Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mazda3 – samurajský útok

Michal Volf
Setkávat se na našich silnicích s vozy zámořské provenience jsme si již dávno zvykli. Nemám tentokráte na mysli ani tak severní Ameriku, která se asi řadě čtenářů při vyslovení slova zámoří vybaví, ale stále hojněji zastoupené automobily ze země...

Tato země je známa svou strojírenskou vyspělostí a není tedy divu, že japonské vozy jsou u nás i v dalších zemích Evropy velmi oblíbené a takřka jako doma. Dobrým příkladem toho je Mazda 323, jež brázdí světové silnice od roku 1978 a pro kterou se do současnosti v Evropě rozhodlo více než 1,9 milionu řidičů. Učinili ji tím jedním z nejúspěšnějších japonských vozů na evropském trhu. Vše má ale svůj konec. A tak s rokem 2003 odchází tento automobil do síně slávy, aby přepustil své místo mladšímu a perspektivnějšímu nástupci s prostým označením „Mazda3“.

Přechod od trojciferného značení vozů k jednocifernému je jedním z mnoha znaků nového „zoom-zoom“ image značky, který byl představen společně s Mazdou6. Uvedením Mazdy3 do života tak dochází jen k prostému doplnění řady, ve které již můžeme najít čísla 2, 6 a 8 (RX-8). Exteriér i interiér „nových“ modelových řad naznačují, že designéři chytili do plachet správný vítr a tak byl konkurent nových německých vozů Golf a Astra očekáván s napětím. Nyní si snad již můžeme říci, že je nová Mazda ustrojena ve slušivém kabátě, za kterým se, nejen řidiči, se zalíbením otočí.

Nová trojka se představuje jako pětidveřový hatchback, ale ještě letos se dočkáme také čtyřdveřového sedanu. Karoserie oproti své předchůdkyni narostla ve všech rozměrech. Může se nyní pochlubit délkou 4420 mm, šířkou 1755 mm a výškou 1465 mm. Zároveň se prodloužil rozvor na 2640 mm a rozchod kol vpředu/vzadu na 1530/1515 mm. Při konstrukci byl kladen důraz na zvýšenou tuhost prostoru pro cestující a správnou distribuci sil při všech možných kolizních situacích, včetně směřování motoru a závěsů předních kol pod kabinu při čelním nárazu. Přední partii vozu dominuje typický pětiúhelník vytažený výrazným v-prolisem v přední kapotě až do A-sloupků. Tím je podtržena příslušnost k nové rodinné image. Zároveň si pod poznávací značkou našel kromě mlhových světel své místo nasávací otvor sportovních rozměrů, který dodává této Mazdě dynamický vzhled. Při pohledu z boku je výrazná hrana spojující přední a zadní světlomety zastíněna netradičním tvarem C-sloupku, který je rovnostranně trojúhelníkový. Mírně vypouklá záď působí díky poznávací značce umístěné ve spodní části nárazníku trochu stroze, možná to ale také závisí na kombinaci barvy podkladu koncových světel, která může být černá či červená, a barvy laku karoserie. Nad světlomety jednoznačně zaplesají příznivci čiré optiky, protože vpředu i vzadu se skrývají pod čirým sklem sestavy samostatných parabol.

