Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Martin Vaculík odpovídá: Škodí litrovému TSI krátké jízdy? A vadí vytáčení studeného motoru?

redakce AUTO.CZ redakce AUTO.CZ 10. 2. 2021 • 16:20
46
114
Zobrazit náhledy (46)
skoda fabia testy nizsistredni skoda fabia testy nizsistredni skoda fabia testy nizsistredni skoda fabia testy nizsistredni skoda fabia testy nizsistredni skoda fabia testy nizsistredni skoda fabia testy nizsistredni skoda fabia testy nizsistredni skoda fabia testy nizsistredni skoda fabia testy nizsistredni skoda fabia testy nizsistredni skoda fabia testy nizsistredni skoda fabia testy nizsistredni skoda fabia testy nizsistredni skoda fabia testy nizsistredni skoda fabia testy nizsistredni skoda fabia testy nizsistredni skoda fabia testy nizsistredni skoda fabia testy nizsistredni skoda fabia testy nizsistredni skoda fabia testy nizsistredni skoda fabia testy nizsistredni skoda fabia testy nizsistredni skoda fabia testy nizsistredni skoda fabia testy nizsistredni skoda fabia testy nizsistredni skoda fabia testy nizsistredni skoda fabia testy nizsistredni skoda fabia testy nizsistredni skoda fabia testy nizsistredni skoda fabia testy nizsistredni skoda fabia testy nizsistredni skoda fabia testy nizsistredni skoda fabia testy nizsistredni skoda fabia testy nizsistredni skoda fabia testy nizsistredni skoda fabia testy nizsistredni skoda fabia testy nizsistredni skoda fabia testy nizsistredni skoda fabia testy nizsistredni skoda fabia testy nizsistredni

Další zajímavá otázka na Martina Vaculíka. Neškodí motoru 1.0 TSI (70 kW) ve fabii jízdy na velmi krátké trasy? Třeba do deseti kilometrů?

Tohle jste určitě slyšeli nesčetněkrát, že motorům obecně opakované jízdy na kratší vzdálenosti neprospívají. Jak to tak ale u obecných „pravd“ bývá, nemusí platit vždy. A zrovna u zmiňovaného litru TSI by problém s desetikilometrovými trasami být neměl.

Však si Martina poslechněte, jako vždy odpovídá velmi fundovaně. A nechybí ani doplňující info, jak efektivně a správně zahřívat motor. Možná vás překvapí, co se ve videu dozvíte…

Související články

Témata
21. 2. 2021 09:52
Re: Nezávislé topení.
Ač se to nezdá, není s baterkou jediný problém. Když si uvědomíme, jaké jsou nároky na energii pro nastartování zmrzlého motoru a potom, když to sečtu - startér má podstatně více práce motor roztočit, potom zapnete ventilátor naplno abyste odmlžili - rozmrazili okna, zapnete vyhřívání zadního okna, vyhřívání sedaček, rozsvítíte, tak při této enormní zátěži kolik mu zbude alternátoru sil na dobíjeni AKB navíc při tak krátké jízdě. O dieselu nemluvě, kdy při běhu studeného motoru pořád dohřívají spalovací prostor žhavící svíčky.
Sečteno podtrženo, nic z toho se při používání nezávislého topení neděje. Topení má velmi malý odběr energie, protože běží pouze malé vodní čerpadlo pro zabezpečení oběhu chl. kapaliny a mini palivové čerpadýlko. Největší odběr má vnitřní ventilátor, ovšem zapnutý pouze na stupeň 1. Aut. klimatizace si to řeší sama (Tak to mám v Karoqu, dříve v Yetim). Topení před odjezdem běží asi 15 - 30 minut, jak kdy.
Potom sednete do vyhřátého auta, sundáte bundu, po zapnutí klíčku má voda třeba 50°C a motor chytne na půlotáčku kliky. Nic víc není potřeba řešit. Navíc žádné ředění oleje benzínem jak tu bylo zmíněno.
S nezávislým topením mám dlouholeté zkušeností. Kdysi jsem si ho nechal namontovat do starého VW Polo SDi. Byla to nějaké investice, kterou jsem musel v rodině obhájit, ale když zjistili o jakou jde parádu, bylo mi odpuštěno :-).
Ještě dovětek. Baterku samozřejmě dobíjím (Bosch C5), ať už se jedná o auta nebo moto, ale jedná se o naprosto běžnou základní údržbu nebo prevenci (a dobrý pocit), kterou jsem prováděl i když jsem nezávislé topení v autech neměl. Nikdy ovšem nešlo o nabíjení vybité baterie. V podstatě jde o pár minut, po kterých se nabíječka přepne do udržovacího režimu. To dělám tak jednou za týden, dva, ale většinou jak mě napadne. Kolegové a kamarádi paradoxně problém s bateriemi bohužel občas mají, ale ti údržbu neřeší a ani je to nenapadne. Nezávislé topení v autech nemají. Tak to je zhruba vše :-)
Avatar - Ja Prvni 123
14. 2. 2021 20:45
Vaculík má určitě pravdu.
Ale lze to zformulovat i z opačné strany: tzv "moderní" tříválce s turbem prostě běh na volnověb zládají těžko, takže je lepší nastartovat a hned pomalu vyrazit.
Klasické atmosférické čtyřválce, o víceválcích ani nemluvě, to zvládají úplně v klidu, takže můžu napřed nastartovat a pak jít škrábat.
Neškrábu dlouho, ale i ta chvíle stačí na to, aby se rozpustilo zadní okno a díky vyhřívání sedaček i vzduch uvnitř ohřál natolik, že nebude přimrzat pára z pusy na okno zevnitř.

Takže můžu vyrazit bezpečně. A ano, nepodtáčím, ale ani nezkouším, kde je omezovač.
:-)
Avatar - Ja Prvni 123
14. 2. 2021 20:38
Re: Překvápko pro autora
Je tam chyba hned na začátku - takže pak už to dobře ani být nemůže: nezávislé topení není elektrické.
A elektrické topení není nezávislé.
Je poměrně rozšířená "elektrická topná spirála" v proudu vyduchu do interiéru... ale tak nějak z logiky to funguje jen při nastartovaném motoru.
Avatar - Ja Prvni 123
14. 2. 2021 20:34
Re: Nezávislé topení.
A jak řešíš dobíjení?
Za 4 km jízdy se baterka rozhodně nedobije...
:-(
13. 2. 2021 21:47
Vyhrivani oken
Jak mam pouzivat, kdyz okna se vyhrivaji-rozehrivaji snih/led pred jizdou jen pri zapnutem motoru, ale zaroven nemam stat na miste se zapnutym motorem...? :/

Diky

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku