Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Maskování prototypů? Jde prý o umění, prozrazuje Škoda

Ondřej Mára
Diskuze (2)

Prototypy nových modelů musí před uvedením na trh najet miliony kilometrů, z nichž část absolvují v běžném provozu. Od zvědavých pohledů veřejnosti je přitom chrání speciální maskování, za jehož vznikem bývají desítky až stovky hodin náročné práce.

Vývoj nového automobilu je zdlouhavý proces, ve kterém má testování prototypů zásadní roli. Automobilka si totiž musí být jistá, že její vůz zvládne nástrahy provozu prakticky po celém světě. Prototypy tak musí fungovat při extrémních teplotách, při vysoké vlhkosti vzduchu i na různě náročných podkladech.

Tisíce hodin trvající testování, během kterého mohou prototypy najet klidně i dva miliony kilometrů, přitom probíhá jak ve speciálních klimatických komorách, tak samozřejmě i v běžném provozu. A právě tady přijde ke slovu maskování, které by mělo design a detaily nového modelu chránit před zvědavci, médii i konkurencí.

Ve snaze skrýt technické inovace, nové designové prvky a chytré detaily přitom Škoda přistupuje k maskování obzvláště pečlivě. Například vizuálně charakteristické díly, kontury nebo části karoserie, jako jsou světlomety, maska nebo záď, se krom mimořádně pečlivého zakrývání rovněž maskují i různými nástavbami. Mnohdy se navíc částečně zalepují i boční okna, aby nebyla patrná jejich linie.

Návrh a vývoj vzoru maskovací folie mají na starosti specialisté na kamufláž, jejichž kreativitě se nekladou téměř žádné meze. Na foliích se tak uplatňují různé vzory, 3D-efekty i barevné kontrasty, které mají pozorovatele zmást. Hotové folie se pak na vůz nalepují ručně, což je práce na několik hodin.

K maskování kabiny se obvykle využívají neprůhledné netkané textilie, které podle potřeby zakrývají jednotlivé detaily, jako je kokpit, palubní deska, centrální display, infotainment, středový panel, ovládací prvky nebo výdechy ventilace. Jednotlivé prvky se přitom dají snadno nasadit a sejmout, což testovacím řidičům umožňuje zaparkovat vůz i na veřejnosti a neprozradit nic z jeho interiéru.

Všechny tyto úpravy ovšem musejí jít ruku v ruce s požadavky provozu na veřejných komunikacích, dodává Florian Weymar, vedoucí vývoje celého vozu ve společnosti Škoda Auto.

Vedle vlastního účelu kamufláže je samozřejmě nutno dbát i na požadavky provozu na veřejných komunikacích. Proto musí mít každý prototyp například funkční blinkry, brzdová světla i všechny senzory, nezávisle na kamufláži či rozostření designu. Kromě toho musí také testovací řidiči a vývojáři být schopni během jízdy plnit své úkoly. Proto zpravidla nesmí být omezen vstup chladícího vzduchu a nesmí být zalepeny ani výdechy ventilace. Tím je zajištěno, že výsledky měření poskytují vypovídající údaje o datech, jichž bude dosahovat sériové vozidlo. V interiéru je důležité, aby bylo během jízdy vždy vidět na přístroje a aby byly všechny důležité ovládací prvky v dosahu řidiče,“ uvádí Weymar.

Video se připravuje ...

V současné době se v okolí Mladé Boleslavi lze setkat s prototypem elektrického mladoboleslavského SUV Škoda Enyaq iV, který zdobí zeleno-bílo-šedá kamufláž s trojrozměrnými prvky. Specialisté na kamufláž přitom strávili nad vývojem maskování pro elektrické SUV okolo 120 hodin práce a pro jeho zamaskování spotřebovali zhruba 18 metrů čtverečních folie.

Ondřej Mára
Diskuze (2)

Doporučujeme

25. 5. 2020 21:50
Pouhý marketing, nic víc.
A stojí to pěkné peníze, které se promítnou do ceny. Chápal bych tajnosti ohledně motoru a dalších "vnitřností". Ale design? Zábava pro "chudý lid". Občas "unikne" fotka, aby se to patřičně zdramatizovalo. Stejně se nezjistí, kolik simple deštníků, škrabek, atd. bude v nadstandartní výbavě! Navíc, pixla jako pixla, podle stejného programu v PC. Motory, atd.- to samé. Ale hlavně, že je stále co řešit!