Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Martin Prokop před Dakarem: Chci být do desítky

Michal Štěpanovský Michal Štěpanovský 5. 12. 2018
114
Zobrazit náhledy (114)
Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth
Nejkvalitnější přípravu v kariéře absolvoval před svým čtvrtým startem na Rallye Dakar automobilový jezdec Martin Prokop. Sedmý muž minulého ročníku slavné soutěže myslí znovu na první desítku v absolutním pořadí.

V průběhu roku startoval Prokop ve Světovém poháru cross-country (vytrvalostní soutěže), ve kterém dlouho bojoval o titul a nakonec skončil druhý. V lednu na Dakaru usedne do nového a výrazně vylepšeného vozu Ford Raptor a poprvé bude mít k dispozici i týmového kolegu, připraveného krýt mu záda a pomoct v případě problémů. Bude jím Tomáš Ouředníček, který byl jako navigátor Miroslava Zapletala sedmý na prvním Dakaru v Jižní Americe již v roce 2009. Trojlístek závodních speciálů v soupisce týmu MP-Sports doplňuje asistenční truck T4 s posádkou Filip Škrobánek, Petr Lesák a Radim Baculík.

„Když vidím, jaká konkurence na startu bude, tak cílem je desítka. I to je pořád těžko dosažitelná meta. Ještě nemám koule na to říct, že pojedu na pětku nebo na bednu. Vím, že jsme schopni zajet dílčí výsledky na menších závodech, ale na velké rallye nám ještě pořád něco chybí,“ míní Prokop.

Na Dakaru usedne do výrazně vylepšeného speciálu Ford. Vylepšené je rozložení váhy, výrazně výkonnější bude motor a nová je i elektronika. „Využili jsme zkušenosti, které jsme v závodech získali. Použili naše myšlenky z rallyového speciálu WRC i z okruhů. Kluci říkali, že teď auto vypadá spíše jako speciál DTM než jako gazík, se kterým jsme jezdili doposud," usmívá se Prokop. Ruku v ruce se snižováním hmotnosti šla i snaha o její výhodnější rozložení a snížení těžiště vozu. To se posunulo o několik milimetrů níže, což představuje lepší stabilitu ve vysokých rychlostech a v extrémních náklonech. Podařilo se také zlepšit aerodynamiku a chlazení převodovky.

Prokopův starý vůz, se kterým závodil letos, bude na Dakaru řídit Tomáš Ouředníček, s nímž domluvil na spolupráci. „Tomáš mi bude krýt záda, ale určitě to pro něj není povel, aby jel pomalu. To pak člověk v písku hned zapadne. Musí z auta ždímat, co to jde,“ řekl Prokop, který v minulosti několikrát mluvil o tom, že k úspěchu potřebuje i kolegu, jenž by v závodě jel jako rychlá asistence. „Pojede se mi samozřejmě lépe, protože musíme riskovat. I v místech, kde Tomáš nemusí. Abychom mohli zrychlit a jet agresivněji, tak musíme mít druhého do týmu,“ dodal Prokop.

Oba kolegy pojí zvláštní příběh, který se odehrál na dosud posledním odjetém Dakaru. Ouředníček odtáhl do cíle jedné z infarktových etap nepojízdný Ford Martina Prokopa a umožnil mu tak dokončit nejtěžší motoristický podnik planety. „Všichni víme a to, že jezdci z nejlepší dvacítky si vzájemně nepomáhají při vidině vlastního výsledku. Proto je pro nás skvělou zkušeností pomoc právě Tomáše, který u nás tehdy jako jediný zastavil, když se nám porouchal alternátor a Shrek se nadobro zastavil. Bez jeho odtahu k týmovým mechanikům bychom tam stáli ještě teď, vzpomíná Prokop.

Ouředníček absolvoval letošní jihoamerický Dakar spolu s navigátorem Davidem Křípalem v barvách mezinárodního týmu South Racing. Hned první velký závod sezony v Maroku však přinesl namísto obhajoby vítězství z předešlého roku velké zklamání. „V první rychlostní zkoušce jsme asi sto metrů před cílem vjeli stoosmdesátikilometrovou rychlostí do neoznačené díry a zastavili jsme se až po nekonečných čtrnácti vteřinách, během nichž šlo naše auto devětkrát přes střechu,“ popsal Ouředníček. Oba muži v kabině sice zázrakem přežili bez vážnějších zranění, jejich speciál Ford Ranger byl ale na odpis. Zatímco posádka byla v kondici, konkurenceschopný vůz k dispozici stále neměla. „Původně jsme chtěli auto opravit, ale natahovalo se to časově a chyběly i finance. Ve chvíli, kdy to vypadalo, že na Dakar, nepojedeme, přišla nabídka od Martina. Během několika dnů jsme si vyjasnili všechny zásadní věci,“ připomíná Ouředníček vznik spolupráce.

„Martin je velmi dobrý a zkušený jezdec, poskládal kolem sebe opravdu špičkový tým, který čítá 22 osob. Máme výborná auta a skvělý tým, Martin je neuvěřitelně dobrý v dunách a to se bude v Peru určitě hodit,“ říká Ouředníček, který se musel pro blížící se Dakar dočasně vyvázat ze smlouvy s mateřskou stájí South Racing. „Bylo to trochu choulostivé jednání, ale dohodli jsme se korektně,“ komentoval pilot.

Manažer týmu MP-Sports Quirin Müller dodává: „S Tomášem jsme během roku párkrát mluvili, když se byl podívat na několika letošních závodech, ale měl plány se svým týmem. Měli jsme rozjednáno několik dalších posádek, ale žádná z nich se nakonec nerozhoupala k tomu krýt Martinovi v lednu na Dakaru záda. Jsem rád, že jsme se s Tomášem spojili, i když na poslední chvíli. Věřím, že Martinovo původní osvědčené auto naši záložní posádku spolehlivě převeze přes duny a také že její služby Martin s Jendou nebudou tak úplně potřebovat. Tomáš s Davidem jim tak budou spíše psychickou oporou a novou jistotou za zády.“

Související články

Témata

Diskuse: Přidat názor

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku