Martin Vaculík a RAM 1500 s novým šestiválcem. Nahradí poctivé V8 Hemi?
Loňské video, v němž Martin Vaculík otestoval velký americký pick-up RAM s motorem 5.7 V8 Hemi patří k vůbec nejúspěšnějším na yotube kanále Auto CZ. Nikomu nevadilo, že v tu chvíli šlo vlastně o již vyběhlou verzi, neboť ta aktuální měla pohon e-Torque kombinující osmiválec s mild-hybridem.
Nyní Martin Vaculík získal k testu zcela aktuální provedení pro rok 2025, kde již místo slavného OHV Hemi pracuje nový řadový šestiválec Hurricane s hliníkovým blokem, vačkovými hřídelemi vyráběným hydroformingem, vodou chlazenými výfukovými svody a vodním mezichladičem stlačeného vzduchu.
Vrcholná varianta tohoto motoru, kde dvojice turbodmychadel Vitesco technologies generuje přetlak přes 1,8 baru, nabízí celých 400 kW a 706 Nm. Pozor, ze tří litrů objemu! Takový specifický výkon se vyskytuje sem tam u vyloženě sportovních aut, nikoliv pick-upech, které v USA mohou tahat až pětitunový vlek.
Martin vyzkoušel variantu s takzvaným standardním výkonem, která má přetlak 1,51 baru, výkon 310 kW a točivý moment 636 Nm. Pro zvýšení účinnosti má vyšší geometrický kompresní poměr 10,4 místo 9,5 a vodou chlazený ventil EGR, který při nízkém zatížení umožňuje jezdit s více otevřenou škrticí klapkou s snižuje tak čerpací ztráty. Tento systém částečně nahrazuje deaktivaci válců u HEMI, kde byl smysl také ten, aby vůz při nízkém zatížení jezdil s více otevřenou škrticí klapkou. O hodnocení účinnosti a spotřeby paliva, v tomto případě LPG, vás Martin ve dnešním videu samozřejmě také neošidí.