Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Má u nás šanci sdílení aut? Vousatá novota vs. česká tradice

Ilustrační foto
Ilustrační foto
Ilustrační foto
Ilustrační foto
33 Fotogalerie
David Šprincl
Diskuze (2)

Sdílení aut je stejně staré jako Svět motorů. Proč se mu v Česku nedaří tak, jak mnozí před lety plánovali?

Carsharing, jinak i car sparing – česky sdílení aut – je tu s námi stejně dlouho jako Svět motorů. Kolem tři čtvrtě století.

Objevil se ve švýcarském Curychu, kde v roce 1948 vznikla společnost Selbstfahrergemeinschaft, známá též jako Sefage. Její členové byli motivováni ke sdílení aut čistě ekonomickými důvody: lákalo je využívání vozu, ale nemohli si dovolit pořídit vlastní. Následoval třeba ProcoTip ve Francii 1971, leč skončil bankrotem do dvou let. Poté pokračoval evidentně úspěšnější Witkar v Nizozemsku v období 1974-1988.

Opravdový boom nastal koncem předešlého století. V Česku sdílení aut motoristé méně či více zkoušejí od minulého desetiletí. Poslední dobou se nám ve schránce Světa motorů množí tiskové zprávy, jak se mu v tuzemsku daří a čísla procentuálně rostou.

Upřímně: není to tak horké. A koronavirus, k tomu důsledky akce Ukrajina, dále inflace, nebývalé potíže ve výrobě nových aut – to všechno má na vynález zvaný sdílení aut devastující vliv. Ale postupně.

Video placeholder
Skútry BeRider: Jak funguje nová sdílená doprava v Praze? • Zdroj: Auto.cz

Komunitní zahrádkáři

Principiálně dnes vedle sebe žijí dva základní typy carsharingu alias sdílení.

Tím prvním – a prapůvodním – je ten, kdy se několik jedinců v počtu x dohodne, že si společně koupí třeba x/4 aut, a podle toho, jak budou k dispozici, je každý z těch x může užívat. Domluví si povinnosti péče o vozidlo, způsob předávání, servis, tankování… Říká se tomu P2P (peer-to-peer), tedy sdílení mezi jednotlivými uživateli. Je to v podstatě něco jako komunitní zahrádka nebo družstevní vlastnictví se vším dobrým i zlým, co k věci patří.

„Auta od jiných uživatelů se zpravidla půjčují na dovolenou či na víkend, kdežto druhá forma, o níž bude řeč, se častěji využívá k pohybu po městě jako náhražka taxi nebo MHD,“ vysvětluje Petr Dörner, který P2P carsharing rozjížděl pár let zpátky ve Škodě Auto DigiLab.

Tento článek je součástí balíčku AUTO+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!

Vstoupit do diskuze (2)