Lotusu se nedaří. Ztrátový výrobce sporťáků sjednocuje své divize
Automobilka Lotus, dříve známá jen pro lehké a agilní sporťáky, je dnes také výrobcem drahých elektromobilů. Co vidí zákazníci pod jednou značkou, je ale produktem dvou separátních společností, které se však letos spojí znovu pouze do jediné.
Britská značka Lotus patří od roku 2017 pod čínské Geely, které jej koupilo i s dosavadním majitelem, malajskou automobilkou Proton. Strádající výrobce sporťáků se pod novými majiteli dočkal nových modelů, velmi odlišných od dřívější produkce. Ze značky lehkých spalovacích vozů se náhle stal také producent drahých a těžkých elektromobilů.
Právě ty ale vyrábí firma odlišná od té britské původní. Spalovací Emiru a také elektrický hypersport Evija produkuje v britském Hethelu Lotus Advance Technologies (Lotus UK), pod který spadá také Lotus Engineering, tradiční konzultant pomáhající při vývoji jiným automobilkám. Elektromobily Eletre a Emeya vyrábí firma Lotus Technology, která sídlí v čínském Wuhanu, kde své vozy v nové továrně také vyrábí.
Ačkoliv tedy sdílely jméno, vlastníka a také distribuční síť, obě firmy fungovaly de facto separátně. To se však mění, protože čínský Lotus Technology od Geely koupil jeho 51 % podíl v britském Lotus Advance Technologies, takže ze dvou Lotusů je opět jen jeden. Zbývajících 49 % v britském Lotusu stále drží malajská společnost Etika Automotive, vlastněná tamním miliardářem Tan Sri Syed Mokhtarem Albukharym. Etika má ale také 30 % v čínském Lotus Technology, aby celá záležitost nebyla až tak jednoduchá.
Od znovusjednocení si značka slibuje zjednodušení operací a agilnější přístup k vývoji nových vozů. Odkoupení spalovací části tou elektrickou také může říkat něco o budoucnosti. Od roku 2028 sice chtěl Lotus produkovat pouze elektromobily, jenže ty současné se prodávají dost špatně. Místo toho se tak dočkáme hybridů s novou technologií nazvanou Super Hybrid. Ten kombinuje přeplňovaný motor s 900V platformou, která má umožnit nejen obrovské výkony elektromotorů, ale také nabíjení.
Podíl ale jistě budou mít také neustávající finanční problémy značky, která jen za prvních devět měsíců loňského roku vykázala ztrátu přes 667 milionů dolarů. Prodeje spalovací Emiry loni podstatně narostly ve srovnání s předchozím rokem a platí to i pro elektrické novinky. Jenže právě od těch se čekalo podstatně více a Lotus musel své cíle snížit o zhruba 50 %. Vliv na to mají také cla zavedena na čínské vozy importované do USA ve výši 145 %, Lotus tak v podstatě přišel o jeden ze svých největších trhů. Propouštění každopádně ohlásila britská část Lotusu, o práci zatím přijde 270 zaměstnanců v Hethelu.

Nejde mimochodem o první sjednocení zahrnující Lotus a Čínu. V první dekádě tohoto století navázal Proton, tehdejší vlastník Lotusu, spolupráci s menší čínskou automobilkou Youngman. Ta následně produkovala modely Protonu pro čínský trh, nejprve pod značkou Europestar, s dodatkem „Engineered by Lotus“. Poté ale přešla přímo na název Lotus, v čínštině také Lianhua. Kromě toho ale byla zodpovědná také za distribuci sporťáků Lotus.
Ačkoliv spolupráce s Protonem skončila v roce 2012, práva na značku Lotus i Lianhua pro čínský trh zůstala v držení Youngmanu. Kvůli tomu musely v Číně prodávané modely toho pravého Lotusu nést od konce spolupráce s Youngmanem v latince název Lotus NYO a v čínštině vzniklo nové označení Lutesi. Youngman v roce 2019 zkrachoval, získat zpět ochranné známky na původní názvy se Geely podařilo až od začátku tohoto roku.
Zdroj: Lotus | zdroj foto: Lotus | zdroj videa: Lotus