MAN Lion's City Hybrid: Hybrid znamená o třetinu nižší spotřebu
Výrobce nákladních automobilů a autobusů na letošním IAA v Hannoveru představil vedle řady novinek i produkční provedení městského autobusu MAN Lion's City Hybrid s hybridním pohonem v sériové podobě. Zákazníci v Evropě jej již mohou objednávat.
Jeden z prvních prototypů hybridního autobusu MAN Lion's City Hybrid byl již v roce 2001 testován na běžných linkách v Norimberku. Od té doby byla řada dalších prototypů nasazena do běžného provozu v Německu, Francii a Španělsku. Během testování v reálném provozu dosáhl hybridní autobus snížení spotřeby paliva o 30 % ve srovnání s konvenčním městským autobusem. Právě tento výsledek přispěl k rozhodnutí spustit sériovou produkci.
Sériové provedení autobusu MAN Lion's City Hybrid vstupuje na trh s celkovou délkou 11.980 mm, šířkou 2500 mm, výškou 3300 mm a rozvorem náprav 5875 mm. Od svých konvenčních příbuzných se liší pohonným systémem. Pohyb autobusu má na starosti dvojice elektromotorů. Každý z nich disponuje výkonem 75 kW a společně produkují maximální točivý moment 3000 Nm. Proto se autobus obejde bez konveční převodovky.
Při zpomalování fungují elektromotory jako generátory a transformují pohybovou energii na elektrickou. Ta je ukládána v šesti modulech označovaných jako Ultracap, uložených na střeše autobusu pod aerodynamickým krytem. Ultracap jsou v podstatě kondenzátory, které mají ve srovnání s bateriemi řadu výhod v podobě vysoké hustoty energie, extrémně rychlého příkonu, dlouhé životnosti, spolehlivosti a vysoké účinnosti.
Při využití energie z Ultracap modulů může autobus ujet až 200 metrů pouze na elektrickou energii. Potom se automaticky spustí vznětový motor v zádi autobusu, který slouží jako generátor.
Autobus je vybaven šestiválcem MAN D0836 LOH CR MAN PURE DIESEL EEV o objemu 6,9 litru s výkonem 184 kW (250 k) při 2300 min-1 a točivým momentem 1050 Nm dostupným od 1200 do 1750 min-1.
Tento motor je vybaven vstřikováním paliva common-rail a v souladu s emisní normou EEV je vybaven řízeným CRTec filtrem pevných částic, který zbavuje výfukové plyny až 99 % sazí.
Elektronika řídící chod motorů, přesuny energie a řadu dalších činností a funkcí, mezi které patří i start-stop systém, je výsledkem vývojové práce inženýrů společnosti MAN.
Městský autobus MAN Lion's City Hybrid s kapacitou 28 sedících a 49 stojících cestujících má nabídnout stejný komfort cestování jako jeho konvenční příbuzní.
Součástí jeho výbavy je proto klimatizace, jejíž kompresor pohání elektřina. Klimatizace díky tomu může pracovat, i když je dieselový motor hybridní soustavou vyřazen z činnosti.