Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Marchionne: Neúspěch v USA by znamenal uzavření italských továren

David Bureš
Diskuze (30)
Uzavření hrozí dvěma italským závodům Fiatu – turínskému Mirafiori a Cassinu ve střední Itálii.

Koncern Fiat si slibuje vysoké prodeje na oživeném americkém trhu, který se vzpamatoval z nedávné hospodářské krize. Šéf Fiatu Sergio Marchionne dokonce prohlásil, že pokud se Fiatu nebude ve Spojených státech dařit, bude koncern nucen uzavřít své dvě továrny v Itálii.

Marchionne odmítl sdělit, které závody by mohly být v takovém případě uzavřeny. Podle automobilového serveru Automotive News Europe však případné uzavření hrozí továrnám Mirafiori v Turíně a Cassino ve střední Itálii.

Závod Mirafiori má roční kapacitu 200 tisíc automobilů, aktuálně se zde vyrábí Alfa Romeo MiTo a Lancia Musa. Od roku 2014 se tu má vyrábět i nový crossover značky Jeep, který bude prodáván ve Spojených státech, v Evropě i na dalších trzích. Od chystaného Jeepu bude odvozen i kompaktní crossover s logem Fiatu, který nahradí současné Sedici. Koncern plánuje, že ročně bude dohromady prodávat 280 tisíc exemplářů těchto dvou vozů.

V továrně Cassino se za rok může vyrobit až 300 tisíc vozů. V současnosti zde vznikají Alfy Romeo Giulietta, Fiaty Bravo a Lancie Delta. Příští generace Giulietty se má prodávat i ve Spojených státech, díky čemuž má vzrůst počet prodaných exemplářů tohoto automobilu.

Továrny Chrysleru ve Spojených státech pracují na plný výkon. Třetinu automobilů prodaných v USA koncern vyrábí ve svých závodech v Mexiku, Evropě a Kanadě. Právě poptávka na americkém trhu je podle Marchionneho šancí pro italské továrny, v nichž by mohla vzrůst výroba.

Marchionne je spokojen s novou smlouvou s italskými odbory, která podle něj umožní Fiatu vyvážet auta do USA. Součástí této smlouvy je více směn v jednom týdnu a kratší přestávky.

Na americký trh se příští rok vrátí Alfa Romeo. Americké zákazníky má lákat nové SUV, které se však podle loňských zpráv bude vyrábět v Detroitu. V roce 2014 má nabídku této značky rozšířit sporťák 4C a model střední třídy Giulia.

Na druhou stranu je Marchionne velice skeptický ohledně dalšího vývoje v Evropě. Šéf Fiatu neočekává, že by se situace na starém kontinentu do roku 2014 zlepšila. V loňském roce Fiat v Evropě prodělal 500 milionů euro.

David Bureš
Diskuze (30)
28. 2. 2012 00:40
Re: bitter sweet comedy
Právě proto, že v nich vyrábí současné modely, kterých není moc, tak ty továrny nejsou využity a proto prodělávají. Právě dovoz na další trhy je to, co je může zachránit. A pokud se to nepovede, pak je na řadě klidně i zavření.

Ale nebuďme tak pesimističtí - jeho vyjádření směřují hlavně k Italům a těm továrnám, aby se tam zvedla produktivita. Je to prostě politická výhrůžka, nic víc. V příštích letech se tam mají vyrábět nové modely a tak lze čekat nárůst produkce. V současnosti toho opravdu moc nemají a proto taky jsou prodeje tam, kde jsou.

Marchione pozvedl FIat do kladbných čísel i mimo jiné proto, že modely. které byly propadáky, tak nemilosrdně odstřelil. Toto mohlo fungovat krátkodobě, ale nyní sklízí toto ovoce - z dlouhodobého hlediska to nemůže fungovat. Potřebuje další modely. Do toho mu vlezla koupě Chrysleru, takže se vše točilo kolem něj a nové modely Fiatu se tak pozdržely. Ale opět - z dlouhodobého hlediska je koupě Chrysleru a výroba více modelů pod více značkami v podstatě se stejným vnitřkem aut to, co může oba dva zachránit. Nejde jen o Fiat, ten bude stále hrát prim jen v Evropě a jižní Americe. V budoucnu čekám spíše nárůst nabídky Alfy a Lancie, vše ve spolupráci S Jeepem a Chryslerem. To samé přece dělá Škoda, Seat a spol. a nikomu to nepřijde divné. A že pár "znalých" lidí nemůže zkousnout, že Lancia bude do budoucna hrát roli subprémiového auta narozdíl od sportovního ala stará Delta, je jejich problém.

Prostě se smiřme, že do budoucna tu opravdu zbude jen pár koncernů. Ostatně, zapadá to do filosofie dnešního korporátního světa - přes vyumělkovanou konkurenci a iluzi rozdílných vozů se budou šéfové automobilek v zákulisí smát, jak nás pěkně vypekli. Ostatně stejně, jako to dělají už dávno bankéři. Jen ta Čína do toho moc nezapadá...

27. 2. 2012 23:31
Re: bitter sweet comedy
No, občas to tady má takovej hospodskej styl.... >:D
Avatar - white label
27. 2. 2012 23:21
Re: ALVWA ROMEO
Tobě snad nebylo nikdy "dobre VWPIČI", teda pokud jsi taky hetero... ;-) >:-[]
Avatar - white label
27. 2. 2012 23:19
Re: bitter sweet comedy
Na první pohled jsem se skoro lekl, že tvá reakce začína slovy: "Hele wolle a na rovinu..." >:D
27. 2. 2012 21:01
Re: ALVWA ROMEO
>:D Jo jo, zrovna u VW je něco špatně. Přečti si ještě jednou článek, podívěj se, co je v něm řečeno a pak se podívej jakého že koncernu je Sergio boss. No a pak zkus najít článek o VW, kde si nejsou jisti úspěchem/pozicí na evropském trhu a přemýšlejí o zavírání výrobních závodů.