Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mazda má závoďák na syntetické palivo. První zkouška proběhne ještě letos

Matyáš Kunst
Diskuze (0)

Mazda představuje koncept s označením CNF - závodní speciál, poháněný syntetickými palivy, který přímo vychází z modelu MX-5 Miata. Na okruhu se objeví ještě letos.

Automobilové závody jsou historicky důležitým prostředím pro testování a ověřování nových technologií, které se často následně objeví také v civilních vozech. Nová řešení se zde setkávají s extrémními podmínkami, což je ve výsledku skvělá příležitost pro jejich prověrku a další vývoj. Mezi poslední inovace tohoto druhu patří syntetická uhlíkově neutrální paliva, jejichž nositele vídáme na závodních okruzích stále častěji. 

Mazda, známá svým neotřelým přístupem k inovacím, se nyní pustila do průzkumu možnosti využití těchto alternativních paliv a představila koncept Mazda CNF, což je v podstatě modifikovaná verze populárního modelu MX-5. První ostrá zkouška přijde ještě letos v rámci závodů ENEOS Super Taikyu Series, které se konají v Japonsku.

Stejně jako standardní varianta Mazdy MX-5 je koncept osazen čtyřválcem Skyactiv-G o objemu 2,0 litru, který dokáže vyprodukovat výkon až 135 kW (181 koní) a točivý moment 205 Nm. Bude soutěžit v nedávno zavedené kategorii ST-Q pro nehomologované závodní speciály vyrobené samotnou automobilkou.

Syntetická paliva jsou v poslední době oblíbeným tématem výrobců, a to i přes pokračující investice do elektrického pohonu. Cesta k uhlíkové neutralitě nemusí být jen jedna a právě tato alternativa je pro mnoho milovníků zvuku motoru znatelně schůdnější. Velkou překážkou, která brání širšímu uplatnění těchto paliv, je velmi nákladná výroba. Celý proces je stále neúměrně energeticky náročný, což se v konečném důsledku podepisuje na ceně, která je v současnosti asi pětinásobná oproti běžným pohonným hmotám.

Video se připravuje ...

Matyáš Kunst
Diskuze (0)

Doporučujeme