Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mazda MX-30 s rotačním motorem bude představena do příštího března

Ondřej Mára
Diskuze (19)

Rotační motor by se měl představit v plug-in hybridu, nebude však roztáčet přímo kola.

O návratu rotačních motorů pod kapotu automobilů značky Mazda se spekuluje dlouhé roky, teprve s příchodem čistě elektrické Mazdy MX-30 však značka začala připouštět, že se ikonický motor vrátí ve formě jakéhosi prodlužovače dojezdu, chcete-li generátoru, právě pod kapotou tohoto modelu.

Konkrétní datum premiéry sice automobilka zatím nezveřejnila, podle informací kolegů z Motor1 však bude tato plug-in hybridní verze Mazdy MX-30 představena v druhé polovině fiskálního roku japonské automobilky, který skončí 31. března příštího roku.

První informace, že se rotační motor vrátí ve formě tzv. „prodlužovače dojezdu“ u modelu MX-30, se přitom objevily víc jak před rokem. V červnu loňského roku ale všeobecné nadšení značka lehce umírnila, neboť se objevila informace, že ještě není zcela rozhodnuta o použití rotačního motoru. O finálním rozhodnutí značky se tak nejspíš dozvíme až v nadcházejícím roce.

Podle již dřívějších informací Automotive News by přitom rotační motor pod kapotou plug-in hybridní Mazdy MX-30 neměl pohánět kola, jak jsme zvyklí od klasických plug-in hybridů, ale měl by sloužit pouze jako generátor elektrické energie pro kompaktní baterii, která jinak nabízí poměrně omezený dojezd.

Podle více než rok starých spekulací se měla Mazda vrátit k rotačním motorům ještě v tomto roce, k čemuž má pořád spoustu prostoru. V létě loňského roku se navíc objevilo nové logo, které připomíná slavný rotační motor Wankel s písmenkem e ve středu, což jen potvrzuje slova o chystané elektrifikaci rotačního motoru.

V minulosti se navíc objevila zpráva, že Mazda pracuje také na rotačním motoru spalujícím vodík, což je téma, kterému se dnes věnuje stále více značek. Po nedávném oznámení, že Mazda 6 s šestiválcovým řadovým motorem a pohonem zadních kol nedorazí, ale zůstáváme v našich očekáváních možná raději trochu opatrní.

Video se připravuje ...

Ondřej Mára
Diskuze (19)

Doporučujeme

Avatar - KANKUNEN
25. 4. 2022 19:25
Re: Mazda zoufalsví
Styl spalovák generátor motor je starý a hodí se pro lokomotivy.
Avatar - KANKUNEN
25. 4. 2022 19:23
Re: V tomto případě musí člověk změnit uvažování
Já bych třeba nechtěl jezdit na benzín v drahé elektroautě.
25. 4. 2022 19:21
Re: V tomto případě musí člověk změnit uvažování
Ale ani ideální režim otáček neodstraní vyšší spotřebu oleje, jeho spalování díky částečně ztrátovému mazání a s tím i spojené horší emise ve srovnání se čtyřdobými motory s vratnými písty.
Avatar - JirkaVejrazka
25. 4. 2022 19:01
Re: Mazda zoufalsví
To je pekna teorie, ale ukaze sve slabiny v okamziku, kdy ma vozidlo takove koncepce jet delsi dobu po dalnici v mizernem pocasi, vyjet delsi kopec nebo kdekoli jinde, kdy zbyvajici kapacita male baterie nestaci na dorovnani pozadavku na vykon.

U auta bohuzel nemuzes pocitat s prumerem, ale pohon musi byt schopen delsi dobu vykryt i ty obcasne extremy.

Tu citlivost spalovaku na pracovni rezim z velke casti resi uz full hybridy, ne?
Avatar - WinDiesel
25. 4. 2022 16:39
Re: V tomto případě musí člověk změnit uvažování
Jenže tady pojede pořád ve stejných otáčkách, takže spolehlivost a spotřeba budou úplně někde jinde.