Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nová Škoda Superb poodhalena! Tradiční motory žijí, výkon chybět nebude

Ondřej Mára
Diskuze (67)

Mladoboleslavská automobilka začíná odhalovat novou generaci modelu Superb, která bude oficiálně představena v listopadu tohoto roku.

Na úvod si udělejme malé okénko do historie. Model Superb se v nabídce automobilky Škoda objevil poprvé v roce 1934 a v mnoha motorizacích i karosářských provedeních se vyráběl až do roku 1949. V roce 2001, po více než  50 letech od premiéry tohoto jména, byla představena první moderní generace modelu Škoda Superb, která se v roce 2006 dočkala modernizace.

Druhá generace byla představena v roce 2008 a poprvé přinesla verzi kombi. V roce 2015 následovala třetí generace, jejíž facelift z roku 2019 poprvé přinesl plug-in hybridní pohon do nabídky mladoboleslavské automobilky. Během letošního listopadu se pak dočkáme premiéra třetí generace, která slibuje ještě více prostoru a bezpečí. Navíc v kombinaci s pestrou nabídkou pohonných jednotek.

Škoda Superb je již po desetiletí synonymem výjimečného komfortu, prostoru, nejmodernějších technologií a maximální bezpečnosti. Pro nadcházející generaci naší vlajkové lodi portfolia vozů se spalovacími motory jsme využili všech našich zkušeností, abychom všechny tyto vlastnosti ještě vylepšili. Nová čtvrtá generace modelu Škoda Superb dokonale doplní naše portfolio, které má pro každého zákazníka ten správný produkt,“ uvedl Klaus Zellmer, předseda představenstva společnosti Škoda Auto.

Video se připravuje ...

Výraznější design

Začněme tradičně u exteriéru, který je na prvních oficiálních fotkách důsledně maskován. Čtvrtá generace superbu by však měla zaujmout modernizovaným designovým jazykem (styl Modern Solid se objeví až na nových elektromobilech), novými světly a novými proporcemi. Ve srovnání s předchůdcem by tak novinka měla být větší, emotivnější a dynamičtější.

Vůz bude opět dostupný jako liftback i kombi, přičemž přední i zadní světla mají mít u obou variant dynamičtější a ostřeji řezaný vzhled. Zadní světla by měla být výrazně užší než u stávajícího modelu, jejich trojrozměrný vzhled by navíc měly umocnit nové krystalické prvky. Přední světlomety budou také ostřeji tvarované, rovněž nabídnou více krystalických prvků a dostupné budou ve dvou verzích.

Šestihranné Bi-LED moduly Matrix světlometů nově doplní barevný krystalický prvek nazvaný Crystallinium, jenž by měl evokovat barevné křišťálové sklo a světlometům by tak měl dodat nový vzhled. Zákazníci se navíc mohou těšit na klasické výbavové verze Sportline i Laurin & Klement, šest zcela nových barev karoserie nebo deset designů kol z lehké slitiny.

Moderní a prostorná kabina

Přepracován byl také interiér, který by měl nabídnout jasný důraz na potřeby zákazníka. Novinkou má být například chytrá kombinace manuálních ovladačů a digitálního ovládání prostřednictvím dotykové obrazovky, o které se automobilka zmiňovala již u modelu Kodiaq. Nový infotainment nabídne úhlopříčku až 12,9 palce a chybět nebude ani head-up displej. Volič převodovky se přesunul na sloupek řízení, díky čemuž nabídne středová konzola jednoduchý a čistý vzhled.

Po stránce prostoru se bavíme o zlepšení prakticky ve všech směrech, tedy s výjimkou šířky (-15 mm). Rozvor zůstal na původní hodnotě 2841 mm, liftback i kombi jsou ale delší i vyšší než v minulé generaci. Posádka se tak může těšit na více prostoru v kabině i větší zavazadelník. Liftback nově nabízí ve standardu 645 litrů, kombi až 690 litrů.

Srovnání rozměrů se současným modelem* Škoda Superb Škoda Superb Combi
Délka [mm] 4 912 (+43) 4 902 (+40)
Šířka [mm] 1 849 (-15) 1 849 (-15)
Výška [mm] 1 481 (+12) 1 482 (+5)
Rozvor [mm] 2 841 2 841
Efektivní prostor pro hlavu vpředu [mm] 1 049 (+11) 1 049 (+7)
Efektivní prostor pro hlavu vzadu [mm] 986 (+6) 1 008 (+8)
Objem zavazadlového prostoru [l] 645 (+20) 690 (+30)
* Předběžné hodnoty

Pohonné jednotky

Nová generace modelu Superb bude dostupná s šesti pohonnými jednotkami, které by měly naplnit potřeby a očekávání snad všech typů zákazníků. Dva benzinové motory, dva vznětové motory a jeden plug-in hybrid nově doplňuje i mild-hybrid, tvořící základ nabídky. K dispozici bude opět i pohon všech kol, všechny motory jsou spojeny výhradně s automatickými převodovkami DSG.

Základní motorizací pro nový Superb se stane 1,5litrový čtyřválec 1,5 TSI mHEV, tedy s mild-hybridní asistencí, který nabídne nejvyšší výkon 110 kW (150 k). Motor z řady EA 211 Evo2 pracuje v úsporném Millerově cyklu, používá turbodmychadlo s proměnnou geometrií lopatek a je vybaven systémem automatického odpojování válců ACT+.

Plug-in hybridní pohonná jednotka opět pracuje s 1,5litrovým čtyřválcem TSI o výkonu 110 kW, doplněna je však o výkonnější elektromotor, se kterým nabízí kombinovaný výkon 150 kW (204 k). Podobně jako u minulé generace je plug-in hybrid spojen s šestistupňovou DSG převodovkou, kapacita baterie ale vzrostla z 12,7 kWh na 25,7 kWh, díky čemuž se dojezd prodloužil na více než 100 km.

Automobilka také zvýšila nabíjecí výkon střídavým proudem na 11 kW a nově umožňuje nabíjení stejnosměrným proudem s maximálním výkonem až 50 kW. Nabíjení z domácí zásuvky je pak stále možné při výkonu 2,3 kW. Palivová nádrž nového Superb iV má objem 45 litrů.

Vedle dvou elektrifikovaných pohonných jednotek nabídne nový Superb také dvě verze zážehového motoru 2,0 TSI o výkonu 150 kW (204 k) a 195 kW (265 k), zájemci o vznětový motor pak mají k dispozici vznětový motor 2,0 TDI v naladění na 110 kW (150 k) a 142 kW (193 k). Silnější verze vznětové i zážehové pohonné jednotky jsou spojeny s pohonem všech kol. Vyšší zážitek z jízdy pak slibuje nová generace adaptivního podvozku DCC.

Motor Převodovka Max. výkon [kW/k]
Benzinový    
2,0 TSI 7 st. DSG 150/204
2,0 TSI 7 st. DSG 4×4 195/265
Naftový    
2,0 TDI 7 st. DSG 110/150
2,0 TDI 7 st. DSG 4×4 142/193
Plug-in hybrid    
1,5 TSI iV* 6 st. DSG 150**/204
* Pouze pro verzi kombi
** Maximální kombinovaný výkon (kombinace spalovacího motoru a elektromotoru)

Bezpečnější a praktičtější

Posun přišel také v oblasti bezpečnosti a asistenčních systémů. Čtvrtá generace superbu nabízí komplexně vylepšenou funkci Nouzového asistenta, vylepšený Asistent rozpoznání únavy řidiče a poprvé přináší funkci Asistence při průjezdu křižovatkou s funkcí Asistent při odbočování.

Asistent průjezdu křižovatkou pomocí senzorů v předním nárazníku monitoruje objekty a vozidla projíždějící křižovatkou a vydává akustická i vizuální varování na centrálním displeji. Asistent při odbočování pak při odbočování do vedlejších ulic varuje před možnou kolizí s protijedoucími vozidly, a pokud hrozí nebezpečí, automaticky zabrzdí. Systém Front Assist nově dává pozor na cyklisty a vylepšený panoramatický kamerový systém se dočkal vyššího rozlišení.

V oblasti pasivní bezpečnosti nabízí nový Superb celkem 10 airbagů. Součástí standardní výbavy jsou airbagy řidiče a spolujezdce, boční airbagy vpředu, dva hlavové airbagy, kolenní airbag řidiče a středový airbag mezi předními sedadly. Dva zadní boční airbagy jsou k dispozici na přání.

Automobilka navíc rozšiřuje nabídku populárních Simply Clever prvků na 28, přičemž některé jsou ve vozech Škoda zcela nové: unikátní elektricky ovládaná roleta sloužící jako kryt zavazadlového prostoru ve voze Superb Combi, středová loketní opěrka pro zadní sedadla s integrovaným držákem tabletu a dvojitá odkládací kapsa na zadní straně předních sedadel. Poprvé se navíc v Superbu objevuje i integrovaná nálevka ve víčku nádržky ostřikovačů.

Nový Superb má vše, co je třeba k tomu, aby byl stejně úspěšný jako jeho předchozí generace. Bude k dispozici ve dvou karosářských verzích, z nichž obě nabídnou více vnitřního prostoru a místa nad hlavou. Kromě toho přinese nejmodernější bezpečnostní prvky a rozsáhlou nabídku asistenčních systémů. Tento vysoce atraktivní mix vlastností je důkazem velkých zkušeností našeho týmu technického vývoje, stejně jako skutečnost, že Škoda byla pověřena technickým vývojem jak nové generace modelu Škoda Superb, tak připravovaného modelu Volkswagen Passat,“ řekl Johannes Neft, člen představenstva společnosti Škoda Auto za oblast Technického vývoje.

