Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

McLaren Elva dostal čelní sklo, vyšší komfort ale zhoršuje zrychlení

Ondřej Mára
Diskuze (1)

Pevné sklo bylo původně navrženo pouze pro vybrané trhy, kde ho požaduje legislativa, nakonec si ho však bude moci objednat kdokoliv.

Úchvatný roadster McLaren Elva nás během své premiéry v listopadu 2019 zaujal řadou zajímavostí. Jeho karbonová karoserie z něj měla dělat nejlehčí silniční vůz v historii značky, jeho 4,0litrový motor V8 sliboval akceleraci z 0 na 200 km/h za 6,7 sekundy, uvnitř chybělo jakékoliv audio a posádku před rozmary počasí vůbec nic nechránilo. Tedy aspoň na první pohled.

McLaren Elva totiž v době představení postrádal střechu, boční okna i čelní sklo, které nahrazoval speciální systém AAMS – Active Air Management System. Ten totiž dokázal usměrňovat nasávaný vzduchu a vypouštěl ho z otvorů před kabinou, čímž před posádkou tvořil neviditelný aerodynamický štít.

Dodnes unikátní řešení však naráželo na jeden zásadní problém – zákony. Zejména v USA, ale i v Evropě, totiž některé státy požadují, aby byl každý silniční automobil vybaven čelním sklem. Jinak nesmí legálně na silnice.

Z toho důvodu se McLaren pustil do vývoje nové verze s čelním sklem, kterou nedávno oficiálně představil. Automobilka současně oznámila, že verze s čelním sklem nebude vyhrazena pouze pro vybrané trhy, ale objednat si ji bude moci naprosto každý. Přidaný komfort však nepatrně zhorší parametry.

Hmotnost vozu se sice stále podařilo udržet pod hranicí 1.300 kg, čelní sklo ale přidává zhruba 20 kilogramů a navíc ovlivňuje aerodynamiku. Úsměvné přitom je, že ani verze s čelním sklem nenabídne boční okna nebo alespoň jednoduchou střechu. Elva tak pořád zůstává roadsterem pro puristy.

Video se připravuje ...

Dvakrát přeplňovaný 4,0litrový osmiválec, který přes sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku posílá na zadní kola okolo 800 koní a 800 Nm točivého momentu, přitom i s čelním sklem zrychlí z nuly na stovku za cca 2,8 sekundy. Rozdíl je ovšem při zrychlení z 0 na 200 km/h, což Elvě s čelním sklem potrvá 6,8 sekundy – tedy o 0,1 sekundy déle.

Cena modelu s čelním sklem prozatím nebyla zveřejněna, sluší se však připomenout, že i základní Elva startovala na cenovce od 1,425 milionu liber – tedy cca 42 milionů korun. A to bez volby jakéhokoliv příslušenství z bohaté nabídky McLaren Special Operations. Namísto původně slibovaných 399 kusů však nakonec McLaren vyrobí pouze 149 kusů modelu Elva.

Video se připravuje ...

Ondřej Mára
Diskuze (1)

Doporučujeme

27. 5. 2021 15:53
Unikátní?
Nazývat toto řešení unikátním není tak úplně správné. Minimálně v Renaultu by nesouhlasili.