MAN City Truck: Koncept tahače poháněný elektřinou
Od roku 2009 pracuje MAN Truck & Bus na nových koncepcích pohonu užitkových vozidel pro rozvoz zboží a svoz odpadu ve městech. Právě ta stále častěji řeší jakým způsobem dosáhnout lepšího ovzduší a přívětivějšího prostředí pro své obyvatele.
V souvislosti s tím byl již v roce 2012 představen MAN Metropolis pro svoz komunálního odpadu, který byl primárně poháněn elektromotorem, ale v okamžiku kdy byla vyčerpána energie z baterií, nastoupil malý vznětový motor v roli generátoru.
Nyní MAN Truck & Bus na tento automobil navazuje zcela novým konceptem elektromobilu City Truck. Ten má díky nulovým emisím škodlivých výfukových plynů v místě provozu a velmi nízkému provoznímu hluku představovat ideální tahač pro rozvoz zboží do supermarketů umístěných v centrech městech.
Základem pro koncept se stal sériový tahač návěsů TGS 4X2 BLS-TS s celkovou přípustnou hmotností 18 tun, jehož konvenční pohonný systém nahradil elektromotor o výkonu 250 kW a točivém momentu 2700 N.m. Elektřina slouží u tohoto konceptu i k pohonu posilovače řízení, vzduchového kompresoru, hydrauliky a dalších pomocných systémů.
Potřebnou energii poskytuje trojice lithium-iontových baterií s kapacitou 35,3 kWh. Ty jsou umístěný v prostoru pod podlahou kabiny, který jim uvolnil vznětový motor. Hmotnost baterií je tedy umístěna nad přední nápravou, což umožňuje plně využít nosnost zadní nápravy pro užitečné zatížení návěsem s nákladem.
V závislosti na zatížení vozidla a profilu trasy, po níž se má vozidlo pohybovat, se má dojezd pohybovat od 50 do 150 km. Dobíjení baterií na plnou kapacitu má z běžné sítě probíhat přes noc, ale má být možné je dobíjet i rychlonabíječkou během přestávek při nakládce a vykládce zboží. MAN City Truck je pro zvýšení svého dojezdu vybaven i systém rekuperace kinetické energie.
Pro případy prodloužení dojezdu je možné umístit další čtyři sady baterií s kapacitou 35,3 kWh po stranách rámu tahače, kde ovšem mohou umístěny i palivové články nebo malý spalovací motor sloužící jako generátor.
V kabině konceptu je umístěn barevný displej, který řidiče informuje o aktuálním stavu nabití baterií, využití elektrické energie či režimu nabíjení.
MAN City Truck má posloužit při vývoji alternativních pohonných systémů své značky. Společnost MAN Truck & Bus v souvislosti s ním uvádí, že hodlá nejpozději v roce 2018 představit předsériové provedení městského elektrického autobusu, jehož produkce se pak má rozběhnout před rokem 2020.