizí Lotus Design a má prvotřídní kožené čalounění, pokrývající všechny plochy interiéru i sportovní sedadla. Standardní výbavou je kvalitní audio systém, airbag řidiče i spolujezdce a startovací tlačítko. Za Europu SE zákazníci zaplatí 41.500 Euro bez daně a poplatků (zhruba 1.050.000,- Kč).

Obě nové verze Lotusu Europa jsou navrženy a připraveny speciálně pro evropské zákazníky a jejich prodej v Evropě bude spuštěn od června letošního roku.

Exige 270E TriFuel

Lotus Engineering připravil další možnost omezení závislosti na ropě. Exige 270E TriFuel může spalovat benzin, etanol nebo metanol. Kromě toho je nejrychlejším Exige určeným pro silniční provoz.

Lotus Exige 270E TriFuel s kompresorem přeplňovaným motorem o objemu 1,8 litru má maximální výkon 201 kW při 8000 ot./min, to je o 19 % víc než má benzinové Exige S. Točivý moment 260 Nm při 5500 ot./min znamená nárůst o 14 %. Přitom 270E TriFuel je schopen provozu na benzin, etanol a metanol nebo jejich libovolnou kombinaci. Maximální rychlost je 255 km/h, zrychlení z 0 na 96 km/h (60 mil/h) jen 3,88 s.

Zatímco etanol je dnes již v úvahách automobilek poměrně častý, metanol dosud zůstává stranou jejich zájmu. Přitom vedle „zdrojové obnovitelnosti“ nabízí něco navíc – je možné jej uměle vyrobit elektrochemickou syntézou oxidu uhličitého a vodíku. Metanolový pohon je tak v zásadě neutrální k životnímu prostředí, protože CO2 nejen emituje, ale také spotřebuje při svém provozu. Hlavní výhodou je pak minimální nutnost úprav současných spalovacích motorů.

Ředitel Lotusu Mike Kimberley říká, že zákazníci chtějí „zelená“ auta. Obecný trend je snížit pouze množství CO2 vycházející z výfuku, ale Lotus usiluje o to, aby se tento přístup rozšířil co nejvíc. Navržený postup, kdy se atmosférický CO2 znovu využije pro výrobu metanolu, je přitom podle profesora chemie z sheffieldské univerzity Tonyho Ryana poměrně jednoduše aplikovatelný v praxi.

Lotus označuje pohon na metanol za biopohon třetí generace. První generací jsou dnes dostupné automobily jezdící na palivo E85, které se vyrábí ze zemědělských plodin běžně využívaných pro potravinářskou produkci. Ve druhé generaci jako surovina pro výrobu ethanolu bude sloužit odpadní biomasa a vedlejší zemědělské produkty. V tomto případě se však stále nejedná o skutečně obnovitelný zdroj, protože množství využitelné biomasy je omezené.

Proto Lotus očekává třetí generaci biopaliv s neutrálními dopady na přírodu, která budou vyráběna například navrženou syntézou. Čtvrtá generace pak má být érou metanolových palivových článků. Dobu potřebnou nástup syntetického methanolu Lotus odhaduje na 15 až 20 let.


Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)