Luxusní SUV s naftovými V8: Co koupit?

Zmenšování objemu motorů, přísná kontrola vypouštěných emisí a instalace turbodmychadel je v dnešní době již takovým „nutným zlem“. Z českého trhu navíc, až na pár výjimek (například Mazda nebo Honda), prakticky vymizely zážehové atmosférické agregáty, a brzy se pravděpodobně rozloučíme také se vznětovými osmiválci.
Několik exemplářů na tuzemském trhu ale přece jenom najdeme. V dnešním „tabulkovém testu“ proto vedle sebe postavíme odcházející generaci Audi Q7 4.2 TDI, Range Rover Sport 4.4 SDV8 a nedávno modernizovaný Volkswagen Touareg. Můžete namítat, že se osmiválcový turbodiesel montuje také do Porsche Cayenne S Diesel, to však výkonem 283 kW zmíněné trio značně převyšuje, a proto jej v budoucnu postavíme vedle BMW X5 M50d s třikrát přeplňovaným šestiválcem TwinPower Turbo (280 kW).
Osmiválcová SUV na českém trhu - srovnání rozměrů | |||
Model | Audi Q7 | Range Rover Sport | Volkswagen Touareg |
Světlá výška [mm] | až 240 | až 292 | až 300 |
Délka [mm] | 5086 | 4850 | 4801 |
Šířka [mm] | 1983 | 2073 | 1940 |
Výška [mm] | 1737 | 1780 | 1709 |
Rozvor [mm] | 3002 | 2923 | 2893 |
Šířka vpředu (mm): | 1557 | 1690 | 1570 |
Šířka vzadu (mm): | 1542 | 1685 | 1530 |
Podélný prostor vpředu min/max (mm): | - | 850/1080 | 810/1050 |
Podélný prostor vzadu min/max (mm): | - | 650/870 | 700/1030 |
Výška nad sedadlem - vpředu (mm): | 1030 | 960 | 1050 |
Výška nad sedadlem - vzadu (mm): | 990 | 940 | 1000 |
Objem zavazadelníku [l] | 775/2035 | 784 | 697/1642 |
Pohotovostní hmotnost [kg] | 2485 | 2398 | 2297 |
Motory
Osmiválcové agregáty vybraných konkurentů dosahují shodného výkonu 250 kW, Range Rover se však liší točivým momentem a opomenout nesmíme ani rozdílnou dynamiku. Z tabulkového srovnání vychází vítězně Volkswagen Touareg už díky nejnižší pohotovostní hmotnosti. Je totiž o plných 101 kilogramů lehčí než Range Rover Sport a na Audi Q7 ztrácí dokonce 188 kilogramů. Volkswagen je zároveň také nejrychlejší, nejlevnější (byť ve srovnání s Audi Q7 ne o moc), ovšem spotřebou jej trumfuje Range Rover Sport s objemem motoru větším o 233 kubických centimetrů.
Osmiválcová SUV na českém trhu - technická data | |||
Model | Audi Q7 | Range Rover Sport | Volkswagen Touareg |
Motor | 4.2 TDI | 4.4 SDV8 | 4.2 TDI |
Zdvihový objem [cm3] | 4134 | 4367 | 4134 |
Válce/ventily | 8/4 | 8/4 | 8/4 |
Největší výkon [kW/min] | 250/4000 | 250/3500 | 250/4000 |
Točivý moment [N.m/min] | 800/1750-2750 | 740/1750-2300 | 800/1750-2750 |
Převodovka | 8A | 8A | 8A |
Pohon | 4x4 | 4x4 | 4x4 |
Maximální rychlost [km/h] | 242 | 210/225* | 242 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 6.4 | 6.9 | 5.8 |
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] | 9.2 | 8.7 | 9.1 |
Pohotovostní hmotnost [kg] | 2485 | 2398 | 2297 |
Cena [Kč] | 1.896.900 | 2.316.303 | 1.846.900 |
*S paketem Dynamic za 63.153 Kč |
Výbavy a ceny
Stejně jako v dřívějším článku, kde jsme porovnávali nejprodávanější luxusní SUV na českém trhu, si také nyní určíme výbavové prvky, které od takto střižených vozů očekáváme. Naše referenční konfigurace zahrnujme například vícezónovou klimatizaci, kožené čalounění, navigační systém, tažné zařízení, panoramatické střešní okno, vyhřívaná a odvětrávaná sedadla nebo vyhřívaný volant.