Ondřej Mára
Diskuze (67)

Doporučujeme

Avatar - Mokrous
24. 7. 2023 11:24
Re: Tak a teď plivejte na VW
Nepamatuju si, jak má DQ200 řešený software plachtění, ale já když chci, aby mi to brzdilo motorem a neplachtilo, tak to můžu ovlivňovat na milión způsobů.
V režimu ECO to plachtí pořád, ale v něm nejezdím nikdy. V režimu "S" to zase neplachtí vůbec.
Jenže v režimu "D" záleží na tom, jak pustím plyn. Když rychle, tak drží kvalt, když pomalu a jemně, tak plachtí (do rychlosti 130-135 km/h - vejš už neplachtí nikdy a vždy brzdí motorem).
Pak samozřejmě existuje x dalších způsobů, jak hodit kvalt. Můžu ťuknout do brzdy, můžu ťuknout do pádla pod volantem, můžu ťuknout do páky k sobě a hodit to do "S" a pak klidně hned zpět. A nemusím se složitě přepínat do manuálního módu a soustředit se na to a pak ho zase zrušit.
A tak dále...
Prostě základ je svoje auto znát a vědět co a jak funguje.
Když to někdo neví a ignoruje, blbě si auto naspecifikuje, často střídá víc aut a pohonů a navíc nemá cit a stojí na tom jako na rýči, tak potom bohužel asi musí už jen nadávat.
Avatar - Mokrous
24. 7. 2023 11:14
Re: Tak a teď plivejte na VW
Podle místních diskutérů se zdá, že jsem jediný v EU, kdo má funkční DSG. Mám sice 147kW, ale ani v "S" mi to nevytáčí zbytečně vysoko. V podstatě někdy jedu celou cestu na "S", protože zapomenu, že to tam mám. Nepadá to pod cca 1.500 - 1.600 ot./min. a přitom to vůbec nevytáčí nesmyslně vysoko. "S" mi funguje téměř tak, jako bych řadil já, kdyby se mi chtělo tak často řadit.
Já jsem totiž rád, že za mne DSG kvedlá jak je potřeba a že to nemusím dělat já.
24. 7. 2023 10:16
Re: Tak a teď plivejte na VW
to co popisuje mokrous 100% zhoduje co ja zazivam s kamiq 1.5 tsi a suchym DSG. opakujem, suche DSG a nemam fakt ziadnu vytku okrem rozjazdov - ale aj to sa da naucit .V dcku pri ustalenej jazde a potrebe prudkej akceleracie stlacim plyn cca do polky podradi o jeden stupen. ak chcem akcelerovat z miesta prudsie, tak Skovy rezim a radi to okolo 3500 rpm bez trhnutia krasne plynulo hadze rychlost za rychlostou.
Jedine co robim ja, kedze mam este povodnu paku s manulanym rezimom posunutim vpravo, ak viem ze budem brzdit motorom, tak mu dam manualny rezim pred brzdenim, aby podrzal rychlost a brzdil motorom

Podla mna ty tlacis kickdown a vtedy to auto vazne huci a velmi nejde. Tieto 1.5 tsi proste su robene ako "dizle" najlepsie sa citia tak do 4500rpm (tusim ze vdedy mi uz ukazuje aj plny vykon 110kw na digitalnom stite), potom to uz len huci ako vysavac.A to iste mam aj so 6st DQ250 a 140kw tdi v sup III. kickdown tam nema zmysel. 206kw TSI uz je samozrejeme o niecom uplne inom, tam to s kickdownom ide ako ma
24. 7. 2023 07:29
Re: Tak a teď plivejte na VW
Ano O4 s 2.0 TDI a Karoq 1.5 TSI, tam je to musim rict jeste vyrazne otravnejsi. Ale u obou aut jsem si to na dalnici nakonec hodil do manualu, protoze me nebavilo poslouchat jak ta prevodovka blbe voli kvalty.

Ano DSG je nastaveny tak aby dusilo motor a ten tak mel za kazdou cenu co nejnizsi emise. To prestane nastesti platit kdyz chces zrychlit a slapnes na plyn, ale to zase prevodovka podradi nesmyslne moc dolu a necha motor tocit a rvat. Obcas podradi tak moc dolu ze si to za par vterin rozmysli a hodi tam kvalt nahoru. V manualnim modu menim prevody tak o 50-60% mene casto nez to dela automatika a nemusim poslouchat tak casto vytoceny nebo zase brutalne podtoceny motor. Nebavi me vycitavy pohled posadky co to delam a proc to tak tocim, kdyz chci jen zrychlit zpatky na 140-150 ze zuzeni. Dat tam S je vubec mizerie. To toci motor nesmyslne moc porad. Idealni vidim prepnout na manual a radit si padlama.
Avatar - Emel
23. 7. 2023 21:31
Re: V pořádku
Co se ergonomie týče, cítím prvky sebereflexe... co se popisovalo u Kodiaqu znělo - v rámci možností - přijatelně, jako že pochopili, že vše přes dotykáč není optimum.
Objednáním současné nic nezkazíš, ta nová bude sotva znatelně lepší (motory jsou lehce slabší, ceny budou podle mě lehce vyšší)... zbývá podvozek, kde byly nějaké rezervy a třeba DCC Pro by mohlo být argument.