Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Maranello hostilo rekordní počet vozů značky Dino

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Šestiválce a osmiválce vozů značky Dino zněly naplno v Maranellu v rámci setkání majitelů těchto vozů při návštěvě mateřské automobilky Ferrari a jejího testovacího okruhu i továrního muzea.

Do Maranella přijelo více než 150 vozů značky Dino, aby se zde 30. června letošního roku zúčastnilo setkání věnovanému 50. výročí zahájení výroby prvního sériového modelu této značky, jímž bylo Dino 206 GT.

První zastávkou úctyhodné kolony elegantních sportovních vozů se stalo muzeum v Maranellu a potom následovala projížďka po okruhu Fiorano, kterou všechny vozy absolvovaly společně. Další část programu pak představovala speciální prohlídka automobilky Ferrari.

Značku Dino používal Enzo Ferrari nejprve pro závodní motory a menší sportovní prototypy. Jednalo se vlastně o přezdívku jediného manželského syna zakladatele slavné automobily. Alfredovi říkali doma Alfredino nebo jen zkráceně Dino.

Tento nadějný konstruktér bohužel zemřel 30. května roku 1956 v pouhých čtyřiadvaceti letech na svalovou dystrofii. Enzo Ferrari byl jeho smrtí zdrcen a právě na jeho počest stvořil značku Dino, která byla spojena především s šestiválcovými a menšími motory, jejichž zastáncem byl právě Alfredo.

Prvním sériovým vozem značky Dino se stal již zmiňovaný model 206 GT. Premiéra kupé s karoserií, kterou ve studiu Pininfarina navrhl Leonardo Fioravanti a výhradně z hliníku vyráběl Scaglietti se odehrála na autosalonu v Turíně v listopadu roku 1967.

Sériová výroba se rozběhla v následujícím roce a na trh vstoupilo 4150 mm dlouhé dvoumístné kupé s pohotovostní hmotností okolo 900 kg, které mělo před zadní nápravou uložen vidlicový šestiválec o objemu necelých dvou litrů, disponující výkonem okolo 132 kW (180 k).

Na konci šedesátých let se představil nástupce v podobě modelu 246 GT s motorem o objemu necelých 2,5 litru, který se dočkal i verze s odnímatelnou střechou a označením GTS. Výroba tohoto Dina skončila v roce 1974.

Vedle dvoumístných modelů s vidlicovými šestiválci se značkou Dino mohlo od roku 1973 pochlubit i čtyřmístné kupé 308 GT4, které bylo poháněno vidlicovým osmiválcem o objemu 3,0 l, resp. 2,0 l v provedení 208 GT4. Tento model měl karoserii navrženou ve studiu Bertone a udržel se v nabídce až do roku 1980, i když od roku 1976 již pod značkou Ferrari.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)