Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Maserati Quattroporte: neobvyklé hnací ústrojí transaxle

Ondřej Láník
Diskuze (5)
S příchodem konstrukce automobilu „všechno vpředu“ se vytrácí z automobilového světa také uspořádání transaxle. Maserati mu ale zůstává věrné.

Maserati Quattroporte mělo premiéru již minulý rok, ale protože jsme na ženevském stánku této firmy „potkali“ názorný model úplného hnacího ústrojí čtyřdveřové limuzíny, zastavíme se dnes nejnovějšího Quattroporte ještě jednou.

Klasické uspořádání automobilu (motor+převodovka vpředu, pohon zadních kol) trpí koncepčním nedostatkem v podobě problematického přenosu hnací síly z kol na vozovku, při nepříznivých adhezních podmínkách. Částečně to lze vylepšit dodatečným zatížením v podobě pytle cementu nebo dalších cestujících, kteří pak změní rozložení hmot, zatížení náprav a přenesitelné síly na kolech. Toto řešení však zpravidla nebývá v krizových situacích k dispozici a proto se konstruktéři logicky dostali k přesunům hmot uvnitř automobilu. Poměrně hmotná převodovka našla nově místo až u zadní nápravy, kde je ve společné skříni s rozvodovkou a diferenciálem. Tato modifikace klasického uspořádání bývá nazývána transaxle.

V minulosti jej používalo například Volvo u řady 340/360, Alfa Romeo u řady 75 nebo Porsche v modelech 924, 944, 928 a 968. Dodnes zůstává věrna hnacímu ústrojí transaxle značka Maserati. Nákladný systém je jak ve dvojčatech Coupé/Spider, tak i v nové limuzíně Quattroporte.

Celohliníkový osmiválcový motor čtyřdveřového Maserati má objem 4244 cm3, výkon 294 kW při 7000 ot./min a nejvyšší točivý moment 451 Nm při 4500 ot./min. Sportovní konstrukce je patrná také z uspořádání odděleného mazaní, kdy olejová náplň není v olejové vaně pod motorem, ale v samostatném zásobníku, což mj. zaručuje že i při velkých bočních zrychleních bude hrdlo olejového čerpadla ponořeno v mazací kapalině. U motoru V8 je také spojka. Pak už začíná ten „zázrak“. Mezi blokem motoru a převodovkou umístěnou vzadu je mohutná trubka, odolná na kruh a ohyb. Na našich obrázcích je to ten tmavší šedý díl. Tato pevná schránka dělá z hnacího ústrojí (motor, spojka, hřídel, převodovka, rozvodovka) vlastně jeden dlouhý konstrukční celek. Spojovací trubka poskytuje ochranu několikrát uloženému spojovacímu hřídeli, který je dimenzován pouze na přenos točivého momentu motoru (ostatní zatížení zachycuje trubka).

U zadní nápravy již na sílu motoru čeká šestistupňová automatizovaná převodovka. Ta je v jednom bloku s diferenciálem a tak neustále svou hmotou zatěžuje zadní nápravu. Rozložení hmotnosti 1860 kg je v poměru 47% ku 53% ve prospěch zadní nápravy. Nevýhodou transaxle je nutnost urychlovat nebo zpomalovat hnací hřídel převodovky při řazení prostřednictvím synchronizace převodů. Rozměrný je také středový tunel, který omezuje prostor pro cestující.

Systém transaxle měl být uplatněn na současné generaci BMW 7, ale mnichovská automobilka se jej kvůli nákladům nakonec vzdala. Maserati nedávno transaxle prodala Volkswagenu pro připravovaný model, který se velikostně zařadí mezi Passat a Phaeton.

Maserati Quattroporte zrychluje z klidu na 100 km/h za 5,2 s, nejvyšší rychlost činí 275 km/h, 1 kilometr s pevným startem zvládá za 24 s. Plánovaná letošní produkce asi 2000 ks bude jednotlivým zákazníkům kvůli velkému zájmu přidělována. Cena v ČR činí 3,3 miliónu Kč, ale i když je máte, nejásejte. Letošní příděl 8 ks je již u nás vyprodán, takže si s objednávkou pospěšte, pokud chcete aby vám Quattroporte říkalo pane alespoň v roce 2005.

Ondřej Láník
Diskuze (5)