Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Ilustrační foto
Ilustrační foto
Ilustrační foto
Ilustrační foto
33 Fotogalerie

Má u nás šanci sdílení aut? Vousatá novota vs. česká tradice

David Šprincl

Sdílení aut je stejně staré jako Svět motorů. Proč se mu v Česku nedaří tak, jak mnozí před lety plánovali?

Carsharing, jinak i car sparing – česky sdílení aut – je tu s námi stejně dlouho jako Svět motorů. Kolem tři čtvrtě století.

Objevil se ve švýcarském Curychu, kde v roce 1948 vznikla společnost Selbstfahrergemeinschaft, známá též jako Sefage. Její členové byli motivováni ke sdílení aut čistě ekonomickými důvody: lákalo je využívání vozu, ale nemohli si dovolit pořídit vlastní. Následoval třeba ProcoTip ve Francii 1971, leč skončil bankrotem do dvou let. Poté pokračoval evidentně úspěšnější Witkar v Nizozemsku v období 1974-1988.

Opravdový boom nastal koncem předešlého století. V Česku sdílení aut motoristé méně či více zkoušejí od minulého desetiletí. Poslední dobou se nám ve schránce Světa motorů množí tiskové zprávy, jak se mu v tuzemsku daří a čísla procentuálně rostou.

Upřímně: není to tak horké. A koronavirus, k tomu důsledky akce Ukrajina, dále inflace, nebývalé potíže ve výrobě nových aut – to všechno má na vynález zvaný sdílení aut devastující vliv. Ale postupně.

Video placeholder
Skútry BeRider: Jak funguje nová sdílená doprava v Praze? • Zdroj: Auto.cz

Komunitní zahrádkáři

Principiálně dnes vedle sebe žijí dva základní typy carsharingu alias sdílení.

Tím prvním – a prapůvodním – je ten, kdy se několik jedinců v počtu x dohodne, že si společně koupí třeba x/4 aut, a podle toho, jak budou k dispozici, je každý z těch x může užívat. Domluví si povinnosti péče o vozidlo, způsob předávání, servis, tankování… Říká se tomu P2P (peer-to-peer), tedy sdílení mezi jednotlivými uživateli. Je to v podstatě něco jako komunitní zahrádka nebo družstevní vlastnictví se vším dobrým i zlým, co k věci patří.

„Auta od jiných uživatelů se zpravidla půjčují na dovolenou či na víkend, kdežto druhá forma, o níž bude řeč, se častěji využívá k pohybu po městě jako náhražka taxi nebo MHD,“ vysvětluje Petr Dörner, který P2P carsharing rozjížděl pár let zpátky ve Škodě Auto DigiLab.

Tento článek je součástí balíčku AUTO+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!