První nahlédnutí do ceníků porovnávaných modelů odhalilo nuance v nabídce výbav. Zatímco u Audi a Volkswagenu si pouze vyberete motor a následně požadované prvky, Range Rover Sport agregátu 4.4 SDV8 nabízí linie HSE a Autobiography. K oběma si můžete přiobjednat paket Dynamic za 63.153, respektive 49.610 korun, jehož součástí jsou 21“ kola s dvojitými paprsky, ozdobné hliníkové obložení a pedály nebo optimalizovaný výkon, díky čemuž dojde k navýšení maximální rychlosti z 210 na 225 km/h.
Osmiválcová SUV na českém trhu - srovnání výbav | |||
Model | Audi Q7 | Range Rover Sport | Volkswagen Touareg |
Motor | 4.2 TDI | 4.4 SDV8 | 4.2 TDI |
Výbava | * | HSE | * |
Cena | 1.896.900 | 2.316.303 | 1.864.900 |
Počet airbagů | 6 | 7 | 6 |
Adaptivní xenony | 13.000 | 43.802 | S |
Litá kola | 18" | 20" | 17" |
Samočinná klimatizace | S | S | S |
Vícezónová klimatizace | 19.200** | 18.271*/36.542** | 20.200** |
Kožené čalounění | 70.200 | S | 45.500 (Cool Exclusive) |
Navigační systém | 68.200 | S | 62.700 |
Vzduchové pérování | S | S | S |
Prémiová audiosoustava | 19.800 | 39.325 | 40.800 |
Vyhřívavá přední sedadla | 10.700 | 61.710*** | S pro Cool Exclusive |
Klimatizovaná přední sedadla | 25.300 | - | 17.600 |
Vyhřívaný volant | 8.900 | 5.566 | 8.700 |
Tažné zařízení | 22.100 | 36.421 | S |
Panoramatická střecha | 53.100 | 53.361 | 34.400 |
Bezklíčový vstup a startování | 28.700 | 30.855 | S |
Podélný střešní nosič | S | 16.262 | 8.800 |
Elektrické ovládání zádi | S | S | S |
Cena ve srovnatelné výbavě | 2.236.100 | 2.640.147 | 2.085.600 |
*Třízónová, **Čtyřzónová, ***Vyhřívaná a klimatizovaná přední i zadní sedadla |
Námi zvolená konfigurace kýžené výbavy pořadím cen porovnávaných modelů nezamíchala. Výsledná čísla navíc nemusejí být definitivní, protože jednotliví výrobci nabízejí například kožená sedadla, panoramatické střešní okno nebo lepší audiosoupravu v několika variantách. My jsme vždy sáhli po té nejdostupnější.
Zajímavé je ovšem srovnání Audi Q7 a Volkswagenu Touareg. Zatímco na začátku se jejich ceny lišily pouze o 32.000 Kč, dorovnáním výbavy se rozdíl zvýšil skoro na pětinásobek. Je to dáno bohatým základem Touaregu, díky kterému nepřiplácíte například za bezklíčové odemykání a startování, adaptivní světlomety nebo tažné zařízení pro přípojná vozidla o hmotnosti až 3.500 kilogramů.
Závěr
K dnešnímu srovnání výbav jsme již od začátku přistupovali s vědomím, že Range Rover Sport obhájí svou luxusní a také cenovou dominanci. Cílem však bylo ukázat, že ne všechny modely Volkswagenu lze považovat za „lidové“, a že i osmiválcový Touareg se může směle rovnat s nejlepšími jak výbavou, tak výkonem osmiválcové agregátu. I navzdory menším vnějším rozměrům navíc nezaostává nabídkou vnitřního prostoru ve všech směrech, byť na rozdíl od svých konkurentů nabízí maximálně pětimístné uspořádání interiéru.
Ze statistik Svazu dovozců automobilů nicméně vyplývá, že v těchto cenových relacích zájemci o luxusní SUV na úsporu pár desítek tisíc korun až tak nehledí a raději si připlatí za prestiž značky. V loňském roce se totiž pro Audi Q7 rozhodlo 424 zákazníků (celkově 18. místo mezi novými vozy s pohonem všech kol), což je o 104 více, než kolik zaujal Volkswagen Touareg (25. místo).
V jeho případě to však bezesporu způsobilo čekání zákazníků na modernizovanou verzi, která by tak letos mohla prodejní pozici Touaregu výrazně vylepšit. Dodáváme, že technika obou vozů je prakticky shodná, stejně jako kvalita použitých materiálů a dílenské zpracování. Naopak o Range Rover Sport byl ze tří porovnávaných automobilů nejmenší zájem – za 174 prodaných exemplářů mu v dané statistice náleží až 45. příčka.