Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Paříž živě: Mazda Kiyora - Je toto budoucí Mazda1?

Aleš Dragoun
Diskuze (5)
Japonská Mazda přivezla do Paříže několik novinek. Jednou z nich je studie malého městského automobilu Kiyora.

Hlavním tématem je samozřejmě ekologie – pro Kiyoru konstruktéři vyvinuli nový motor 1.3 DISI s přímým vstřikováním. Ten je zkonstruován tak, aby spotřeboval až o 30 procent méně paliva, než současné motory stejného objemu, což umožňuje i systém start-stop, Mazda jej nazývá SISS – Smart Idle Stop System. Ostře sledovaných emisí CO2 by měl automobil vypouštět do ovzduší minimum, údajně méně 90 g/km. Převodovka je šestistupňová samočinná. Karoserie je mimořádně pevná, hlavním stavebním materiálem jsou uhlíková vlákna.

Kiyora znamená v japonštině čistý. Designéři a technici se snažili při vývoji zmírnit dopad provozu na životní prostředí při zachování bezpečnosti a požitku z řízení, proto je automobil co nejlehčí. Je koncipován jako městské vozidlo pro mladé lidi, kteří vyznávají moderní životní styl. Interiér pojme až čtyři cestující, pak ovšem automobil prakticky postrádá zavazadelník. Při obsazení dvěma cestujícími se samozřejmě prostor pro náklad citelně zvětší.

Kiyora je poháněna novým motorem DISI (zkratka znamená Direct Injection Spark Ignition) o objemu 1,3 litru. Ten je odvozen od větší pohonné jednotky s objemem 2,3 litru, známé ze sportovního SUV CX-7. Nově navržené spalovací prostory umožňují přesnější kontrolu zapalování, motor disponuje dvojitým sekvenčním variabilním časováním S-VT s optimálním ovládáním ventilů. Šestistupňová samočinná převodovka s možností sekvenčního řazení je celá z lehkých materiálů. Ve městě dojde využití v úvodu zmíněný systém SISS, který automaticky vypne motor, když vůz zastaví a při stisku plynového pedálu opět nastartuje. Palivo je vstříknuto přímo do válců a zažehne se, opětovnému zprovoznění pohonné jednotky pomáhají elektromotory.

Design exteriéru byl inspirován tím nejaerodynamičtějším tvarem, který v přírodě nalezneme – kapkou vody. Celý tým návrhářů vedl Mickael Loyer. Boční profil skutečně připomíná kapku, prosklení pak mořské vlny. Nízkou střechu zakončuje decentní spojler na zádi. Součinitel odporu vzduchu klesl oproti sériové Mazdě2 o 10 procent. Kiyora je také oproti dvojce o 10 centimetrů kratší. Ostře řezaná přední část může někomu připomínat mořského predátora, směrem dozadu se linky poněkud zjemňují, i tak by se design při troše dobré vůle dal nazvat sportovním, což umocňují i velká osmnáctipalcová kola. Pohled dovnitř pak navozuje dojem dna oceánu.

Pokud ve voze cestují čtyři pasažéři, do zavazadlového prostoru se toho moc nevejde, maximálně jedna větší taška, aktovka a například notebook. Zadní sedadla jsou ovšem pochopitelně sklopná. Jejich čalounění ze speciální textilie se dá přes náklad přetáhnout, ten tak i při velkém prosklení automobilu zůstane skryt očím kolemjdoucích, i případných nenechavců. Střecha je průhledná a jsou na ní umístěny solární články, které vyrábějí elektřinu pro palubní systémy. Boční okna a dveře tvoří jeden celek a jsou vyrobeny z plastu, který propouští světlo stejně jako sklo, je však samozřejmě mnohem lehčí. K jejich otevírání slouží dotykový senzor. I design litých kol má spojitost s vodou – připomíná vrtuli, která pohání motorové čluny či vznášedla. Interiér je pak navržen s ohledem na bezpečnost, například zmíněná zadní sedadla jsou součástí podvozku, pasažéři sedí v jakýchsi prohlubních. Uvnitř vozu našly místo lehké a pevné materiály, jako hliník a speciální pryskyřičná pěna, jejíž vývojem se v Japonsku momentálně zabývají a plánují ji použít v budoucnu i na karosářské díly. Interiér je dílem Gregoryho Very.

Řidič má k dispozici dotykovou informační obrazovku, pomocí které může ovládat různé systémy ve voze, například klimatizaci. Vůz pak při jízdě snímá pomocí čidel různá data, třeba kolik emisí vypustil vůz do ovzduší, ta poté ukládá na harddisk a je možno je kdykoli vyvolat. Kiyora je také schopna venkovní vzduch filtrovat a přivádět jej do vozu. To samé se děje i s dešťovou vodou, která dopadá na průhlednou střechu auta při nepříznivém počasí, je zbavena všech nečistot a ukládána ve speciální láhvi, umístěné mezi předními sedadly. Pasažéři ji mohou během jízdy konzumovat, nádobu lze také vyjmout a vodu získat z jiných zdrojů. Mazda tento systém, který využívá v hojné míře karbonových filtrů, nazývá Lifesaver.

Japonská automobilka také uvolnila základní technické údaje svého nejnovějšího konceptu.

Třídveřový čtyřmístný hatchback (2 + 2 sedadla) měří na délku 3.770 mm, je 1.685 mm široký a na výšku má jen 1.350 mm, rozvor náprav pak činí 2.495 mm.

Motor 1,3 MZR DISI je vybaven start-stop systémem SISS. Přenos výkonu a točivého momentu zajišťuje šestistupňová samočinná převodovka s možností sekvenčního řazení. Zavěšení vpředu obstarávají vzpěry McPherson, vzadu pak vlečená ramena spojená torzně poddajnou příčkou. Automobil jezdí na pneumatikách rozměru 215/45 R18.

Aleš Dragoun
Diskuze (5)
Avatar - delphino
2. 10. 2008 20:11
kapka
kapak určitě není nejaerodynamičtější tvar v přírodě, protože kapka je naopak nejkulatější tvar v přírodě. Toho se využívá při výrobě kuličkových ložisek, kdy se nechávají z velmi vysoké věže skapávat roztavené dávky kovu a ty cestou vytvrdnou do dokonalých kuliček.

jinak autíčko je to super hned bych to vyměnil za své káčko :-)
Avatar - micaello
2. 10. 2008 16:11
Bravo
Bravo, tleskam, jak za motor, tak za nadherny design...jen skoda toho, ze ve finalni prodejni verzi Mazdy1 z nej moc nezbyde :'-( ... fakt pekne a vyvazene mestske auticko :yes: