Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mazda i-ELOOP: Místo baterií kondenzátor

David Bureš
Diskuze (13)
Nový systém rekuperace brzdné energie se v prvních sériových Mazdách objeví v roce 2012.

Japonská automobilka vyvinula nový systém rekuperace brzdné energie, takzvaný i-ELOOP. Jeho předností je ukládání elektrické energie do kondenzátoru. Výrobce tvrdí, že systém dokáže v hustém provozu snížit spotřebu paliva vozu až o desetinu.

Systém i-ELOOP začne fungovat v okamžiku, kdy řidič sundá nohu z plynu a auto začne zpomalovat. V tuto chvíli systém zahájí přeměnu kinetické energie vozidla na energii elektrickou. Tato elektřina následně napájí klimatizaci, audio systém a další elektronická zařízení v autě.

Díky kondenzátoru může i-ELOOP ukládat velké objemy elektřiny, na rozdíl od baterií jej lze rychle nabít a vybít, podle Mazdy v řádu několika sekund. Navíc nedochází ke snížení kapacity jako při častém užívání akumulátorů.

Na rozdíl od systémů rekuperace brzdné energie v hybridních vozech, nepotřebuje řešení japonské automobilky elektromotor a baterie. Většina těchto systémů totiž k rekuperaci brzdné energie používá alternátor, nebo elektrický motor.

Součástí systému i-ELOOP je alternátor, pracující s variabilním napětím 12-25 voltů, dvouvrstvý kondenzátor s velmi nízkým odporem a transformátor stejnosměrného proudu DC/DC.

Ve spolupráci se systémem start-stop, který Mazda nazývá i-stop, umožní i-ELOOP prodloužit dobu, kdy motor vozu může být vypnutý.

Název systému je zkratkou pro Intelligent Energy Loop, což v překladu znamená „inteligentní energetická smyčka.“

Systém i-ELOOP bude součástí balíčku techniky Skyactiv snižující spotřebu. První Mazdou, která využije kompletní balíček Skyactiv, je kompaktní SUV CX-5, představené na letošním autosalonu IAA.

Systém i-ELOOP bude Mazda prezentovat v konceptu Takeri, jehož světová výstavní premiéra proběhne na prosincovém tokijském autosalonu. Designový směr, který sedan Takeri ukazuje, by měl být základem exteriéru pro novou Mazdu 6.

David Bureš
Diskuze (13)
1. 12. 2011 21:59
Re: Příjde mi to...
hm a co takhle vyhodit alternator a starter, místo toho integrovat elektromotor do setrvačníku, stačí o malém výkonu. Pomáhal by při rozjezdech a zároveň by fungoval stejně jako startér i alternátor ;-) samozřejmě při normální jizdě by byl odpojený od zátěže, spínal by jen při brždění, a nesnižoval by výkon motoru. Tímhle by se dalo téměř eliminovat celé řemenové ústrojí, odlehcit a zjednodušit motor atd atd.
Další velkou úsporou na hmotnosti by mohla být absence klasického olověného akumulátoru ;-)

Superkondenzatory jsou vyborna vec ale jejich kapacita je tak mala že jsou zatím nepoužitelné, lepší řešení by možná byla hybridní baterie ;-) ale to už jsme zase u hybridního automobilu ;-)
28. 11. 2011 07:27
Banjo
Nejvíc se mi tam líbí "transformátor stejnosměrného proudu".
Nějak mi vytanula v paměti hláška kantora z učňáku: "Proboha - transformator postajannovo tóka - za tohle se u nás vyhazovalo i od zkoušky z ruštiny" :-)
Čili asi půjde o zcela jinou "krabičku", než klasické trafo...
Ale ten nápad s kondenzátorem se mi líbí. Jenom to asi chce nějaký s hooodně velkou kapacitou.
27. 11. 2011 21:44
Re: Drobnými krůčky
Těm co chcou pružně zrychlit a neumí podřadit nepomůže ani 3,0 V6 :-(
27. 11. 2011 21:24
Re: Drobnými krůčky
Je pravda ze nekdo kdo ma 1,2 HTP nerozumi co je to pruzne zrychleni dostacujici narokum dnesniho provozu >:-[]
27. 11. 2011 19:33
kapacita
zaujimalo by ma aku to ma kapacitu
to co pouziva PSA ma 55F (ak si dobre pamatam)
a potom, ak tym ma byt napajana klima, to znamena ze bude elektricky kompresor???