Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Martin Vaculík zpovídá Víta Kocura ze ZF Engineering Plzeň: Náš elektromotor vydrží milión kilometrů!

redakce AUTO.CZ pdc
Diskuze (20)

Zatímco spalovacím motorům většina českých automobilistů rozumí, tak v těch elektrických často plavou a někdy si i myslí, že jsou všechny stejné.

Martin Vaculík vždy rád zkoumal automobilovou techniku a nejinak je tomu ve chvíli, kdy stále více nových modelů pohání elektřina. Zároveň Martin rád upozorňuje na příklady, kdy se zde v České republice něco zajímavého pro automobily vyrábí či ještě lépe vyvíjí.

Ze ZF Engineering Plzeň mu do podcastu přijel Vít Kocur - Koordinátor vývoje hardwaru elektrických pohonů. Věhlasná firma ZF, původně výrobce ozubených kol, dnes jeden z nejvýznamnějších dodavatelů automobilového průmyslu s velmi širokým portfoliem, se totiž v posledních letech zaměřuje právě na celé elektrické motory, jejich invertory a převodovky, kterým se v branži říká reduktor.

V hodinovém rozhovoru přišla řeč opravdu na vše: Jaké máme dnes základní konstrukce automobilových elektrických motorů, jaké mají přednosti a nedostatky. Jaké konstrukce se prosazují u elektrických nákladních aut, zda taková mají řaditelné převodovky, zda motory přímo v kolech jsou utopie, nebo už nacházejí někde využití.

Přišla řeč i na kontroverzní témata - proč jsou u elektromotorů rozdíly mezi špičkovým a trvalým výkonem, čím je vadnutí při delší zátěži způsobeno a co by musel konstruktér dělat, aby motor nevadnul. A proč jsou častá závada elektromobilů vadná ložiska a jakým způsobem firma ZF zajišťuje, aby na jejich motorech nezlobila. Pokud nechcete, aby vám ve vývoji automobilové techniky ujel vlak, určitě poslouchejte až do konce.

redakce AUTO.CZ pdc
Diskuze (20)

Doporučujeme

Avatar - Mokrous
8. 7. 2024 14:01
Re: Ten pán z videa
:D :D :D
Avatar - Barrichello
2. 7. 2024 20:50
Re: To není dobrý, to vůbec není dobrý
takovýhle pečkodidní skládačky si můžeš narvat víš kam, to umí poskládat manufaktura v Burkina Faso po půlročním proškolení :-)
2. 7. 2024 14:23
Re: To není dobrý, to vůbec není dobrý
A to je přesně ono. Jestli ono není na čase změnit celé chápání automobilových značek. Uchopit automobil jako před sto lety podvozkárna a karosárna. To znamená ZF, Bosch nebo Borg dodá kompletní hejblata. Idra vytlačí a Magna zkompletuje šasi. Android Automotive tomu dodá UI. A karosárny navrhnou design, zabalí a prodají pod svým libozvučně znějícím italským jménem. V podstatě takové Xiaomi SU7, ale s pořádnou porcí evropského rodokmene.
2. 7. 2024 12:50
Re: To není dobrý, to vůbec není dobrý
Musíme srovnávat. Protože to je důvod proč spousta BEV od běžných automobilek za moc nestojí. Pokud má být BEV do budoucna řešením individuální mobility, tak se to ty ostatní automobilky musí naučit dělat taky jinak než roubovat elektromotory do v zásadě spalovací koncepce a techniky. Že to tržně - tím myslím nasypat ohromné prostředky do nového vývoje a nové výroby - není v krátkém čase reálné je věc druhá...
2. 7. 2024 12:14
Re: To není dobrý, to vůbec není dobrý
Většina produktů se navrhuje dle velice přesného zadání automobilek a každá má úplně jiné požadavky. Tesla si vyrábí vše sama pro sebe. To nemůžete prostě srovnávat.