Nová Škoda Superb poodhalena! Tradiční motory žijí, výkon chybět nebude
Mladoboleslavská automobilka začíná odhalovat novou generaci modelu Superb, která bude oficiálně představena v listopadu tohoto roku.
Na úvod si udělejme malé okénko do historie. Model Superb se v nabídce automobilky Škoda objevil poprvé v roce 1934 a v mnoha motorizacích i karosářských provedeních se vyráběl až do roku 1949. V roce 2001, po více než 50 letech od premiéry tohoto jména, byla představena první moderní generace modelu Škoda Superb, která se v roce 2006 dočkala modernizace.
Druhá generace byla představena v roce 2008 a poprvé přinesla verzi kombi. V roce 2015 následovala třetí generace, jejíž facelift z roku 2019 poprvé přinesl plug-in hybridní pohon do nabídky mladoboleslavské automobilky. Během letošního listopadu se pak dočkáme premiéra třetí generace, která slibuje ještě více prostoru a bezpečí. Navíc v kombinaci s pestrou nabídkou pohonných jednotek.
„Škoda Superb je již po desetiletí synonymem výjimečného komfortu, prostoru, nejmodernějších technologií a maximální bezpečnosti. Pro nadcházející generaci naší vlajkové lodi portfolia vozů se spalovacími motory jsme využili všech našich zkušeností, abychom všechny tyto vlastnosti ještě vylepšili. Nová čtvrtá generace modelu Škoda Superb dokonale doplní naše portfolio, které má pro každého zákazníka ten správný produkt,“ uvedl Klaus Zellmer, předseda představenstva společnosti Škoda Auto.
Výraznější design
Začněme tradičně u exteriéru, který je na prvních oficiálních fotkách důsledně maskován. Čtvrtá generace superbu by však měla zaujmout modernizovaným designovým jazykem (styl Modern Solid se objeví až na nových elektromobilech), novými světly a novými proporcemi. Ve srovnání s předchůdcem by tak novinka měla být větší, emotivnější a dynamičtější.
Vůz bude opět dostupný jako liftback i kombi, přičemž přední i zadní světla mají mít u obou variant dynamičtější a ostřeji řezaný vzhled. Zadní světla by měla být výrazně užší než u stávajícího modelu, jejich trojrozměrný vzhled by navíc měly umocnit nové krystalické prvky. Přední světlomety budou také ostřeji tvarované, rovněž nabídnou více krystalických prvků a dostupné budou ve dvou verzích.
Šestihranné Bi-LED moduly Matrix světlometů nově doplní barevný krystalický prvek nazvaný Crystallinium, jenž by měl evokovat barevné křišťálové sklo a světlometům by tak měl dodat nový vzhled. Zákazníci se navíc mohou těšit na klasické výbavové verze Sportline i Laurin & Klement, šest zcela nových barev karoserie nebo deset designů kol z lehké slitiny.
Moderní a prostorná kabina
Přepracován byl také interiér, který by měl nabídnout jasný důraz na potřeby zákazníka. Novinkou má být například chytrá kombinace manuálních ovladačů a digitálního ovládání prostřednictvím dotykové obrazovky, o které se automobilka zmiňovala již u modelu Kodiaq. Nový infotainment nabídne úhlopříčku až 12,9 palce a chybět nebude ani head-up displej. Volič převodovky se přesunul na sloupek řízení, díky čemuž nabídne středová konzola jednoduchý a čistý vzhled.
Po stránce prostoru se bavíme o zlepšení prakticky ve všech směrech, tedy s výjimkou šířky (-15 mm). Rozvor zůstal na původní hodnotě 2841 mm, liftback i kombi jsou ale delší i vyšší než v minulé generaci. Posádka se tak může těšit na více prostoru v kabině i větší zavazadelník. Liftback nově nabízí ve standardu 645 litrů, kombi až 690 litrů.
Srovnání rozměrů se současným modelem* | Škoda Superb | Škoda Superb Combi |
Délka [mm] | 4 912 (+43) | 4 902 (+40) |
Šířka [mm] | 1 849 (-15) | 1 849 (-15) |
Výška [mm] | 1 481 (+12) | 1 482 (+5) |
Rozvor [mm] | 2 841 | 2 841 |
Efektivní prostor pro hlavu vpředu [mm] | 1 049 (+11) | 1 049 (+7) |
Efektivní prostor pro hlavu vzadu [mm] | 986 (+6) | 1 008 (+8) |
Objem zavazadlového prostoru [l] | 645 (+20) | 690 (+30) |
* Předběžné hodnoty |
Pohonné jednotky
Nová generace modelu Superb bude dostupná s šesti pohonnými jednotkami, které by měly naplnit potřeby a očekávání snad všech typů zákazníků. Dva benzinové motory, dva vznětové motory a jeden plug-in hybrid nově doplňuje i mild-hybrid, tvořící základ nabídky. K dispozici bude opět i pohon všech kol, všechny motory jsou spojeny výhradně s automatickými převodovkami DSG.
Základní motorizací pro nový Superb se stane 1,5litrový čtyřválec 1,5 TSI mHEV, tedy s mild-hybridní asistencí, který nabídne nejvyšší výkon 110 kW (150 k). Motor z řady EA 211 Evo2 pracuje v úsporném Millerově cyklu, používá turbodmychadlo s proměnnou geometrií lopatek a je vybaven systémem automatického odpojování válců ACT+.
Plug-in hybridní pohonná jednotka opět pracuje s 1,5litrovým čtyřválcem TSI o výkonu 110 kW, doplněna je však o výkonnější elektromotor, se kterým nabízí kombinovaný výkon 150 kW (204 k). Podobně jako u minulé generace je plug-in hybrid spojen s šestistupňovou DSG převodovkou, kapacita baterie ale vzrostla z 12,7 kWh na 25,7 kWh, díky čemuž se dojezd prodloužil na více než 100 km.
Automobilka také zvýšila nabíjecí výkon střídavým proudem na 11 kW a nově umožňuje nabíjení stejnosměrným proudem s maximálním výkonem až 50 kW. Nabíjení z domácí zásuvky je pak stále možné při výkonu 2,3 kW. Palivová nádrž nového Superb iV má objem 45 litrů.
Vedle dvou elektrifikovaných pohonných jednotek nabídne nový Superb také dvě verze zážehového motoru 2,0 TSI o výkonu 150 kW (204 k) a 195 kW (265 k), zájemci o vznětový motor pak mají k dispozici vznětový motor 2,0 TDI v naladění na 110 kW (150 k) a 142 kW (193 k). Silnější verze vznětové i zážehové pohonné jednotky jsou spojeny s pohonem všech kol. Vyšší zážitek z jízdy pak slibuje nová generace adaptivního podvozku DCC.
Motor | Převodovka | Max. výkon [kW/k] |
Benzinový | ||
2,0 TSI | 7 st. DSG | 150/204 |
2,0 TSI | 7 st. DSG 4×4 | 195/265 |
Naftový | ||
2,0 TDI | 7 st. DSG | 110/150 |
2,0 TDI | 7 st. DSG 4×4 | 142/193 |
Plug-in hybrid | ||
1,5 TSI iV* | 6 st. DSG | 150**/204 |
* Pouze pro verzi kombi | ||
** Maximální kombinovaný výkon (kombinace spalovacího motoru a elektromotoru) |
Bezpečnější a praktičtější
Posun přišel také v oblasti bezpečnosti a asistenčních systémů. Čtvrtá generace superbu nabízí komplexně vylepšenou funkci Nouzového asistenta, vylepšený Asistent rozpoznání únavy řidiče a poprvé přináší funkci Asistence při průjezdu křižovatkou s funkcí Asistent při odbočování.
Asistent průjezdu křižovatkou pomocí senzorů v předním nárazníku monitoruje objekty a vozidla projíždějící křižovatkou a vydává akustická i vizuální varování na centrálním displeji. Asistent při odbočování pak při odbočování do vedlejších ulic varuje před možnou kolizí s protijedoucími vozidly, a pokud hrozí nebezpečí, automaticky zabrzdí. Systém Front Assist nově dává pozor na cyklisty a vylepšený panoramatický kamerový systém se dočkal vyššího rozlišení.
V oblasti pasivní bezpečnosti nabízí nový Superb celkem 10 airbagů. Součástí standardní výbavy jsou airbagy řidiče a spolujezdce, boční airbagy vpředu, dva hlavové airbagy, kolenní airbag řidiče a středový airbag mezi předními sedadly. Dva zadní boční airbagy jsou k dispozici na přání.
Automobilka navíc rozšiřuje nabídku populárních Simply Clever prvků na 28, přičemž některé jsou ve vozech Škoda zcela nové: unikátní elektricky ovládaná roleta sloužící jako kryt zavazadlového prostoru ve voze Superb Combi, středová loketní opěrka pro zadní sedadla s integrovaným držákem tabletu a dvojitá odkládací kapsa na zadní straně předních sedadel. Poprvé se navíc v Superbu objevuje i integrovaná nálevka ve víčku nádržky ostřikovačů.
„Nový Superb má vše, co je třeba k tomu, aby byl stejně úspěšný jako jeho předchozí generace. Bude k dispozici ve dvou karosářských verzích, z nichž obě nabídnou více vnitřního prostoru a místa nad hlavou. Kromě toho přinese nejmodernější bezpečnostní prvky a rozsáhlou nabídku asistenčních systémů. Tento vysoce atraktivní mix vlastností je důkazem velkých zkušeností našeho týmu technického vývoje, stejně jako skutečnost, že Škoda byla pověřena technickým vývojem jak nové generace modelu Škoda Superb, tak připravovaného modelu Volkswagen Passat,“ řekl Johannes Neft, člen představenstva společnosti Škoda Auto za oblast Technického vývoje.