Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

MAN City Truck: Koncept tahače poháněný elektřinou

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (4)
Společnost MAN Truck & Bus na letošním IAA v Hannoveru představila řadu novinek a jednou z nich se stal elektřinou poháněný tahač City Truck.

Od roku 2009 pracuje MAN Truck & Bus na nových koncepcích pohonu užitkových vozidel pro rozvoz zboží a svoz odpadu ve městech. Právě ta stále častěji řeší jakým způsobem dosáhnout lepšího ovzduší a přívětivějšího prostředí pro své obyvatele.

V souvislosti s tím byl již v roce 2012 představen MAN Metropolis pro svoz komunálního odpadu, který byl primárně poháněn elektromotorem, ale v okamžiku kdy byla vyčerpána energie z baterií, nastoupil malý vznětový motor v roli generátoru.

Nyní MAN Truck & Bus na tento automobil navazuje zcela novým konceptem elektromobilu City Truck. Ten má díky nulovým emisím škodlivých výfukových plynů v místě provozu a velmi nízkému provoznímu hluku představovat ideální tahač pro rozvoz zboží do supermarketů umístěných v centrech městech.

Základem pro koncept se stal sériový tahač návěsů TGS 4X2 BLS-TS s celkovou přípustnou hmotností 18 tun, jehož konvenční pohonný systém nahradil elektromotor o výkonu 250 kW a točivém momentu 2700 N.m. Elektřina slouží u tohoto konceptu i k pohonu posilovače řízení, vzduchového kompresoru, hydrauliky a dalších pomocných systémů.

Potřebnou energii poskytuje trojice lithium-iontových baterií s kapacitou 35,3 kWh. Ty jsou umístěný v prostoru pod podlahou kabiny, který jim uvolnil vznětový motor. Hmotnost baterií je tedy umístěna nad přední nápravou, což umožňuje plně využít nosnost zadní nápravy pro užitečné zatížení návěsem s nákladem.

V závislosti na zatížení vozidla a profilu trasy, po níž se má vozidlo pohybovat, se má dojezd pohybovat od 50 do 150 km. Dobíjení baterií na plnou kapacitu má z běžné sítě probíhat přes noc, ale má být možné je dobíjet i rychlonabíječkou během přestávek při nakládce a vykládce zboží. MAN City Truck je pro zvýšení svého dojezdu vybaven i systém rekuperace kinetické energie.

Pro případy prodloužení dojezdu je možné umístit další čtyři sady baterií s kapacitou 35,3 kWh po stranách rámu tahače, kde ovšem mohou umístěny i palivové články nebo malý spalovací motor sloužící jako generátor.

V kabině konceptu je umístěn barevný displej, který řidiče informuje o aktuálním stavu nabití baterií, využití elektrické energie či režimu nabíjení.

MAN City Truck má posloužit při vývoji alternativních pohonných systémů své značky. Společnost MAN Truck & Bus v souvislosti s ním uvádí, že hodlá nejpozději v roce 2018 představit předsériové provedení městského elektrického autobusu, jehož produkce se pak má rozběhnout před rokem 2020.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (4)
Avatar - wakantanka
9. 10. 2016 12:54
Re: Neviem ci je to spravna cesta
Netreba ale zabúdať, že existujú mestá či metropoly s počtom obyvateľov vyšším ako má celé Slovensko dohromady, na ďaleko menšej ploche. Teda nutnosť zásobovať v takýchto aglomeráciách zmysel elektrotrucku dáva. Nehovoriac o možnosti dobíjať počas vykládky, pri spojení s minimálnou hlučnosťou možnosť aj zásobovať v obytných štvrtiach aj v noci atď. Na diaľkovú prepravu je to samozrejme nezmysel, ale na rozvoz zo skladu na okraji veľkomesta to bude v pohode.
Re: Neviem ci je to spravna cesta
Tak toto má skôr zmysel pre rozvážkovú dopravu, z prekladiska kontajnerov alebo skladu na miesto určenia v rámci mesta alebo priemyselného parku.
9. 10. 2016 08:46
Re: Neviem ci je to spravna cesta
Tak důležitá je asi poznámka že je možné umístit další čtyři sady baterií po stranách rámu tahače. Bez nich to samozřejmě nemá význam vůbec, s nimi ale zase ztrácí význam informace že hmotnost baterií je umístěna nad přední nápravou pro plné využití nosnosti zadní nápravy
9. 10. 2016 08:29
Neviem ci je to spravna cesta
Ak teda vyrobca uvazuje tahac + naves, tak celkova suprava nalozena ma 40t.
Uvadzat dojazd 50-150km podla profilu trasy.........

Len zopar postrehov:

1.) Kto prevadzkuje kamion na 50-100km jazdy........
2.) Snad mi nechce nikto tvrdit, ze na rozvoz iba v meste sa pouziva kamion.....
3.) Aj Lidl ked ma zasobvanie kamionom, tak kamion nejazdi iba v jednom meste, ale po jednotlivych prevadzkach po mestach cize najazd zase nevyhovuje.....
4.) Co take pouzitie v Skandinavii (nerealne) ............
5.) Aky bude u nas dojazd v zime znizena kapacita baterie + vacsie jazdne odpory ........... aky bude teda dojazd 30-60km...................
6.) Akoze vyrobu el. energie mame s 0 emisiami.....................
7.) Co s akumulatormi a ich recyklacia po zivotnosti......................

atd.........

Ked sa pozrieme na znecistovanie emisiami vo svete v doprave, tak zistime, ze je to uplne minimum......... najvacsi znecistovatel je priemysel v oblastiach, kde je im to ukradnute...........
Ked zoberiem kamionovu dopravu na Slovensku co tvori najvacsi tranzit...... Prejazd kamionov cez republiku, dodavky od subdodavatelov do automobiliek, prevoz veci z jedneho konca na druhy cez republiku. Aky je percentualny podiel kamionov jazdiacich v meste denne cca do 100km, takmer ziadny...............

Cize toto je zase poloslepa ulicka, bez nejakeho hromadneho zavadenia...... Keby sa radsej niekto zacal zaoberat napr. vodikovym pohonom. Ano to by nebol biznis taky ako je dnes energia, to je o niecom inom uz.
Ide skutocne o ekologiu ........................................…