Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Martin Vaculík a ojetá Škoda Superb: Na co si dávat pozor u jednotlivých generací?

Martin Vaculík
Diskuze (7)

Nová Škoda Super už je téměř za dveřmi, proto se Martin Vaculík podíval na trojici předchozích generací. Tradinčě nabízí pohled do historie, na silné i slabé stránky a doporučí i nejlepší motorizaci.

Škoda Superb 1. generace: Poslední někde živoří

První novodobý superb byl kontroverzní auto. Blízce příbuzný s Passatem B5, obraný však o všechny zajímavé verze. Na druhou stranu velmi kvalitně vyrobený. Kus, který by z někdejší kvality ještě něco předvedl, už však dnes nenajdete.

První novodobá generace (veterány z let 1934 až 1949 dnes vynechejme) nebyla ničím jiným než Volkswagenem Passat B5 nataženým o 10 centimetrů. Navíc nešlo o vývoj speciálně pro Škodovku – přesně takto prodloužený passat nabízel Volkswagen v Číně pod názvem Passat Lingyu. Stejná s passatem byla i palubní deska.

Delší, ale chudší

Zatímco velikostně si proti evropskému passatu polepšil, nabídka verzí nebyla ani na polovině. Předně chybělo kombi a sedan až do roku 2004 neměl ani sklopné zadní sedačky. Zájemci o luxusní škodovku mohli zapomenout i na čtyřkolky, což mrzelo opravdu hodně. V této generaci passatu byly totiž vynikající stálé se středovým diferenciálem Torsen, stejně jako celá platforma převzaté od Audi. Ty budou točit všemi koly, dokud auto úplně nestráví rez. A také jen se čtyřkolkami byla tehdy spojena víceprvková zadní náprava – předokolky si musely vystačit s vlečenou. A byly zde i jiné schválnosti – třeba oblíbený motor 1.9 TDI-PD/96 kW se musel v superbu spokojit s pětistupňovou převodovkou, kdežto passat jej servíroval se „šestikvaltem“. Z absence čtyřkolek pak vycházela i omezená paleta motorizací, když chyběly ty nejsilnější se čtyřkolkami nedílně spojené. Zvláštní benzinový motor 4.0 W8/202 kW superb moc nepostrádal, ale vrcholná varianta 2.5 V6 TDI o výkonu 132 kW mrzela hodně lidí.

Video se připravuje ...

Na klidnou jízdu

Prodloužený rozvor by mohl znamenat komfortnější jízdní vlastnosti. Bohužel v prvních letech 2001 až 2004 nebyl dostatečně kompenzován po stránce torzní tuhosti, takže se skelet na nerovnostech chvěl jak rosol. Mnohem víc než řidič to cítili zadní cestující, jejichž pohodlím se výrobce hodně zaklínal. Následné vyztužení skeletu pomohlo, ale ne úplně. S motorem podélně před nápravou a značnou nedotáčivostí superb nikdy autem na dynamickou jízdu nebyl. Na druhou stranu když se s ním jelo rozvážně, houpal se jak starý mercedes. Proto i takzvaný sportovní podvozek, zavedený do nabídky na poslední tři roky výroby, zákazníci vesměs ignorovali.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.

Martin Vaculík
Diskuze (7)

Doporučujeme

Avatar - Ozzman
23. 7. 2023 08:46
Re: Jo, tak si to premiove strcte
Dvojkovej za mne bylo auto stredni tridy jen vzhledem a delkou. Prostor pro nohy kralovsky, ale uzke auto. Na dalnici se kroutilo hlavne jako liftback a s diesly peiserne jizdni vlastnosti. Kombik jezdil trosicku lepe. Najeto desitky tisic km v predfl a pofl verzich s 2.0tdi.

Dobovym kralem mainstreamu bylo Mondeo mk4, ktere bylo dle mne lepsi ve vsem, hlavne v jizde a komfortu
23. 7. 2023 01:40
1.generace
Škoda že v textu chybí trochu info co proč a jak, je to takové neúplné až zavádějící. Že Superb I stál na platformě čínského passatu ví asi každý, stejně jako že to znamenalo rozříznutou a o 10cm nastavenou platformu B5. A na tom se to všechno točí - takovýto zásah se zásadně podepsal na torzní tuhosti karoserie, proto žádné kombi vůbec nepřipadalo v úvahu (i sedan se kroutil jak….), a i sedan musel mít pevnou zadní stěnu, která karoserii držela. Aby se dalo udělat sklápění sedadel, muselo se masivně vyztužovat jinde, především v prazích.
To samé technika - čtyřkolka nebyla opět kvůli rozříznuté platformě, a vrcholné tdi zase nemohlo být bez čtyřkolky.
22. 7. 2023 08:06
Re: Jo, tak si to premiove strcte
Jeste dodam ze 2.0 TSI je naprosto stejny motor, jen ma vetsi zdvih a tudiz objem. Trapi ho ale stejne problemy.
22. 7. 2023 08:05
Re: Jo, tak si to premiove strcte
Na Superbu2 1.8 TSI mam aktualne 357 tisic. Zatim to jezdi. Turbo je puvodni. Jednou probehla dekarbonizace hlavy a sani. Kontrukcni chyby samozrejme ma, zazrak to neni, ale kdyz o nich vis a upravis tomu servis, tak motor funguje. Diky tomu ze ma takovou spatnou povest jsem ho poridil pred 5 ti lety prave za hubicku ;-)
Avatar - Stejsn
22. 7. 2023 00:03
Re: Jo, tak si to premiove strcte
V dvojkovým 2.0TDI se mi na dálnici ve 120km/h přelomila klikovka. A nemělo to nijak moc najeho, koupeno nové.