Interiér je značně inspirován modelem 6, jen je opět propracován k vyšší ergonomii a líbivosti. Přední sportovní sedadla poskytují komfort při cestování i dostatečnou boční oporu při razantní jízdě v zatáčkách. Zároveň díky zvýšení bodu H o 30 mm by mělo být usnadněno nastupování a vystupování z vozu. Široká možnost nastavení řidičova sedadla i volantu umožňuje snadné nalezení optimální polohy. Zadní sedadla jsou řešena jako lavice s dělením v poměru 40:60. Za volantem s možností ovládání audiosoustavy se skrývá trojice mírně se překrývajících hluboko ponořených kruhových ukazatelů, které informují o obvyklých čtyřech základních údajích – rychlosti, otáčkách motoru, stavu paliva a teplotě chladicí kapaliny. Středová konzole je účelně osazena ovladači ventilace/klimatizace a rádia. Informace o funkci těchto zařízení podává display umístěný pod výdechy ventilace. Podbarvení přístrojů může být oranžovo-červené či modré. Pokud si přikoupíte DVD s navigací, dostanete navíc ještě sedmipalcový display, který se vyklápí ze schránky na horní straně palubní desky. V kabině nalezneme řadu odkládacích prostor pro rukavice, mobilní telefon, CD disky, ale i šálky s nápoji a řadu dalších věcí. Nechybí ani velké kapsy ve dveřích a na zadní straně řidičova sedadla. Zavazadlový prostor pojme v základu 300 litrů, po sklopení zadních sedadel 635 litrů.

A co na nás čeká pod kapotou? Z počátku se budeme muset spokojit s dvěma řadovými čtyřválci DOHC typu MZR o objemu 1,6 a 2,0 litru. Menší z motorů disponuje 77 kW/6000 ot/min a 145Nm/4000 ot/min. Stovkou zvládne za 11 sekund a ručička rychloměru se vyšplhá k 182 km/h. „Dvoulitr“ nabízí 110 kW/6000 ot/min a 187 Nm/4500 ot/min, z klidu na 100 km/h akceleruje během devíti sekund a maximální rychlost 200 km/h. Oba dva jsou ohleduplní k životnímu prostředí a splňují normu Euro IV. V příštím roce se dočkáme ještě zážehového motoru 1,4 a dvou vznětových motorů 1,6 na bázi common rail. Oba motory se standardně pojí s manuální pětistupňovou převodovkou, motor 1,6 je možno také zkombinovat se čtyřstupňovou automatikou Activematic.

Nahlédneme-li japonské slečně indiskrétně pod sukni, nalezneme zde osvědčenou kombinaci. Vpředu náprava typu MacPherson se čtyřprvkovým upevněním, vzadu pak náprava multi-link na bázi Mazdy6. Kola mohou být patnácti až sedmnáctipalcová, podle zvoleného motoru a výbavy. Kotoučové brzdy vpředu jsou s vnitřním chlazením a mají průměr 278 resp. 300 mm (rovněž podle motoru). Zadní kotouče mají průměr 265 resp. 280 mm. Ani posilovač řízení není stejný pro obě verze. Pro motor 2.0 použil výrobce elektrohydraulický posilovač (EHPAS), u kterého je čerpadlo poháněno elektromotorkem. U motoru 1.6 je použit klasický hydraulický posilovač.

Protože pasivní a aktivní bezpečnost jsou dnes velmi často skloňovaná slova, najdeme prakticky u každého nového auta bohatou nabídku bezpečnostní výbavy. Nejinak je tomu i v tomto případě. Kromě běžných součástí jako ABS, EBD (rozdělovač brzdného tlaku), DSC (stabilizační systém), TCS (kontrola prokluzu), předpínačů bezpečnostních pásů s omezovači tlaku a dvoustupňových čelních airbagů dostanete také boční a hlavové airbagy, pedály a sloupek řízení, které se při nárazu vykloní, aby zabránily poranění řidiče, dále dešťové čidlo, asistenta, který rozsvítí světla při vjezdu do tunelu či při jiné prudké změně osvětlení a velký 10ti palcový podtlakový posilovač brzd, který značně zkracuje dráhu brzdového pedálu i vozu samotného (ze 100 km/h na 0 km/h je brzdná dráha výborných 37 metrů). Výrobce si podle továrních poznatků slibuje získat v testech Euro NCAP nejméně čtyři hvězdičky.

Jak vidno, schyluje se v tomto segmentu trhu k velmi zajímavému konkurenčnímu boji a Mazda3 je na to velmi dobře připravena.

Michal Volf