Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mazdě MX-5 bude muset stačit 132 koní. Výhody ale převažují

Marek Bednář
Diskuze (29)

Silnější motorizace Mazdy MX-5, dvoulitrový čtyřválec o 184 koních, mizí z nabídky. Patnáctistovka je lehčí, ale taky citelně slabší a nemá samosvor.

Modernizace světově nejúspěšnějšího malého roadsteru, Mazdy MX-5, pro modelový rok 2024 znamená pro evropské zákazníky jednu zásadní změnu – krátce po zavedení výroby se k nám přestává dodávat dvoulitrový zážehový čtyřválec o 135 kW (184 k). Konfigurátor na webu Mazdy ho sice zatím nabízí, ale nové auto do výroby už podle informací od českého zastoupení automobilky zadat nejde.

Kdo má o dvoulitr na poslední chvíli zájem, měl by spěchat pro skladovku. Všichni ostatní si můžou klást otázku, zda 132 koní, resp. 97 kW stačí k zábavnému svezení – tím spíš v dnešní, emisemi sešněrované době. Před dvaceti lety, v dobách normy Euro 3, bylo takovéhle číslo fajn i na kompaktní sedan…

Video se připravuje ...

Proč zrovna 132 koní? Tolik nabízí dosud základní, nově jediný motor v nabídce MX-5, zážehový čtyřválec o objemu 1,5 litru. Plní samozřejmě nejnovější emisní normu Euro 6d-G2 a svých 97 kW odevzdává v 7 tisících otáček, nejvyšší točivý moment 152 Nm v 4.500 otáčkách. Na stovku to s ním roadsteru trvá 8,3 s, „tarze“ RF o tři desetinky déle.

A právě tady je největší rozdíl mezi motorizacemi – dvoulitru to na stovku trvá 6,5, resp. 6,8 s. Nejvyšší výkon podávají oba motory ve stejných otáčkách, vrchol točivého momentu dvoulitru 205 Nm přichází o 500 otáček níž oproti patnáctistovce. Rozdíl v nejvyšší rychlosti není až tak podstatný, všechny verze zvládnou víc než 200 km/h a o maximálce MX-5 stejně nikdy nebyla.

Patnáctistovka má oproti dvoulitru výhodu v nižší hmotnosti – s 1.090 kilogramy je o 40 kg lehčí než dvoulitrový soft top a o 47 kg lehčí než dvoulitrové RF. Procentuálně to je mnohem menší rozdíl než ve výkonu, znát ale být může. Co bude znát určitě, je fakt, že patnáctistovku nedostanete se samosvorným diferenciálem, který ve dvoulitru k mání je.

Drobnou útěchou může kromě nižší hmotnosti také být citelně nižší cena patnáctistovky – začíná na 884.750 korunách za roadster, resp. 966.750 korunách za RF, kdežto dvoulitr se v modelovém roce 2024 pod milion korun nedostal. V každém případě, na otázku, zda bude 132 koní v nejnovější, nejpřísnější emisní normě Mazdě MX-5 stačit, budeme moci řádně odpovědět, až se nám dostane do rukou na pořádný týdenní test.

Marek Bednář
Diskuze (29)

Doporučujeme

12. 7. 2024 12:21
Re: Tak to je hodně smutné
Asi jsem to nenapsal nejlíp. Na ten dvoulitr musí být rovinky trochu delší, výrazně delší než třeba u té Giulie :-) . Šlo mi ale hlavně o ten rozdíl, kde u slabší Miaty, je sranda právě to dolování výkonu.
Avatar - iudex
10. 7. 2024 13:52
Re: Tak to je hodně smutné
Na krátkých rovinkách, kde se dvoulitr dostal na rychlosti, u kterých jsem už neměl úplně odvahu tomu šlapat dál... no keby toto napísal majiteľ Giulie QV s 510 koňmi, beriem, to je fakt desivo výkonné a rýchle auto. Ale ešte som nejazdil atmosférický dvojliter, ktorému by sa nedalo šlapať na krk, lebo je príliš rýchly/výkonný. ;-)
10. 7. 2024 13:29
Re: Re: Tak to je hodně smutné
Na Evropu ne ;-)
Avatar - iudex
10. 7. 2024 12:58
Re: 130 joni a zabava ?
Boli... to je to kľúčové slovo. Zábavný bol aj jednotkový Focus so smiešnymi 74 kW, ale ten motor nebol v podstate ničím obmedzený (emisná norme tuším Euro II?), točil sa ľahko, voľne dýchal, nič ho neškrtilo. Plus auto vážilo tuším 1,2 tony.
Dnešný emisne uškrtený motor so 97 kW - napriek nominálne vyššiemu výkonu - je subjektívne lenivší a tupší.
9. 7. 2024 23:20
Re: Re: Tak to je hodně smutné
A to je přesně ono, zábava je výkon si trochu zasloužit, než auto, které prostě jen jede rychle.